۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۵:۲۵
کد خبر: 83307678
T T
۰ نفر
نوسازي ناوگان تاكسيراني منتظر خودروسازان داخلي است

تهران- ايرنا- دبيرشوراي عالي هماهنگي ترافيك شهرهاي كشورگفت: چناچه دو خودرو ساز داخلي كه قول همكاري و تامين خودرو براي نوسازي ناوگان تاكسيراني را داده بودند به تعهداتشان عمل كنند، ناوگان تاكسيراني نوسازي خواهد شد.

پوريا محمديان روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعي ايرنا در مورد تقويت سيستم حمل ونقل عمومي و تاكسيراني افزود: بحث نوسازي ناوگان تاكسيراني به تعهدات خودروساز مربوط مي‌شود، دولت اعتبارات لازم را در نظر گرفته است، اما طرف حساب اصلي ما در بحث نوسازي تاكسي‌ها دو شركت خودروسازي داخلي هستند و همچنين اتحاديه تاكسيراني نيز با اين خودروسازان مذاكراتي براي انجام تعهداتشان انجام داده است.
وي تاكيد كرد: اما وقتي بخش قابل توجهي از صنعت در انجام تعهدات خود به بازار رسمي كشور با مشكل روبرو است، قاعدتا ما هم به عنوان بخشي از اين بازار، به عنوان حمل ونقل عمومي و يكي از مشتري‌هاي خودروسازان، دچار مشكل مي‌شويم، اگر خودروسازان به تعهدات خود عمل كنند، مي‌توانيم به درصد قابل توجهي از پروژه نوسازي تاكسيراني خود عمل كنيم.
محمديان به ارائه تسهيلات به رانندگان تاكسي اشاره كرد و گفت: به دنبال اين هستيم كه راهكارهاي ديگري نيز در خصوص ارائه تسهيلات به تاكسي داران ارائه دهيم و در كميسيون‌هاي تخصصي در دولت نيز اين موضوع را دنبال مي‌كنيم، بخشي از اين راهكارها در خصوص تغيير ضوابط داخلي است.

* پيشنهاد شده خودرو كار كرده وارد ناوگان تاكسيراني شود
وي اضافه كرد: پيشنهاد شده و به دنبال اين هستيم كه خودروي صفر كيلومتر را وارد ناوگان تاكسيراني نكنيم، در حقيقت اگر ناوگاني تا پنج سال عمر داشت و داراي معاينه فني متناسب با خود و كيلومتر كاركرد آن نيز پايين باشد، با هماهنگي شهرداري و سازمان تاكسيراني، به مراكز شماره‌گذاري معرفي و وارد ناوگان حمل و نقل عمومي شود.
وي ادامه داد: پيشنهاد ما اين است كه به جاي اينكه خودروي صفر كيلومتر وارد ناوگان شود، خودروهاي يك تا پنج‌ ساله كه شرايط خاص را دارا هستند وارد ناوگان شده و رانندگان به جاي اينكه به طورمثال 90 ميليون تومان هزينه خودروي صفر كيلومتر پرداخت كنند با پرداخت هزينه 60 تا 70 ميليون تومان و اخذ تاييدات لازم براي خودروي يك تا پنج ساله اين خودروها را وارد ناوگان كرده و سپس رنگ خودرو را به رنگ تاكسي تغيير داده و پلاك آن نيز «ت» شود كه البته اين طرح در حد پيشنهادي است كه به دولت ارائه داده‌ايم.
دبيرشوراي عالي هماهنگي ترافيك شهرهاي كشور خاطرنشان كرد: ما مدل‌هاي مختلفي را به عنوان پيشنهاد به دولت ارائه كرديم و در حال بررسي آنها هستيم تا معطل خودروساز براي ورود خودرو به ناوگان نشويم، وظيفه ما جوان‌سازي سن ناوگان تاكسيراني است و بنابراين چون محدوديت‌ها در اين زمينه بسيار زياد است شرايط مختلف را بررسي خواهيم كرد تا معطل خودروساز نشويم و ناوگان را جوان‌سازي كنيم.

* در صورت سهيمه بندي بنزين قيمت كرايه افزايش نمي يابد، يا بسيار اندك افزايش خواهد داشت
دبيرشوراي عالي هماهنگي ترافيك شهرهاي كشور گفت: تكليف سهميه بندي سوخت هنوز تعيين نشده است و تا زماني كه دولت خط و خطوط را مشخص نكرده باشد در رده كارشناسي سناريوهاي مختلف را بررسي خواهيم كرد و چنانچه سهميه بندي انجام شود، پيشنهاداتي در دستور كار داريم كه يا قيمت‌ها افزايش نيابد يا اگر افزايش يافت در حداقل ممكن داشته باشد.
محمديان افزود: در سهميه‌بندي سوخت كه سال 86 انجام شد، طبق دسته‌بندي‌ها صورت گرفته براي تاكسي ها، آژانس‌هاي، وانت بارها و چندطيف ديگر سهميه جداگانه ديده شده بود كه بعضي مشكلات در اين زمينه پيش آمد و سهميه سوخت تخصيصي به آنها در جاي درست به كار گرفته نشد.
وي ادامه داد: به دليل اينكه شناسايي و ساماندهي ناوگان به صورت كامل زير نظر مديريت شهري صورت نگرفته بود، همچنين مجوز فعاليت از شهرداري‌ها را نداشتند، اگر سهميه‌اي هم تعلق مي‌گرفت، مشخص نبود كه آيا از سهميه درست استفاده مي شود يا خير، بنابراين سعي داريم در سهميه‌بندي جديد، سهميه‌بندي سابق را آسيب شناسي كرده و نقش حمايتي خود را با توجه به قيمت‌هاي جديد بر روي ناوگان حمل و نقل عمومي داشته باشيم.
دبيرشوراي عالي ترافيك كشور همچنين به افزايش قيمت ناوگان حمل و نقل عمومي اشاره كرد و گفت: حمل و نقل عمومي در تهران در ابتداي سال 98، 20 درصد افزايش قيمت داشته است، اين افزايش قيمت نيز بر اساس مصوبه شوراي شهر بود كه مورد تاييد فرمانداري نيز قرار گرفت.
وي افزود: در حقيقت بنا بود كه تورم سال 96 و 97 محاسبه شده و حداكثر عدد به دست آمده از 20 درصد بيشتر نشود، لذا افزايش قيمتي كه در تهران اتفاق افتاد با توجه به ظرفيت‌هاي قانوني شوراها و تاييد فرمانداري بود.
دبيرشوراي عالي هماهنگي ترافيك شهرهاي كشور در ادامه با بيان اينكه ما به دنبال اين هستيم كه در حوزه حمل و نقل عمومي با توجه به مشخص شدن قيمت بنزين، افزايش نرخ كرايه رخ ندهد، اظهار كرد: در اين افزايش قيمتي كه در حال حاضر در حوزه حمل ونقل عمومي اتفاق افتاده اصلا بحث سهميه‌بندي مطرح نبوده است. اين افزايش قيمت مربوط به رشد قيمت‌ها و تورم در جامعه است. رانندگان تاكسي هم تفاوتي با كارمند يا كارگري كه حقوقش افزايش پيدا كرده، ندارند.
وي اعلام كرد: همچنين قيمت قطعات يدكي نيز افزايش داشته است، بنابراين با توجه به تورمي كه در سال 97 داشتيم بايد اين تورم در درآمد راننده تاكسي نيز لحاظ شود و از همين‌رو شوراي شهر بررسي كرده است و در نهايت به اين جمع‌بندي افزايش 20 درصدي رسيدند و حال اگر سهميه‌بندي بنزين يا افزايش قيمت بنزين مطرح شود ما دوباره اين موضوع را بررسي خواهيم كرد.
اجتمام*2181*1193