تصویب 38 پروژه با 1.98 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در صنعت، معدن و تجارت در دولت دوازدهم

تهران- ایرنا- وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام كرد: تصویب 38 پروژه با حجم سرمایه گذاری خارجی یك میلیارد و 980 میلیون دلاری در حوزه صنعت، معدن و تجارت از آغاز دولت دوازدهم تاكنون از جمله دستاوردهای برجام است، علاوه بر آن نهایی كردن 70 قرارداد و تفاهم نامه دیگر نیز در دست پیگیری است.

به گزارش روز شنبه ایرنا از وزارتخانه یاد شده، با گشایش‌های ایجاد شده در روابط خارجی كشور پس از استقرار دولت یازدهم، شاهد دستاوردهای قابل توجهی در عرصه‌های گوناگون و بویژه اقتصادی بودیم كه از آن جمله می‌توان به رشد سرمایه گذاری خارجی اشاره كرد.
از ابتدای دولت دوازدهم تاكنون در حوزه صنعت، معدن و تجارت 38 پروژه با حجم سرمایه گذاری خارجی یك میلیارد و 980 میلیون دلار با حضور سرمایه گذاران خارجی به تصویب رسیده و برای تمامی این پروژه‌ها جواز تأسیس صادر و زمین مورد نیاز تخصیص یافته و عملیات اجرایی آن‌ها آغاز شده است.

** پیگیری برای نهایی كردن 70 قرارداد و تفاهم نامه
علاوه بر این مذاكره های و پیگیری‌های مربوط به نهایی كردن نزدیك به 70 فقره قرارداد و تفاهم نامه در حال انجام نیز هست.
انتقال فناوری روز و تكنولوژی‌های پیشرفته به داخل، تولید صادرات محور و دسترسی به بازارهای بین‌المللی، همكاری‌های اقتصادی بلند مدت با تاكید بر افزایش كیفیت محصولات داخلی، تكمیل زنجیره‌های تولید داخل و اتصال به زنجیره جهانی به عنوان راهبرد اساسی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این سرمایه گذاری ها بوده است.
پراكندگی جغرافیایی این سرمایه گذاری‌ها نیز از نكات قابل توجه است كه می‌تواند مورد اشاره قرار بگیرد.

** بیشترین طرح‌های سرمایه گذاری خارجی در خراسان رضوی
برپایه این گزارش، از 38 پروژه یاد شده، استان خراسان رضوی هشت پروژه، استان‌های تهران و آذربایجان شرقی هر كدام چهار پروژه، استان مركزی سه پروژه و استان‌های فارس، اصفهان، سیستان و بلوچستان و زنجان هركدام 2 پروژه را به خود اختصاص دادند.
همچنین استان‌های قزوین، بوشهر، كردستان، كرمان، گیلان، مازندران، هرمزگان، اردبیل، خراسان جنوبی، البرز هر كدام یك پروژه داشتند و یك پروژه نیز در حوزه سرمایه گذاری در پخش و ایجاد شبكه توزیع مواد غذایی برای هتل‌ها، رستوران‌ها و كترینگ در سراسر كشور بوده است.

** تكمیل 9 پروژه بر پایه گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، پیشرفت فیزیكی 9 پروژه یادشده 100 درصد و پنج پروژه نیز با پیشرفت فیزیكی بالای 60 درصد هستند.
از سوی دیگر 16 پروژه از مجموع 38 پروژه در مرحله مقدماتی و چهار پروژه در حال اجرا هستند و پیشرفت فیزیكی چهار پروژه باقیمانده زیر 60 درصد است.

** سرمایه گذاری شركت‌های افغانستانی در 9 پروژه
سرمایه گذاران این پروژه‌ها از كشورهای اروپایی، آسیایی و آمریكای شمالی هستند و افغانستان با 9 سرمایه گذاری بیشترین تعداد پروژه را به خود اختصاص داده است.
تركیه پنج پروژه، آلمان و فرانسه هر كدام چهار پروژه، عراق و چین و كره جنوبی هر كدام سه پروژه، آذربایجان و امارات هر كدام 2 پروژه و كشورهای پاكستان، اتریش، هنگ كنگ، روسیه ، آمریكای شمالی و ایتالیا نیز هر كدام یك پروژه داشتند. برخی سرمایه گذاری ها در قالب شركت‌های مشترك بین دو كشور خارجی انجام گرفته بود.
در ادامه این گزارش آمده است: نسبت مشاركت خارجی‌ها در 20 پروژه از 38 پروژه یاد شده به صورت 100 درصدی و چهار پروژه نیز بالای 50 درصد بوده است.
به گزارش ایرنا، شهریورماه گذشته «افروز بهرامی» مدیركل سرمایه گذاری خارجی وزارت صنعت، معدن و تجارت از جذب هفت میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در بخش های صنعتی، معدنی و بازرگانی كشور در دوره پسابرجام خبر داد كه این آمار صرفنظر از قراردادهایی است كه نهایی شده یا به امضا رسیده است.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام : @IRNAeco
اقتصام* 3065* 6075
تنظیم: محمد ملك دار* ناشر: زهرا هجینی نژاد
۰ نفر