۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۵:۵۸
کد خبر: 83309362
T T
۰ نفر

ژاپن: مایل به میانجیگیری میان ایران و آمریكا هستیم

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۵:۵۸
کد خبر: 83309362
ژاپن: مایل به میانجیگیری میان ایران و آمریكا هستیم

پكن- ایرنا- معاون دبیر كابینه ژاپن اظهار امیدواری كرد با توجه به رابطه خوبی كه توكیو با ایران و آمریكا دارد بتواند میان دو كشور میانجیگیری كرده و قرارداد هسته ای ایران موسوم به برجام را نجات دهد.

به گزارش ایرنا از ژاپن تایمز، 'یاسوتوشی نیشیمورا' روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران در توكیو افزود: خواهان بكارگیری روابط دیرینه ژاپن با ایران برای دستیابی به صلح و امنیت در منطقه‌ هستیم.
وی اظهار كرد: تهران اعلام كرده است كه از برجام خارج نشده و همچنان به این قرارداد بین المللی پایبند است و توكیو هم برنامه ایران در مورد برجام را به دقت زیر نظر دارد.
ژاپن همواره از توافق هسته ای ایران حمایت كرده است و با وجود روابط نزدیك با واشنگتن، بر ادامه همكاری های اقتصادی با ایران تاكید داشته است.
سال گذشته زمانی كه ترامپ از توافق هسته ای ایران خارج شد ژاپن در كنار كشورهای اروپایی، نسبت به در خطر قرار گرفتن این توافق هشدار داد.
در حال حاضر نیز با وجود تحریم نفت و فلزات ایران توسط آمریكا، برخی از مقامات توكیو معتقد هستند واشنگتن باید ژاپن را از تحریم خرید نفت ایران معاف كند.
پیش از این ژاپن حدود پنج درصد نفت مصرفی خود را از ایران تامین می كرد و اكنون نیز با وجود پایان معافیت ها، این كشور به دنبال مذاكره با آمریكا برای اخذ معافیت مجدد است.
اكنون نیز با وجود تهدیدهای نظامی آمریكا علیه ایران، ژاپن به دنبال راهی برای گفت و گو میان تهران و واشنگتن است.
یوشیهیده سوگا دبیر كابینه ژاپن نیز چند روز پیش گفته بود روابط دوستانه ایران و ژاپن ضامن حل مشكلات منطقه از جمله مساله برجام است.
یك مقام وزارت امور خارجه ژاپن نیز پیشتر گفته بود آمریكا و ایران به دنبال گفت و گو با یكدیگر هستند اما محدودیت هایی وجود دارد كه ژاپن می تواند نقش مهمی در این زمینه ایفا كند.
رییس جمهوری اسلامی ایران 18 اردیبهشت امسال در واكنش به اقدام آمریكا در خروج از توافق هسته ای و بازگرداندن تحریم ها، از توقف فروش اورانیوم غنی سازی شده و آب سنگین برای مدت 60 روز خبرداد و گفت: اگر اروپایی ها در این مدت به جبران بپردازند ما هم به شرایط امروز برمی گردیم ولی اگر در پایان 60 روز به نتیجه ای نرسیم دو اقدام دیگر را در پیش می گیریم.
پیش از سخنان رییس جمهوری، سفیران كشورهای عضو برجام شامل آلمان، انگلیس، چین، روسیه و فرانسه به وزارت امور خارجه دعوت و نامه رییس جمهوری اسلامی ایران از سوی سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه به آنها تسلیم شد.
همچنین شورای عالی امنیت ملی همان روز در بیانیه ای خطاب به كشورهای عضو برجام اعلام كرد: ایران از روز 18 اردیبهشت 98 برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می كند.
**آساق**1904**