۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۷:۱۵
کد خبر: 83314527
T T
۰ نفر
تخت روانچی:اعزام نیروهای آمریكایی به خلیج فارس جنگ روانی است

نیویورك - ایرنا - نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد، خواستار تحقیق جامع درباره حادثه برای كشتی ها در بندر فجیره امارات شد و گفت: طرح اعزام نیروهای آمریكایی به منطقه خلیج فارس یك جنگ روانی است.

مجید تخت روانچی روز سه شنبه در گفت وگو با شبكه خبری سی ان ان، این مطلب را درپاسخ به این سوال مطرح كرد كه 'وال استریت ژورنال گزارش داده، منابع اطلاعاتی آمریكا مشكوك هستند كه ایران پشت خرابكاری كشتی های سعودی و دیگر كشتی ها در روز گذشته در فجیره بوده است، آیا ایران در این حمله به كشتی ها نقش داشته است؟
وی افزود:این چیزی است كه ما نسبت به آن متاسف هستیم. این حادثه باید مورد تحقیق جامع قرار گیرد كه ایمنی و امنیت حمل و نقل منطقه خلیج فارس را به خطر انداخته است كه برای ایران هم حیاتی است.
سفیر ایران در سازمان ملل متحد تاكید كرد: این ادعا از سوی كسانی از واشنگتن شنیده می شود كه در گوش رئیس جمهوری نجوا می كنند و برخی از افراد در منطقه كه ما آنها را 'تیم ب' می نامیم كه شامل بی بی نتانیاهو، بن سلمان و بن زاید است.
تخت روانچی تصریح كرد: این افراد این دروغ را مطرح كرده اند تا تحریك كنند، تا در منطقه تهدید و در همسایگی ما درگیری ایجاد كنند.
وی در پاسخ به این سوال كه ' نه ایران و نه گروه های نیابتی ایران' در این حادثه دخالت نداشته اند، گفت: همانگونه كه گفتم این مسایل ارتباطی به ایران ندارد. ما نیاز به تحقیق داریم تا ببینیم چه اتفاقی افتاده و چه كسی مسئول است.
سفیر ایران در سازمان ملل متحد در پاسخ به این سوال كه 'آمریكا ناو و هواپیما به منطقه اعزام كرده و گفته اند كه ایران قصد تهدید منافع آمریكا را دارد' هم اظهار كرد: این ها اطلاعات جعلی است، این اطلاعات جعلی است كه از سوی برخی در واشنگتن و همچنین در منطقه ما مطرح می شود. آنها این ادعا را مطرح كرده اند و خواسته اند كه این روایت جعلی ساخته شود.
تخت روانچی در پاسخ به این سوال كه 'آیا ایران یا گروه های نیابتی یا متحدان آن در عراق یا لبنان طرحی برای حمله به منافع یا نیروهای آمریكا داشته اند' گفت: ما روابط بسیار خوبی با عراق داریم و در امور داخلی عراق دخالتی نداریم. عراق یك حكومت مستقل دارد كه ما روابط خوبی با این كشور داریم.
مجری برنامه پرسید: پنتاگون به شورای امنیت ملی طرحی ارائه داده است تا در صورت حمله ایران به منافع آمریكا در منطقه خلیج فارس، 120 هزار نیرو اعزام كند. واكنش شما به این مساله چیست؟
سفیر ایران در سازمان ملل متحد پاسخ داد: این یك جنگ روانی است. به نفع ما نیست كه بخواهیم در همسایگی خود درگیری ایجاد كنیم چرا كه هیچ كسی از این درگیری به خصوص برخی از آنهایی كه در واشنگتن هستند و برخی در منطقه ما، سود نمی برند.
تخت روانچی به این سوال كه ' ترامپ گفته اگر ایران كاری انجام دهد، اشتباه كرده است. به نظرت منظورش چه بوده است' اینگونه جواب داد: من نمی دانم، باید از خودش بپرسید. ایران روابط بسیار عالی با همسایگان دارد.
وی تصریح كرد: ایران در منطقه خلیج فارس است؛ ما در خلیج مكزیك نیستیم. این سوال را باید از كسانی پرسید كه از هزاران مایل به منطقه ما آمده اند. ما در آنجا هستیم و از منافع خود در همسایگی و همچنین ایمنی و امنیت منطقه خلیج فارس محفاظت می كنیم.
نماینده ایران در سازمان ملل متحد در جواب 'چرا تولید آب سنگین و غنی سازی اورانیوم را افزایش داده اید' هم گفت: برجام یا توافق هسته ای نتیجه سال ها مذاكره بین ایران و تعدادی از كشورها بود. وقتی سال گذشته ترامپ تصمیم گرفت كه از این توافق خارج شود، شركای ما در این توافق به ما گفتند كه از توافق خارج نشوید؛ ما این كار را كردیم و پیشنهاد آنها را پذیرفتیم.
تخت روانچی ادامه داد: ما یكسال صبر كردیم. خیلی صبور بودیم اما متاسفانه پس از یكسال به این جمع بندی رسیدیم كه منافع ایران كه اساس این توافق بود، محقق نشده است. از این رو تصمیم گرفتیم كه پس از 60 روز، تنها دو تعهد خود را تحت برجام اجرا نكنیم. ما باید ببنیم در 60 روز آینده چه پیش خواهد آمد.
وی هرگونه حركت به سمت دستیابی به سلاح اتمی را به طور قاطع رد كرد و گفت: این كار، مخالف مذهب ما است. رهبر عالی ما در ممنوعیت این نوع سلاح ها فتوا داده اند. سلاح اتمی در دكترین دفاعی ایران جایگاهی ندارد.

**گفت و گو تحت اجبار، ارعاب و تهدید را نمی پذیریم
مجری در ادامه این پرسش و پاسخ پرسید: رئیس جمهوری آمریكا گفته است كه از تماس ایران برای گفت وگو استقبال می كند، می دانم كه گفته اید آمریكا از توافق هسته ای خارج شده است و چرا باید دوباره با آنها گفت و گو كرد. اما آیا هیچ شرطی برای گفت و گوی ایران با آمریكا وجود دارد؟
سفیر ایران در سازمان ملل متحد اظهار كرد: سیاست فشار حداكثری و پیشنهاد برای گفت و گو با یكدیگر در تناقض است. آنها نمی توانند انتظار داشته باشند كه ایران این پیشنهاد را تحت فشار بپذیرد در حالی كه این سیاست برای مردم ایران مشكل ایجاد كرده است.
تخت روانچی تصریح كرد: ما نمی توانیم گفت وگویی را بپذیریم كه اساس آن اجبار، ارعاب و تهدید باشد.
اروپام*1429