۱۵ اسفند ۱۳۹۶، ۱۳:۲۸
کد خبر: 82853460
T T
۰ نفر
معاون وزیر صنعت: معادن و صنایع ایران فرصتی برای سرمایه گذاری كشورهای اروپایی است

تهران-ایرنا- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: امروز بستر معادن و صنایع معدنی ایران با امكان سرمایه گذاری 50 میلیارد دلاری فرصتی را پیش روی سرمایه گذاران خارجی از جمله اروپایی قرار داده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، مهدی كرباسیان روز سه شنبه پس از نشست هم اندیشی همكاریهای معدنی ایمیدرو و اروپا در محل سازمان توسعه ونوسازی معادن وصنایع معدنی ایران ( ایمیدرو ) اظهار داشت: اجرای پروژه های مختلف در زمینه، فولاد، مس، طلا، زغالسنگ و غیره به عنوان یك اولویت بهره گیری از سرمایه گذاری خارجی مورد تاكید است.
وی افزود: امروز سازمان ایمیدرو میزبان 15 نفر از سفیران و رایزنان بازرگانی كشورهای اروپایی بود و اطلاعات كاملی در زمینه فرصت های سرمایه گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی به آنها ارایه شد.
كرباسیان خاطرنشان ساخت: بر اساس سیاست دولت تدبیر و امید تعاملات بین المللی به منظور همكاری و سرمایه گذاری مشترك در دستور كار قرار دارد.
وی یادآور شد: اجرای پروژه ها در قالب سرمایه گذاری و باز پرداخت از محل محصول (بی.او.تی) و یا تامین مالی ( فاینانس ) از جمله روشهای مورد استقبال ایران است كه به دیپلمات های حاضر در این نشست معرفی شد .
رییس هیات عامل ایمیدرو توضیح داد: امروز بهره برداری از معادن ایران در سطح صورت می گیرد و ذخایر زیادی در عمق وجود دارد كه به دلیل نداشتن فناوریهای لازم تاكنون در این بخش فعالیت چندانی صورت نگرفته است .
وی گفت: سازمان ایمیدرو با همكاری زمین شناسی فعالیت وسیعی را در دولت یازدهم در وسعت 250 هزار كیلومترمربع به مورد اجرا گذاشته تا نسبت به اكتشاف ذخایر جدید اقدام كند و تاكنون اطلاعات مقدماتی مربوط به 180 هزار كیلومتر مربع گردآوری شده است.
كرباسیان پیرامون هفت طرح استانی فولاد هم گفت: امسال بخش تولید آهن اسفنجی فولاد شادگان ( خوزستان)، نی ریز ( فارس ) و میانه ( آذربایجان شرقی ) افتتاح شد و فولاد سبزوار ( خراسان رضوی ) هم آماده است.
وی اضافه كرد: سال آینده بهره برداری از آهن اسفنجی 2 واحد فولاد سازی ( بافت - كرمان ) (قائنات- خراسان جنوبی) افتتاح می شود و تا پایان 1397 هم بخش فولاد سازی سپید دشت ( چهارمحال و بختیاری) مورد بهره برداری قرار می گیرد.
هفت طرح فولاد استانی از سال 1385 به مورد اجرا گذاشته شد كه بدلیل مشكلات مالی سالها متوقف ماند، اما در دولت یازدهم از نیمه 1392 به شكل جدی دنبال شد و اكنون واحدهای احیا این كارخانه ها تكمیل شده و بخش فولاد سازی نیز بتدریج تا سال 99- 1398 مورد بهره برداری قرار می گیرد.
در نشست هم اندیشی همكاریهای معدنی ایمیدرو و اروپا، سفیران و رایزنان بازرگانی از جمله كشورهای بلغارستان، اسپانیا، پرتغال، كرواسی، ایتالیا، هلند، رومانی، فرانسه ،صربستان و آلمان حضور داشتند.
به گزارش ایرنا، در 10 ماهه سال 96 بر اساس آمار گمرك افزون بر 53.3 میلیون تن محصولات معدن و صنایع معدنی كشور به ارزش بیش از 7.5 میلیارد دلار صادر شد.
پیش از این اعلام شد: میزان ذخایر معدنی شناسایی شده كشور حدود 60 میلیارد تن است كه از این رقم بالغ بر 40 میلیارد تن قطعی و بقیه احتمالی است .
ارزش ذخایر معدنی شناسایی شده كشورمان افزون بر 770 میلیارد دلار برآورد شده است .
اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام** 1559 **1597