۱۲ اسفند ۱۳۹۶، ۱۳:۴۵
کد خبر: 82849835
T T
۰ نفر
كاهش تعرفه واردات فولاد به صلاح كشور نیست

تهران -ایرنا- رییس انجمن تولید كنندگان فولاد ایران گفت : امروز قیمت فولاد در كشور پایین تر از نرخ های جهانی است، بنابراین كاهش تعرفه واردات به صلاح كشور نیست و انتظار می رود تولید امسال به بیش از 21 میلیون تن فولاد خام برسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، ' محمود اسلامیان ' روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: ایران بیش از سه میلیارد تن ذخیره شناخته شده سنگ آهن دارد، 34 تریلیون متر مكعب ذخیره گاز و نیروی انسانی توانمند از مزیت های تولید فولاد كشورمان است.
رئیس انجمن تولیدكنندگان فولاد ایران اضافه كرد: جمهوری اسلامی در پایان سال 1396 با تولید بیش از 21 میلیون تن به جایگاه سیزدهم جهانی در این بخش دست پیدا می كند.
به گفته وی، فولاد سازان كشور، پیامد كاهش واردات 24 و 76 درصدی را به ترتیب در زمینه محصولات میانی و فولاد خام را فراهم ساختند.
اسلامیان یاداور شد: عمده واردات این بخش در كشور مربوط به ورق فولادی است و انتظار می رود با توسعه هایی كه واحدهای فولادی به مورد اجرا می گذارند، در این بخش هم واردات كاسته شود.
رییس انجمن تولید كنندگان فولاد ایران تصریح كرد: دوران گذشته به دلیل ضعف تولید برای پاسخگویی به نیاز داخل، سالیانه 6 تا 9 میلیون تن واردات صورت گرفته و امسال پیش بینی می شود، حداكثر 2 میلیون تن واردات انجام شود.
وی افزود: اكنون میانگین قیمت فولاد ایران به ازای هر تن 70 دلار ارزانتر از قیمت های جهانی است و این مهم بی سابقه است.
اسلامیان اضافه كرد: صنعت فولاد به ازای اشتغال یك نفر 30 تا 80 اشتغال در صنایع دیگر را ایجاد می كند و آمریكا هم با اعمال تعرفه ها از این بخش حمایت می كند.
وی پیش از این گفت: میانگین تعرفه فولاد در سال گذشته حدود 20 درصد بود كه در مقایسه با میانگین تعرفه 45 درصدی صنعت خودرو و اكثر صنایع تكمیلی فولاد كه از تعرفه های بالای 40 درصد استفاده می كنند، این تعرفه 20 درصد برای فولاد معقول و كارشناسی شده بود، زیرا تعرفه ها باید بصورت پلكانی در رشته های مختلف صنعت باشد.
همچنین رسول خلیفه سلطانی دبیر انجمن یادشده هم گفته بود، پیرامون خواست دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت فولاد اظهار داشت: دولت به دنبال كنترل قیمت ها در بازار است، اما در خصوص فولاد باید توجه داشت كه مبنای قیمت در همه كشورها از تولیدكننده، صادركننده و واردكننده قیمت جهانی است و اكنون قیمت فولاد در ایران پایین تر از نرخ جهانی آن است.
اسلامیان اضافه كرد: امروز دهها كشور جهان در قاره های مختلف از واردكنندگان تولیدات فولادی ایران محسوب می شوند و كشورمان باوجود شرایط تحریم از صادركنندگان به كشورهای عضو اتحادیه اروپا است.
وی گفت: ایران براساس سند چشم انداز 1404 دستیابی به ظرفیت 55 میلیون تن فولاد خام را هدفگذاری كرده كه اكنون ظرفیت فعال فولاد كشور 29 میلیون تن است و بقیه طرح ها در چارچوب برنامه در دست اجرا قرار دارد.
به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری در سفر آخر هفته گذشته خود به استان هرمزگان، ضمن اعلام رشد قابل توجه كشور در زمینه فولاد گفت: هرمزگان به قطب فولاد كشور تبدیل خواهد شد.
پیش بینی می شود امسال میزان صادرات فولاد كشور به هشت میلیون تن برسد كه ركورد بی سابقه ای در زمینه صادرات این فلز راهبردی است.
اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام ** 1559* 6075
۰ نفر