به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، پنجمین همایش بین المللی صنعت خودرو تهران با محور «زنجیره تامین رقابت پذیر (مواد اولیه، قطعه سازی، لجستیك)» بیست و چهارم بهمن ماه آغاز شد تا به گفته كارشناسان، برای بررسی صنعت خودرو و صنایع وابسته مانند قطعه سازی فرصتی را فراهم كند.
به باور كارشناسان، پس از تحریم ها، در فضای به وجود آمده می توان آزادانه و بدون هزینه كرد ارز اضافی برای دور زدن تحریم ها، به فكر انتقال فناوری و به روزرسانی صنعت خودرو و صنایع وابسته باشیم؛ كاری كه بیش از سه سال است كه پله پله در حال انجام آن هستیم.
**تاریخچه برگزاری همایش صنعت خودرو تهران
نگاهی به دستاوردهای دورههای پیشین این همایش نشان میدهد این نشستهای بینالمللی به زمینهای برای جذب سرمایهگذاران خارجی در این صنعت راهبردی تبدیل شده و دستاوردهایی همچون تاسیس شركت ایكاپ (شركت مشترك پژو با ایران خودرو) را رقم زده است.
نخستین دوره از این همایش در سال 1392 با هدف معرفی صنعت در عرصه بینالمللی برگزار شد. این در شرایطی بود كه صنعت خودرو ایران در سالهای 1391 و 1392 با بحران تولید روبرو شده و شمارگان تولید نیز به یك سوم سال 90 كاهش یافته بود. با این حال استارت آشنایی سرمایهگذاران خارجی با صنعت خودرو ایران زده شد.
با ادامه روند برگزاری این همایش در سال 1393، دومین همایش با هدف تبیین راهبرد صنعت خودرو ایران و با حضور مقام های صنعت خودرو از 25 كشور جهان و پیام رییس انجمن جهانی خودروسازان برگزار شد.
در این سال رشد تولید خودرو رقم خورد و خودروسازان توانستند از پیچ تولید به سلامت عبور كنند و از بحران فاصله بگیرند.
یكی از دلایل رشد تولید در این سال، از یك سو به آغاز مذاكرات شركتهای خارجی حتی با وجود اجرایی نشدن برجام و امید به آیندهای بهتر بود و از سوی دیگر، تحولات انجام شده در این صنعت منجر به رقم زدن رشد تولیدی معادل 50 درصد شد.
در عین حال سومین همایش بینالمللی صنعت خودرو فرصتی را فراهم كرد كه تا در فضایی دور از حاشیه، مذاكراتی بین خودروسازان داخلی و همتایان خارجی كه پیش از این متوقف شده بود، ادامه یابد.
این دوره از همایش با استفاده از نتایج پیشین با اهداف مهمی چون تسریع در رشد صنعت خودرو از طریق جذب سرمایهگذاری و تعامل با شركای خارجی جدید، معرفی فناوری، تولیدات و نوآوریهای صنعت خودرو، آگاهی مدیران از پیشرفتهای روز خودروسازی جهان، ارتقای نقش و جایگاه صنعت خودرو در میان سایر صنایع و غیره برگزار شد.
در این فضا آخرین قوانین و مقررات كشور و نیز برنامهها و شرایط خودروسازان داخلی درباره سرمایه گذاریهای خارجی بویژه در بخش صنعت خودرو ارائه و تبیین شد.
شاید بتوان سومین همایش را سنگ بنای حضور شركتهای خارجی در صنعت خودرو ایران دانست.
این شرایط در حالی بود كه در نخستین روزهای بهمن ماه 1394 و همزمان با سفر هیات بلندپایه ایرانی به پاریس، قرارداد از سرگیری همكاریهای گروه صنعتی ایران خودرو و پژو كه پس از مذاكراتی طولانی نهایی شده بود با حضور رییس جمهوری اسلامی ایران، نخست وزیر فرانسه، وزیر صنعت، معدن و تجارت وقت و مدیران ارشد صنعتی 2 كشور به امضای مدیران عامل 2 خودروسازی رسید كه بر اساس آن برای نخستین بار یكی از خودروسازان برتر جهان از طریق سرمایهگذاری مالی مستقیم در صنعت خودرو ایران حضور پیدا كرد.
چهارمین دوره این همایش یینالمللی كه با رویكرد فروش و خدمات پس از فروش در بهمن ماه پارسال برگزار شد، شاهد میهمانانی در سطح تراز نخست خودروسازی جهان بود و در حالی كه در دورههای پیشین، نمایندگان مدیران عامل شركتهای خودروسازی حضور یافته بودند.
در این دوره، مدیران عامل شركای خارجی صنعت خودرو حاضر شدند تا زمینه را برای مذاكرات بیشتر و حتی انعقاد قرارداد فراهم كنند.
** همایش پنجم؛ بهمن 1396
همایش بین المللی صنعت خودرو در پنجمین دوره در هفت محور اصلی، زنجیره تامین رقابت پذیر، مواد اولیه، قطعه سازی و مجموعه سازی و لجستیك را بررسی كرد.
رییس پنجمین همایش بین المللی خودرو تهران كه معاون توسعه صنایع حمل و نقل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در گفت وگو با ایرنا اعلام كرد: ایدرو به عنوان متولی صنعت خودرو كشور، بر مدیریت یكپارچه گسترش و نوسازی صنایع هدف از طریق بسیج منابع و فراهم آوری ملزومات توسعه صنعتی پرشتاب، متوازن و رقابتپذیر در عرصه جهانی تمركز كرده است.
به گفته «بهزاد اعتمادی» انعقاد قراردادهای سرمایه گذاری مشترك با حجم مجموع یك میلیارد و 800 میلیون دلار از دستاوردهای برگزاری چهار دوره پیشین این همایش بود.
اعتمادی تصریح كرد: تداوم حضور صنعت خودروسازی ایران در بازارهای بین المللی بجز با گسترش تعاملات بین المللی و ورود به زنجیره های جهانی تامین میسر نخواهد شد.
وی ادامه داد: تولید سالیانه یك میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو در كشور، وجود ظرفیت تولید سالیانه 2 میلیون دستگاه خودرو و برنامه ریزی برای افزایش آن به سالیانه سه ملیون دستگاه در افق 1404، ما را بر آن وا می دارد تا به موازات آن زنجیره تامین و ارزش شكل بگیرد.
این مسوول اضافه كرد: وجود دستكم یك هزار و 200 قطعه ساز و مجموعه ساز در كشور، اشتغال قابل توجهی را به وجود آورده است و از این رو، در همایش پنجم به دنبال اتصال قطعه سازان داخلی با همتایان خارجی آنها بودیم.
در همین پیوند و در آیین افتتاحیه این همایش، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در سالهای گذشته در جلب و جذب سرمایه گذاری خارجی به معنای صحیح آن در صنعت خودروسازی، همچنین تولید پلت فرمهای جدید و تحقیق و توسعه به خوبی عمل نكرده ایم.
«محمد شریعتمداری» تاكید كرد امروز از سرمایهگذاری خارجی در صنعت خودروسازی استقبال میكنیم، حتی از سرمایهگذارانی كه بخواهند بیش از 50 درصد سهم در این صنعت داشته باشند.
شریعتمداری افزود: باید تلاش كنیم تحقیق و توسعه مشترك را توسعه داده و همچنین مركز تحقیقات مشترك را در ایران راه اندازی كنیم كه البته این مهم در قراردادهای مشترك سرمایه گذاری اخیر دیده می شود.
وی یادآور شد: تا سال 2030 میلادی 10 تا 50 درصد تولید برخی خودروسازان مطرح جهانی به سمت خودروهای برقی خواهد رفت كه هم فرصت و هم تهدیدی برای صنعت خودروسازی است اما هنوز از این صنعت فاصله چندانی نداریم.
این عضو كابینه دولت دوازدهم، توجه به شركت های نوپا (استارتاپ ها) در صنعت خودرو كشور را خواستار شد و گفت: تا سال 2030 بیش از 50 درصد خودروهای سواری جهان «نیمه خودران» و سهم خودروهای تمام خودران ها 15 درصد می شود؛ بنابراین خودروسازان باید از امروز به این سمت حركت كنند.
توانمندی تولیدكنندگان مواد و قطعات و همچنین همپایی فناوری و قطعه سازان با طراحی های نوین، 2 محور اصلی این همایش بود.
** قطعه سازان ایرانی خود را با فناوری های روز تطبیق دهند
رییس انجمن قطعه سازان فرانسه در حاشیه این همایش به ایرنا گفت: قطعه سازان ایرانی برای حضور در زنجیره تامین جهانی خودرو باید به سرعت خود را با فناوری های روز انطباق دهند كه در این زمینه و با توافق های انجام شده، آموزش ایرانی ها از سوی شركت های فرانسوی در حال انجام است.
«جك موج»* افزود: خودروسازان ایران و فرانسه همكاری تنگاتنگی با یكدیگر دارند و ایران بازار بسیار خوبی برای خودروسازان و قطعه سازان فرانسوی است.
به گفته وی، ایرانی ها نیز برای ارتقای سطح كیفی تولیدات و صنعت قطعه سازی خود، همچنین كسب دانش و فناوری های جدید به این همكاری نیاز دارند.
به گزارش ایرنا، در حاشیه این همایش، نمایشگاهی به ابعاد سه هزار متر مربع از صنعت خودرو و قطعه سازی كشور برپا شد.
همچنین برگزاری نشست های رو در رو (بی. تو. بی)، امضای تفاهمنامه ها و گفت وگو در زمینه زنجیره تامین خودروهای سنگین و تجاری از محورهای همایش تهران بود.
در این همایش بین المللی علاوه بر 220 میهمان خارجی از آلمان، فرانسه، كره جنوبی، ژاپن، چین، تایوان، هند، روسیه، تركیه، عراق، تركمنستان و ایتالیا، یك هزار و 560 نفر از كارشناسان و فعالان صنعت خودرو كشور حضور داشتند.
..........................
* Jacues Mauge
اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام*3065*1961
گزارش: محمد ملك دار* انتشار دهنده: مریم مسعود
ایرنا گزارش می كند
زنجیره تامین رقابت پذیر؛ لازمه ورود صنعت خودرو به بازار جهانی
۲۶ بهمن ۱۳۹۶، ۱۳:۴۱
کد خبر:
82832974
تهران- ایرنا- پنجمین همایش بین المللی صنعت خودرو تهران در حالی این هفته برگزار شد كه دست اندركاران این صنعت امیدوارند با توسعه ارتباطات بین المللی و تكمیل زنجیره تامین بویژه رقابت پذیر كردن بخش هایی مانند قطعه سازی، كشور را به بازارهای جهانی گره بزنند.