۲۴ مهر ۱۳۹۶، ۱۵:۱۰
کد خبر: 82697989
T T
۰ نفر
رتبه رقابت پذیری اقتصاد ایران هفت پله بهبود یافت

تهران- ایرنا- آخرین گزارش مجمع جهانی اقتصاد نشان می دهد جمهوری اسلامی ایران در سال 2017 میلادی با هفت پله صعود از نظر شاخص رقابت پذیری به رتبه شصت و نهم میان 137 كشور جهان دست یافته است.

به گزارش دوشنبه ایرنا، معاونت اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی آخرین گزارش مجمع جهانی اقتصاد درباره شاخص رقابت پذیری در سال 18- 2017 میلادی را ترجمه و منتشر كرده است.
بررسی این گزارش نشان می دهد جمهوری اسلامی ایران در زیرشاخص الزام های اساسی، به سبب برخورداری از محیط اقتصاد كلان، بهداشت و آموزش ابتدایی و زیرساخت‌های مناسب رتبه پنجاه و پنجم جهانی را به خود اختصاص داد و نسبت به پارسال 6 پله صعود كرد.
همچنین كشورمان در زیرشاخص‌های تقویت كارایی و عوامل نوآوری و بلوغ به ترتیب جایگاه های هشتاد و سوم و هشتاد و یكم را احراز كرد و نسبت به پارسال به ترتیب 6 و 20 رتبه ارتقا یافت.
زیرشاخص الزام های اساسی شامل چهار ركن نهادها، زیرساخت‌ها، محیط اقتصاد‌كلان و بهداشت و آموزش ابتدایی است كه ایران در ركن محیط اقتصاد كلان، بهترین رتبه یعنی چهل و چهارم و در ركن نهادها بدترین جایگاه یعنی هشتاد و پنجم را كسب كرد.
مرحله دوم توسعه (تقویت كارایی) نیز از نظر اركان رقابت، شامل آموزش عالی و تربیت نیروی انسانی، كارایی بازار كالا، كارایی بازار نیروی كار، توسعه بازار مالی، آمادگی فناورانه و اندازه بازار است.
بهترین رتبه ایران در این مرحله از توسعه مربوط به اندازه بازار است كه رتبه نوزدهم را میان 137 كشور جهان به خود اختصاص داد.
بدترین رتبه به كارایی بازار نیروی كار اختصاص داشت.
زیرشاخص عوامل نوآوری و بلوغ شامل 2ركن بلوغ و مهارت‌های كسب‌و‌كار و نوآوری است كه ایران به ترتیب رتبه‌های نود و هفتم و شصت و ششم را كسب كرد و نسبت به پارسال به ترتیب 12 و 23 پله ارتقا یافت.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
اقتصام*2025*1961* خبرنگار: لیلا جودی* انتشار: مریم مسعود