۱ آذر ۱۳۹۶، ۱۱:۲۲
کد خبر: 82738847
T T
۰ نفر
زنگنه: توصیه ترامپ به نخریدن نفت ایران، تاثیری در صادرات نفت نداشته است

تهران- ایرنا- وزیر نفت درباره توصیه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا برای كاهش خرید نفت ایران، گفت: این سخنان تاكنون تاثیری بر صادرات نفت كشورمان نداشته است.

بیژن زنگنه روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا همچنین درباره وضعیت صادرات نفت به هند و برخی ادعاها مبنی بر كاهش واردات توسط هندی ها به علت واگذار نشدن توسعه میدان «فرزاد بی» به آنها بیان داشت: خرید نفت هندی ها از ایران در حال انجام است و مورد خاصی در واردات نفت توسط آنها وجود ندارد.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا در 27 آبان ماه امسال، با صدور اطلاعیه ای اعلام كرد: عرضه نفت و فرآورده‌های نفتی در جهان از كشورهایی غیر از ایران به اندازه كافی وجود دارد، بنابراین می‌توان حجم خریداری نفت و مشتقات آن از ایران را به میزان قابل توجهی كاهش داد.
ترامپ تاكید كرده بود: شرایط اكنون به گونه‌ای است كه می‌توان خرید نفت و محصولات نفتی از ایران توسط موسسات مالی خارجی یا از طریق آنها را به شكل قابل توجهی كاهش داد.
این موضع ترامپ در حالی اتخاذ شده است كه بر اساس توافق هسته ای، آمریكا نباید مانع از بهبود و عادی‌سازی روابط اقتصادی و صادرات نفت ایران شود.
ایران اكنون حدود 2.5 میلیون بشكه نفت و میعانات صادر می كند كه بیش از 60 درصد آن به مقصد كشورهای آسیایی و حدود 40 درصد به كشورهای اروپایی بارگیری می شود.
صادرات نفت ایران به روزانه حدود یك میلیون بشكه در روز محدود شده بود كه با اجرای برجام و رفع تحریم ها به سرعت رو به افزایش گذاشت.
ایران در فاصله كوتاهی پس از رفع تحریم ها توانست سهم سابق خود در اوپك و بازارهای جهانی نفت را باز پس بگیرد؛ شركت هایی كه در زمان تحریم قادر به خرید نفت ایران نبودند، پس از اجرای برجام اقدام به خرید نفت ایران كردند كه از جمله آنها می توان به توتال (فرانسه)، شل (انگلیس-هلند)، سپسا (اسپانیا)، ساراس (ایتالیا) و هلنیك (یونان) اشاره كرد.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام**2022**2025
خبرنگار: میثم طاهری*انتشار: لیلا جودی
۰ نفر