۱۶ بهمن ۱۳۹۶، ۲۱:۳۷
کد خبر: 82821420
T T
۰ نفر
رييس فراكسيون معدن مجلس: بايد 80درصد درآمد امسال معادن صرف توسعه آنها شود

تهران- ايرنا- رييس فراكسيون معدن مجلس شوراي اسلامي گفت: امسال در چارچوب برنامه ششم توسعه بايد 80 درصد درآمد حاصل از معادن براي توسعه اين بخش صرف شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، 'داريوش اسماعيلي' شامگاه دوشنبه پيش از امضاي تفاهمنامه هاي همكاري احيا، فعالسازي و توسعه معادن كوچك مقياس در وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: مجلس شوراي اسلامي با بخش معدن همراهي خوبي دارد و به موجب برنامه ششم توسعه (1400- 1396) و در ماده 53 مصوب شده است همه درآمدهاي حاصل از بخش معادن براي توسعه اين بخش صرف شود.
وي شكل گيري فراكسيون معدن را كه امسال در مجلس ايجاد شده است، به عنوان يك مجموعه حاميان اين بخش توصيف كرد كه 114 نفر به عضويت آن درآمده اند.
به گفته اسماعيلي، ميزان اعتبارات تخصيصي به بخش معدن از محل درآمدهاي آن را تا پيش از اين 10 تا 15 درصد ذكر كرد و گفت: امسال براي نخستين بار رقم 80 درصدي تعيين شده است.
وي تبصره الحاقي در قانون بودجه 1397 را از ديگر روش هاي پشتيباني بخش معدن برشمرد كه براساس آن درآمدهاي سازمان زمين شناسي و اكتشافات معدني كشور به شكل اختصاصي در اختيار اين سازمان قرار مي گيرد و درآمد حاصل از تهيه نقشه ها و فعاليت هاي اكتشافي بخشي از اين درآمدهاست.
اسماعيلي اين خبر را نيز داد كه دبيرخانه تعامل دولت و مجلس شوراي اسلامي در بخش معدن شكل گرفته و فعاليت آن نيز آغاز شده است.
وي تهيه تفاهمنامه هاي بخش هاي خصوصي و دولتي را كه امروز امضا شد، در چارچوب سياست حمايت از بخش معدن و فعال سازي آن ارزيابي كرد و گفت: رونق عملكرد معادن كوچك مي تواند پيامدهايي مانند سوددهي آنها را به دنبال داشته باشد.

به گزارش ايرنا، امروز تفاهمنامه هاي فعال سازي و توسعه معادن كوچك مقياس بين معاونت امور معادن و صنايع معدني وزارت صنعت، سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو) و خانه معدن ايران با حضور وزير صنعت، معدن و تجارت به امضا رسيد.
در 9 ماهه امسال (منتهي به آذرماه) 48 ميليون و 663 هزار تن توليدات معدني شامل زنجيره فولاد، محصولات فولادي، زنجيره آلومينيوم، محصولات مس و صنايع پايين دستي ، زنجيره سرب ، سيمان، روي، موليبدن ، سنگ آهن و غيره به ارزش 6 ميليارد و 855 ميليون و 570 هزار دلار صادر شد.

اخبار اقتصادي ايرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام *1559*1961*
خبرنگار: حسين عضدي فسا*انتشاردهنده: مريم مسعود