به گزارش ايرنا از روابط عمومي راهآهن جمهوري اسلامي ايران، سعيد رسولي روز سه شنبه اظهار داشت: در برنامه ششم مصوب شده شركت قطارهاي حومهاي در زير مجموعه شركت راهآهن ايران تأسيس شود كه پيشنويس اساسنامه آن تنظيم و به دولت ارسال شد و اميدواريم در زمان مقرر در قانون، اساسنامه تصويب و اين شركت تاسيس شود.
** چالشهاي توسعه قطارهاي حومهاي در كشور
وي بيان كرد: شكلگيري شركتي كه وظيفه آن بخشي در شهرداريها به عنوان شركت قطارهاي شهري و حومه بود، كمي مشكل به نظر ميرسيد اما در زمان بررسي اين حكم در مجلس، از نظر قانوني به طور مفصل و هوشمندانه درباره آن بحث و تنظيم شد.
رسولي اظهار داشت: با اين حكم از برنامه ششم، دست شهرداريها براي انجام طرحهاي قطارهاي حومهاي در اين قانون بسته نيست و از همكاري هر بخشي كه امكان ورود و اجرا در حوزه قطارهاي حومهاي دارد، استقبال ميشود.
عضو هيات مديره شركت راهآهن جمهوري اسلامي ايران بيان كرد: بر اساس قانون، شهرداريها فقط ميتوانند در شهرها و حريم شهرها هزينه كنند و اگر قطار حومهاي از مرز شهري عبور كند، هزينههاي آن با محدوده شهر بعدي شراكتي خواهد بود.
وي يكي از مشكلات توسعه نيافتن قطار حومه اي در كشور را نبود همكاري لازم بين شهرداري ها و وزارت راه در گذشته ذكر كرد و افزود: براي نمونه قطار تهران ـ ورامين ـ گرمسار پيش از اين در اختيار وزارت راه بود، سپس به شهرداري موكول شد و بار ديگر مسئوليت آن به راهآهن واگذار شد؛ در حالي كه چنين طرح هايي ملي و خارج از حريم شهر محسوب مي شود، ما در قانون تعريف روشني براي حومه نداريم.
** مزاياي توسعه قطارهاي حومهاي
رسولي گفت: قطار حومهاي در كنار كاهش مصرف سوخت، در كاهش تلفات رانندگي (بسياري از تصادفات در حومه شهرها رخ ميدهد) و همچنين كاهش آلايندههاي زيست محيطي نقش مهمي دارد زيرا روزانه حدود 540 هزار خودرو از حومه تهران وارد تهران و همين تعداد نيز در بعدازظهر از تهران خارج ميشود.
عضو هيات مديره راه آهن اظهار داشت: اگر امكان جابهجايي اين تعداد مسافر خودروها از طريق شبكه ريلي فراهم شود و همين 540 هزار دستگاه خودرو روزانه وارد تهران نشود، در كاهش آلودگي پايتخت، كاهش مصرف سوخت، كاهش تلفات رانندگي و كاهش ترافيك، به ارقام بزرگي دست خواهيم يافت.
** وجود قطارهاي حومهاي در 19 مسير ريلي
عضو هيات مديره شركت راهآهن جمهوري اسلامي ايران با يادآوري اينكه راهآهن در بيش از 19 مسير قطار حومهاي فعال دارد، ابراز اميدواري كرد با تشكيل شركت قطارهاي حومهاي و طي مراحل قانوني تصويب اساسنامه آن، شرايطي فراهم شود تا سرمايهگذاري بخش غيردولتي براي تأمين ناوگان حومهاي نظير ريلباس، افزايشيافته و فواصل اعزام قطارها كاهش يابد تا بدين ترتيب شهروندان اطراف كلانشهرها به راحتي از قطارهاي حومه استفاده كنند.
رسولي گفت: در ايران سهم حملونقل حومهاي در جابهجاييها 2 درصد است، درحالي كه در اروپا و كشوري مثل آلمان اين رقم 55 درصد است و ما اميدواريم با اقدامات صورت گرفته براي تحقق هدف سهم 20 درصدي راهآهن در جابهجايي مسافر، از قطارهاي حومهاي استفاده زيادي داشته باشيم.
** هدر رفت 130 هزار ميليارد ريال طي 5 سال منابع بخاطر غفلت از حمل و نقل ريلي
عضو هيات مديره راهآهن درباره حمايت دولت از سرمايه گذاران قطارهاي حومهاي و تأمين مابهالتفاوت نرخ واقعي و فعلي بليت قطارهاي حومهاي توضيح داد: ضروري است به اين موضوع توجه شود كه بخش غيردولتي قطعاً بدون حمايت پيش نخواهد رفت و انتظار ارائه خدمات بهتر و باكيفيتتر از بخش خصوصي در نبود حمايت، امري غيرواقعي است.
رسولي ادامه داد: وقتي سياست هاي كلي اصل 44 قانون اساسي اجرا شد و شركتي غيردولتي، واگن وارد ناوگان كرد، چطور ميتوان تكليف كرد كه بين تهران تا كرج 1500 تومان بابت يك صندلي قطار دريافت كنند و مابهالتفاوت نرخ هم توسط همان شركت پرداخت شود؟ به هرحال آنها هم به عنوان يك بنگاه اقتصادي بايد توجيه داشته باشند و در همه دنيا حمل و نقل به ويژه حومه، مورد حمايت دولت قرار دارد.
وي كاهش تلفات تصادفات، كاهش مصرف سوخت و كاهش توليد آلاينده زيستمحيطي را سه توجيه اصلي توسعه ريلي عنوان كرد و گفت: عددي كه براي منافع حاصل از اين مدل حملونقلي نسبت به ديگر مدلها بخصوص جادهاي حساب ميكنند، اين است كه جابهجايي هر تُن كيلومتربار توسط راهآهن 756 ريال سود دارد.
به گفته وي، در همين سالها در مسيرهاي موازي با ريل 242 ميليون تن بار ريل پسند جابهجا شده است، يعني باري كه امكان انتقال آن با ريل وجود داشته است؛ اين 242 ميليون تن با فرض رقم 756 ريال به عدد 130 هزار ميليارد ريال هزينه ميرسيم، در حالي كه اين اگر به ريل منتقل شده بود، اين ميزان عايدي و يا صرفه جويي در منافع اقتصادي كشور داشتيم.
به گزارش ايرنا، براي انجام صرفه جويي هاي اقتنصادي و حفظ محيط زيست، دولت در تلاش است تا پايان برنامه ششم توسعه 30 درصد بار و 20 درصد مسافر در كشور از جاده به شبكه حمل ونقل ريلي منتقل شود.
براي آگاهي از آخرين اخبار اقتصادي ايران و جهان با كانال اقتصادي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
IRNAeco@
اقتصام**1108*2025*خبرنگار: ايرج منصوري*انتشار: ليلا جودي
![اساسنامه شركت قطارهاي حومه اي به دولت رفت اساسنامه شركت قطارهاي حومه اي به دولت رفت](https://img9.irna.ir/old/Image/1396/13960725/82699198/N82699198-71933081.jpg)
تهران - ايرنا - عضو هيات مديره شركت راهآهن جمهوري اسلامي ايران با بيان اينكه اساسنامه شركت قطارهاي حومه اي براي تصويب به دولت ارسال شده است، گفت: سهم 10 درصدي راهآهن از فروش گازوئيل با تشكيل اين شركت به قطارهاي حومهاي اختصاص مييابد.