۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۹:۲۳
کد خبر: 83305280
T T
۰ نفر
كارشناسان آمریكایی: ناوهواپیمابر با برنامه قبلی به خاورمیانه اعزام شد

تهران - ایرنا - كارشناسان غربی اعزام ناو هواپیمابر «آبراهام لینكلن» به منطقه خاورمیانه را برنامه ای از قبل تعیین شده دانسته اند، امری كه ارتباطی با تهدید ایران ندارد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، «ایلان گلدنبرگ» مدیر امنیتی خاورمیانه ای مركز امنیت نوین آمریكا در توییتی در این مورد نوشت: اعزام ناوگروه به سنتكام، اقدام غیرمعمولی نیست و احتمالا اقدامی عادی بوده كه از مدت‌ها قبل برنامه آن چیده شده است.
وی در ادامه این توییت آورد: ادبیات آتش‌افروزانه بولتون، غیرمعمولی و تحریك‌آمیز است. حدس من آن است این موضوع فرصتی برای تلاش به منظور ارعاب ایرانی‌هاست نه چیز بیشتر.
كارشناسان دیگری نیز گفته اند كه نیروی دریایی آمریكا اول آوریل، بیش از یك ماه پیش، اعلام كرده بود كه این ناو در یك ماموریت از پیش‌ برنامه‌ریزی‌شده، ساحل آمریكا را ترك كرده است.
برخی تحلیلگران جنگی با اشاره به قابلیت‌های نظامی دوربرد آمریكا می‌گویند اقدام نظامی، بدون حضور این ناوهای استراتژیك هم ممكن است اما این ناوها در خلیج فارس در تیررس ایران هستند و هدف تلافی.
به گفته این تحلیلگران، هر زمان كه آمریكا این ناوها را از منطقه دور كند، نگرانی از اقدام نظامی ایالات متحده بیشتر است.
«جان بولتون» مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریكا در مورد اعزام ناو هواپیمابر آبراهام لینكلن و ناوگروه همراه به منطقه فرماندهی مركزی آمریكا در خاورمیانه (سنتكام)، علاوه بر برانگیختن واكنشهای مختلف در این كشور، بر بازی تكراری تیم كاخ سفید با افكار عمومی برای توجیه شكستهای واشنگتن در عرصه سیاست خارجی صحه گذاشت.
بولتون در بیانیه ای تهدید كرده كه آمریكا با هدف ارسال پیام واضح به ایران، یك نیروی تهاجمی به خاورمیانه اعزام كرده است تا هرگونه حمله به منافع ایالات متحده و یا متحدانش را با «نیروی ضربتی» پاسخ دهد.
وی در این بیانیه تاكید كرده است كه «در پی جنگ با ایران نیستیم، اما كاملا آماده‌ایم تا هرگونه حمله از سوی عوامل ایران به ویژه سپاه پاسداران یا دیگر نیروهای نظامی وابسته به ایران را پاسخ دهیم.»
در همین حال، «میكا زنكو» از تحلیگران آمریكایی در واكنش به این بیانیه در توئیتی نوشت: بهره‌ بردن بولتون از اعزام ناو لینكلن به منطقه، هدفی جز ترساندن ایران نبوده و تهدیدی توخالی و ضعیف است.
وی در این رابطه به گزارش یك ماه گذشته نیروی دریایی آمریكا اشاره كرد كه از اعزام این ناو طبق ماموریت عادی خود به منطقه خبر داده بود.
نیروی دریایی آمریكا در بیانیه یك ماه پیش خود خبر داد كه این ناو هواپیمابر و شناورهای متعلق به آن یكم آوریل (12 فروردین) از بندر نورفولك ایالت ویرجینیا به یك ماموریت «طبق برنامه» اعزام شده است.
روزنامه گاردین نیز در واكنش به بیانیه بولتون، همین موضوع را مطرح و تصریح كرده كه گردش ناوهای هواپیمابر آمریكا و هواپیماهای بمب‌افكن در خاورمیانه روالی عادی است.
از سویی به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اشاره بولتون به منطقه «فرماندهی مركزی» بدان معناست كه ناو هواپیمابر لینكلن به سمت دریای سرخ و شاید پس از آن به دریای عرب و خلیج فارس حركت كند.
بعلاوه، برخی مقامهای سابق آمریكا در واكنش به بیانیه اخیر بولتون، به سیاستهای جنگ ‌طلبانه وی اشاره كرده اند كه به طور دائم به دنبال تحریك برای ایجاد تنش‌های مختلف در جهان است.
«وندی شرمن» مذاكره كننده ارشد دولت اوباما در مذاكرات هسته ای در واكنش به این بیانیه در پیام توئیتری نوشت: جان بولتون می خواهد آمریكا را به جنگ با ونزوئلا و ایران بكشاند؟ جنگی نبوده كه او به دنبال راه‌ انداختن آن نبوده است. دونالد ترامپ كجاست؟
«ند پرایس» از مدیران دوران ریاست جمهوری اوباما نیز در پیام توئیتری نوشت، نشانه‌های تشدیدكننده اوضاع و تحریك‌ها از دولت ترامپ ساطع می‌شود.
واكنشها به اظهارات تندمشاور همیشه جنگ ‌طلب كاخ سفید بیانگر آن است كه ناو هواپیمابر لینكلن برای نخستین‌بار نیست كه به منطقه اعزام می‌شود، اما تلاش تیم مستقر در كاخ سفید بر آن است تا لفاظیهای خود علیه تهران را با اعمال جنگ روانی، افزایش دهند.
نگاه منتقدان آمریكایی دولت ترامپ این است كه بولتون از همه راه‌ها برای تحریك ایران و وادار كردن به اشتباه، استفاده خواهد كرد تا بهانه‌ برخورد نظامی فراهم و از این طریق رضایت ترامپ برای درگیری جلب شود.
تحلیل دیگر درباره بیانیه بولتون، تلاش برای اعاده حیثیت از شكست تلخ طرح كودتای نظامی اخیر در ونزوئلا و جلب افكار عمومی این كشور است.
در واقع شكست كودتای آمریكا در ونزوئلا با توجه به حمایت تمام قد تیم كاخ سفید از بركناری رئیس جمهوری این كشور سبب شده است تا مشاور جنگ‌افروز دولت ترامپ برای فرار از فشار افكار عمومی، دست به این بازی بزند.
در همین رابطه روزنامه واشنگتن پست در تحلیلی به نقل از «فرید زكریا» نوشت: جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ، یك تندروی محافظه كاری است كه اعتقاد دارد آمریكا برای محافظت از قدرت خود باید تهاجمی، یك‌جانبه‌گرا و ستیزه‌جو باشد.
بولتون همچون برخی افراد در تیم سیاست خارجی آمریكا معتقد است روسیه، چین و ایران، تهدید بزرگی علیه واشنگتن هستند.
شبك**اروپام**9109**1708