۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۳۴
کد خبر: 83312900
T T
۰ نفر

بیش از 6 تن مواد مخدر در خراسان جنوبی كشف شد

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۳۴
کد خبر: 83312900
بیش از 6 تن مواد مخدر در خراسان جنوبی كشف شد

بیرجند - ایرنا - دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تا 22 اردیبهشت بیش از 6 تن و 684 كیلوگرم انواع مواد مخدر در این استان كشف و بیشترین كشفیات توسط نیروی انتظامی انجام شده است.

به گزارش ایرنا علی زندی روز دوشنبه در نشست خبری افزود: فروردین امسال بیش از سه تن و 927 كیلوگرم انواع مواد مخدر در خراسان جنوبی كشف و ضبط شد كه این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل حكایت از رشد 48 درصدی دارد.
وی از توقیف بیش از 102 دستگاه خودرو با افزایش 44 درصدی در فروردین ماه امسال خبر داد و گفت: در این رابطه 718 نفر دستگیر و تحویل مراجع قضایی شده اند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی ادامه داد: بیش از 36 تن و 606 كیلوگرم انواع مواد مخدر نیز سال گذشته در این استان كشف و ضبط شد كه این میزان كشفیات حاصل تلاش دستگاه های مقابله ای استان در حوزه های انتظامی، سپاه، مرزبانی، اطلاعات، گمركات و اداره كل زندان ها بوده است.
وی گفت: عملكرد مقابله ای كشفیات 12 ماهه سال 97 نسبت به مدت مشابه در سال 96 مقداری كاهش داشته زیرا سال 96 چند محموله سنگنین كشف شد و از طرفی امروز مافیای مواد مخدر از راه های مختلف برای حمل مواد استفاده می كند.
زندی با بیان اینكه در برنامه های ستاد مبارزه با مواد مخدر برای امسال 2 اولویت مشخص شده است گفت: اولویت اصلی در حوزه پیشگیری است و نباید بگذاریم حتی یك نفر به سمت مواد مخدر برود.
وی اولویت دوم را جمع آوری معتادان متجاهر ذكر كرد و افزود: البته خراسان جنوبی به خاطر سابقه فرهنگی از این قضیه مبرا است اما اگر مقام قضایی ضرورت راه اندازی مركز ماده 16 را تشخیص دهد آمادگی برای تخصیص اعتبارات لازم وجود دارد.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی گفت: مركز ماده 16 سال 91 در استان راه اندازی و سال 92 جمع آوری شد چون افرادی كه در این مركز نگهداری می شدند هیچكدام مصداق معتاد متجاهر نبودند و هزینه هنگفتی از بیت المال صرف می شد و گاهی خروجی مناسب هم نداشت.
وی ادامه داد: در حوزه درمان سال گذشته اقدامات ارزنده ای انجام شده است و برای فروش غیرقانونی و نشر متادون اوضاع را ناامن كردیم.
زندی گفت: استان خراسان جنوبی رتبه ویژه‌ای در حوزه درمان كودكان معتاد به خود اختصاص داد و جزو سه استان پایلوت كشور بودیم كه از محل اعتبارات طرح تحول سلامت، درمان كودكان معتاد را انجام دادیم.
وی توسعه خدمات درمان و كاهش آسیب ارزان قیمت برای پوشش كامل معتادان دارای رفتارهای پرخطر، ارزیابی و نظارت بر فعالیت دستگاه های اجرایی در حوزه درمان، بازتوانی و تقویت نظارت بر مراكز درمانی را از اولویت های حوزه درمان در سال 98 اعلام كرد.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی بیان كرد: امسال كاهش مرگ و میر ناشی از مواد مخدر نیز در دستور كار حوزه درمان قرار دارد و سال گذشته 6 نفر در استان بر اثر سوء مصرف مواد مخدر فوت كردند كه این آمار نسبت به مدت مشابه 62 درصد كاهش داشته است.
وی با اشاره به افزایش كمی و كیفی سازمان های مردم نهاد خراسان جنوبی در حوزه مبارزه با مواد مخدر گفت: اولویت های امسال توسعه و رونق گفتمان اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر با نقش سمن ها خواهد بود و از توان همه بخش ها استفاده می شود.
زندی بیان كرد: امروز بیش از 80 درصد درمان اعتیاد در استان توسط مردم انجام می شود كه یك افتخار محسوب می شود.
وی گفت: جریان سازی در حوزه فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد، گسترش نشاط اجتماعی، اجرای برنامه های استاندارد برای افراد در معرض خطر نیز در دستور كار امسال است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی با بیان اینكه امسال میزان اعتبارات دستگاه ها در حوزه مبارزه با مواد مخدر به رسانه ها اعلام خواهد شد گفت: امید است با مطالبه گری رسانه ها شاهد تحول در هزینه كرد این اعتبارات باشیم.
وی با بیان اینكه 86 مركز درمانی معتادان در استان وجود دارد افزود: حتی یك مركز هم غیرمجاز نیست و نزدیك 14 هزار نفر در استان از این مراكز خدمات درمانی دریافت می كنند.
زندی یادآور شد: تاكنون 249 نفر در این مراكز درمان شدند كه از این تعداد 174 نفر مشمول تبصره 2 ماده 16 بوده اند.
وی گفت: بیش از 800 نفر ماهانه در مراكز سرپایی از خدمات بیمه ای سال گذشته استفاده می كردند كه متاسفانه قطع شده و امیدواریم دوباره این كار اجرایی شود.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی اظهار داشت: خراسان جنوبی در ساماندهی، جمع آوری و فروش اموال قاچاقچیان رتبه اول را به خود اختصاص داده است.
استان كویری خراسان جنوبی با افغانستان و 6 استان كشور هم مرز است.
9893*3028
۰ نفر