همكاري قطعه سازان ايراني و فرانسوي و قرار گرفتن در زنجيره جهاني خودروسازي

تهران- ايرنا- رييس انجمن صنايع همگن نيرو محركه و قطعه سازان كشور گفت: همكاري دوجانبه قطعه سازان ايراني و فرانسوي با ارتقاي آموزش و فناوري شركت هاي ايراني، قرار گرفتن در زنجيره جهاني خودروسازي را به دنبال خواهد داشت.

«محمدرضا نجفي منش» امروز (يكشنبه) در گفت وگو با خبرنگار اقتصادي ايرنا با اشاره به امضاء تفاهم نامه همكاري بين انجمن صنايع همگن نيرو محركه و قطعه سازان كشور (ISMAPA) و انجمن قطعه سازان فرانسه (FIEV) افزود: اين تفاهم نامه در راستاي نياز به پيشرفت و تحكيم همكاري ها بين خودروسازان و قطعه سازان ايراني و فرانسوي در چارچوب قوانين و مقررات دو كشور در هفت بند نهايي و امضا شد.
به گفته اين مقام صنفي، تبادل نظر دو انجمن در زمينه همكاري هاي فني و اقتصادي، حمايت متقابل از توليدكنندگان در بازار خودرو، ساماندهي و ارائه تسهيلات براي افزايش تماس هاي كاري نمايندگان دو طرف، همكاري در زمينه برگزاري همايش هاي خودرو و قطعه سازي با اهداف ارتقاي كيفيت، كاهش هزينه ها، ارائه آموزش ها، تلاش دو انجمن براي فراهم كردن شرايط دسترسي به بازارهاي خارجي براي همكاري هاي سرمايه گذاري مشترك (جوينت ونچر) و همكاري براي برگزاري نمايشگاه ها در ايران و فرانسه و همچنين ساير كشورها، بندهاي اصلي اين تفاهم نامه را تشكيل مي دهد.
وي با اشاره به برخي اقدام هاي عملي انجام شده در ماه هاي گذشته از سوي فرانسوي ها، خاطرنشان كرد: شركت SNECI فرانسه با تاسيس دفتر در تهران و برگزاري دوره هاي آموزشي، به ارتقاي فني و آموزشي قطعه سازان اقدام كرده است.
نجفي منش ادامه داد: در كنار فعاليت آموزشي اين شركت، گروه هاي خودروسازي رنو، پژو و سيتروئن هر يك طي برنامه هاي جداگانه و مطابق آنچه كه در قراردادهاي فيمابين پيش بيني شده، به ارتقاي كيفي قطعه سازان ايراني اهتمام دارند.
وي تصريح كرد: اكنون 65 شركت قطعه ساز و مجموعه ساز ايراني با رنو، 75 شركت با ايكاپ (شركت مشترك ايران خودرو و پژو) و تقريبا به همين تعداد شركت نيز با گروه سايپا - سيتروئن همكاري داشته و از برنامه هاي آموزشي و انتقال فناوري آنها بهره مند مي شوند.
رييس انجمن صنايع همگن نيرو محركه و قطعه سازان كشور با اشاره به شركت رنو، خاطرنشان كرد: اين شركت قطعه سازان را در زنجيره تامين خود به چهار گروه A، B، C و D تقسيم بندي كرده كه گروه A بالاترين رتبه و D پايين ترين رتبه است.
وي اظهار داشت: اين شركت با برگزاري دوره هاي آموزشي در حدود 12 سال پيش در ايران، قطعه سازان همكار خود را به رتبه B ارتقا داد كه حاصل آن خودروهاي با كيفيت تندر 90 بود كه اكنون 60 درصد قطعات آن داخلي شده است.
نجفي منش تصريح كرد: بايد در راستاي تقويت اين اقدام هاي بين المللي و استفاده از تجربيات ارزشمند خودروسازان بزرگ جهاني در كشور همت گماشت.
وي در خصوص همكاري قطعه سازان ايراني و فرانسوي براي خودروهاي برقي و الكتريكي خاطرنشان كرد: اين خودروها فناوري پيچيده اي ندارند و حتي در برخي موارد از قطعاتي ساده تر از خودروهاي درون سوز برخوردارند؛ در اين خودروها باتري قطعه اي مهم است؛ با اين حال مطابق سياست هاي خودروسازي كشور مي توان در آينده به همكاري هاي متقابل در اين زمينه پرداخت.
به گزارش ايرنا، هفته گذشته در حاشيه همايش بين المللي صنعت خودرو كشور و با حضور وزير صنعت، معدن و تجارت، تفاهم نامه اي ميان انجمن صنايع همگن قطعه سازان ايران به رياست محمدرضا نجفي منش و انجمن قطعه سازان فرانسه به رياست «ژاك موج» - Jacues Mauge - امضاء شد.
پنجمين همايش بين المللي صنعت خودروي تهران با محوريت «زنجيره تامين رقابت پذير (مواد اوليه، قطعه سازي، لجستيك)» از سه شنبه هفته گذشته با حضور وزير صنعت، معدن و تجارت آغاز شد. در اين همايش بين المللي علاوه بر 220 ميهمان خارجي از كشورهاي آلمان، فرانسه، كره جنوبي، ژاپن، چين، تايوان، هند، روسيه، تركيه، عراق، تركمنستان و ايتاليا، يك هزار و 560 نفر از متخصصان و فعالان صنعت خودروي كشور نيز حضور داشتند.

** همكاري كوئيد هند با ايران
نجفي منش در ادامه با اشاره به سفر رئيس جمهوري به هند، يادآوري كرد: اين كشور در زمينه قطعه سازي پيشرفت هاي بسيار خوبي داشته و بطور نمونه خودروي «كوئيد» را با كمك رنوي فرانسه و استفاده از توان طراحان هندي طراحي و توليد كرده است.
وي بيان داشت: 97 درصد قطعات اين خودرو در هند ساخته شده و در بازار اين كشور چهار هزار و 700 دلار به فروش مي رود؛ اين خودرو در صورت ورود به ايران و با وجود استانداردهاي سختگيرانه تر كشورمان مي تواند در حدود پنج تا 6 هزار دلار قيمت داشته باشد.
اين مقام صنفي از احتمال همكاري كوئيد با يكي از خودروسازان ايراني براي توليد اين خودرو در كشورمان در آينده نزديك خبر داد و گفت: در اين صورت انجمن قطعه سازان ايران و هند مي توانند همكاري هاي نزديكي با هم داشته باشند.

اخبار اقتصادي ايرنا در تلگرام: @IRNAeco
اقتصام* 3065*
مصاحبه: محمد ملك دار* انتشار دهنده:فرهاد راستي
۰ نفر