۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۸:۰۹
کد خبر: 83309091
T T
۰ نفر
كشاورزان خسارت دیده ازسیل به افزایش كمك ها چشم دوخته اند

كرمانشاه- ایرنا- سیل فروردین امسال، درآمد كشاورزان و دامداران سیل‌زده را از بین برده است؛ بسیاری از آنان منبع درآمد دیگری ندارند و اكنون می‌پرسند آیا امكان افزایش میزان كمك‌ها و كم كردن برای جبران زیان‌های وارد شده وجود دارد؟

به گزارش خبرنگار ایرنا، بنابر اعلام استانداری كرمانشاه در فروردین امسال هزار و 560 میلیارد تومان خسارت به این استان وارد شده كه بخش قابل توجهی از آن مربوط به بخش كشاورزی است.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی استان كرمانشاه میزان خسارت به این بخش را «بیش از 400 میلیارد تومان» گزارش كرده و گفته است: 90 هزار هكتار از اراضی زراعی و 2 هزار و 850 هكتار باغ استان خسارت دیده‌اند.»
نوربخش حاتمی همچنین گفته است كه «در این سیل 19 واحد پرورش ماهی و 2 هزار واحد دامداری سنتی خسارت دیده و 950 كیلومتر راه بین مزارع و 570كیلومتر راه عشایری تخریب شده است.»
خسارت‌ زمین‌های زراعی و باغ‌ها از 20 تا صددرصد است؛ به عنوان نمونه امیر شاه آبادی فرماندار هرسین در گفت گو با ایرنا گفت: چهار هزار هكتار از زمین‌های كشاورزی این شهرستان خسارت صد درصد و چهار هزار هكتار نیز بین 20 تا 50 درصد آسیب دیده است.
بیشتر كشاورزان و باغداران خسارت‌دیده منبع درآمدی جزء فروش محصولاتشان ندارند اما سیل نه تنها آنها را از دیدن روزهای شیرین برداشت محصول ناامید كرد كه هزینه‌های كشت و داشت محصول را هم به باد داد.

**نسبت جبران خسارت و زیان‌های وارد شده
میانگین درآمد كشاورزان استان از هر هكتار زمین زراعی بین پنج تا بیش از 20 میلیون تومان است؛ در محصولی مانند گندم میانگین درآمد روی پنج میلیون و در چغندر بیش از 20 میلیون تومان است. درآمد باغداران هم از هر هكتار 20 تا بیش از 60 میلیون تومان است.
با این حال دولت وعده كرده كه بخشی از زیان همه آسیب‌دیده‌ها را جبران می‌كند؛ كمك دولت برای هر هكتار اراضی زراعی صددرصد خسارت دیده 2 میلیون تومان و هر هكتار اراضی باغی تخریبی پنج میلیون تومان است.
این كمك برای هر رأس دام سبك تلف شده 500 هزار تومان و هر رأس دام سنگین سه میلیون تومان است؛ یعنی حدود یك چهارم تا یك پنجم قیمت واقعی.
با توجه به اینكه بسیاری از دامداران و كشاورزان استان درآمد دیگری ندارند، این سوال برایشان پیش آمده كه آیا امكان افزایش كمك دولت و كاستن از میزان خسارت‌های آنان وجود دارد؟

**افزایش كمك بستگی به درآمدهای دولت دارد
خبرنگار ایرنا برای پیگیری این موضوع به سراغ رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان كرمانشاه رفت.
حبیب‌الله وفایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: افزایش سقف جبران خسارت‌ها به میزان تحقق درآمدهای دولت بستگی دارد زیرا با توجه به تحولات حوزه اقتصادی و سیاست خارجی، نمی‌توان با قطعیت درباره آن اظهار نظر كرد.
او درباره تفاوت دریافتی كشاورزان به ازای هر هكتار زمین خسارت‌دیده هم گفت: با توجه به این كه جزئیات خسارت‌دیدگی كشاورزان قابل ارزیابی و اثبات نیست، ورود به این حوزه و تقسیم بندی میزان خسارت‌ها هم گمراه كننده خواهد بود بویژه اینكه سیل نوروز امسال در 24 استان خسارت به بار آورده و تفكیك آسیب‌ها یك كار بسیار سخت و سنگین است.
وفایی در عین حال درباره نحوه و میزان جبران خسارت‌های وارده به زیرساخت‌های عمومی و دولتی استان گفت: با توجه به مشكلات اقتصادی و تلاطم‌های احتمالی در حوزه سیاست خارجی، در صورتی‌كه درآمدهای پیش بینی شده دولت در لایحه بودجه محقق شود، همه خسارت‌های وارده به زیرساخت‌های استان جبران می‌شود.
مدیركل مدیریت بحران استان كرمانشاه هفته جاری از پرداخت خسارت‌های سیل‌زدگان استان در آینده نزدیك خبر داده است.
جلیل بالایی درباره جبران خسارت‌های بخش كشاورزی به ایرنا گفت: كمیته‌های ارزیاب در شهرستان‌ها تشكیل شده كه باید میزان خسارت و مكان دقیق آن را مشخص و اعلام كنند تا در كارگروه استانی به ریاست معاون عمرانی استاندار تایید سپس در سامانه جامع وزارت كشور ثبت و در نهایت میزان تایید شده به سیل زدگان پرداخت شود.
استان كرمانشاه 950 هزار هكتار زمین زراعی و باغ دارد كه سالانه بیش از چهار میلیون تن انواع محصولات كشاورزی در آنها تولید می شود.
این استان با 2 میلیون نفر جمعیت دارای 32 شهر و 2 هزار و 622 روستا است.
7444/8066
گزارش از عبدالله الماسی
۰ نفر