۲۶ مهر ۱۳۹۶، ۹:۵۸
کد خبر: 82699999
T T
۰ نفر
ازبكستان، جدیدترین مشتری نفت ایران از آسیای میانه

تهران- ایرنا- ازبكستان جدیدترین مشتری نفت خام ایران است كه درخواست خود را برای خرید نفت از ایران ارایه كرده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، صادرات نفت ایران كه پیش از رفع تحریم ها تنها به پنج كشور چین، هند، ژاپن، كره جنوبی و تركیه محدود شده بود، در ماه های پس از اجرای برجام، رو به فزونی گذاشت.
ایران، علاوه بر افزایش صادرات نفت به مشتریان آسیایی، توانست بازارهای قدیمی خود در اروپا را كه در زمان تحریم از دست داده بود، به تدریج بازپس بگیرد.
اكنون صادرات نفت و میعانات گازی ایران به حدود 2 میلیون و 600 هزار بشكه رسیده است كه حدود یك چهارم آن به كشورهای اروپایی صادر می شود.
پس از برجام كشورهای جدیدی اقدام به خرید نفت ایران كرده اند كه از جمله آنها می توان از ایتالیا، یونان، روسیه، فرانسه، اسپانیا، رومانی، اندونزی، لهستان و هلند نام برد.
البته فهرست مشتریان نفت ایران به فهرست فوق خلاصه نمی شود و بتازگی ازبكستان نیز خواستار خرید نفت از ایران شده است.
به گزارش وزارت نفت، بیژن زنگنه از علاقه‌مندی ازبكستان به خریداری نفت از ایران خبر داد و گفت: مذاكرات بیشتر در این زمینه ادامه دارد.
بیژن زنگنه، شامگاه سه شنبه پس از دیدار با عبدالعزیز كاملوف، وزیر امور خارجه ازبكستان، اظهار كرد: این كشور علاقه‌مند به خرید نفت از ایران است و هیاتی از بالاترین مقام‌های نفتی این كشور با همكاران ما در امور بین الملل شركت ملی نفت ایران مذاكره می‌كنند.
وی افزود: تولید نفت ازبكستان محدود است، بنابراین این كشور به واردات این كالای راهبردی نیاز دارد.
وزیر نفت با بیان این كه باید نحوه صادرات نفت ایران به ازبكستان بررسی شود، تصریح كرد: با توجه به این كه ازبكستان به دریا راه ندارد بنابراین، صادرات نفت به این كشور باید از طریق خشكی و احتمالا راه آهن انجام شود.
زنگنه با بیان این كه مذاكرات بیشتر در این باره ادامه دارد و ازبكستان باید راه‌های اقتصادی واردات نفت خام از ایران را بررسی كند، تصریح كرد: ما به طور اصولی موافق صادرات نفت به ازبكستان هستیم و فكر می‌كنیم صادرات نفت به این كشور برای توسعه و تحكیم روابط 2 كشور مناسب است.
ازبكستان كشوری در آسیای مركزی و دارای مرز مشترك با كشورهای افغانستان، تاجیكستان، تركمنستان، قرقیزستان و قزاقستان است، پایتخت این كشور شهر تاشكند است.
شركت ملی گاز ازبكستان با تولید سالانه 60 تا 70 میلیارد متر مكعب گاز طبیعی یازدهمین تولیدكننده گاز دنیاست. این كشور دارای ذخایر قابل توجه استخراج نشده نفت و گاز است، 194 ذخیره هیدروكربوری از جمله 98 ذخیره گاز طبیعی و میعانات گازی در ازبكستان وجود دارد.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
اقتصام ** 2022** 6075*خبرنگار: میثم طاهری** انتشار: زهرا هجینی نژاد
۰ نفر