۱۸ اسفند ۱۳۹۶، ۸:۳۱
کد خبر: 82856435
T T
۰ نفر
جذب سرمایه گذاری 50 میلیارد دلاری نیازمند توافق با بانك های مركزی دنیا است

تهران -ایرنا - معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت گفت: جذب سرمایه گذاری 50 میلیارد دلاری برای طرحهای برنامه ریزی شده در یك دوره پنج ساله، نیازمند توافقنامه های دوجانبه با بانك های مركزی دنیا و شركت های معدنی بین المللی است.

«مهدی كرباسیان» روز جمعه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا خاطرنشان ساخت: سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران ( ایمیدرو ) فهرست طرحها و پروژه های واجد شرایط اخذ تامین مالی ( فاینانس) را به سازمان برنامه و بودجه ارسال داشته تا از خطوط اعتباری توافق شده تامین منابع شود .
به گفته وی، مذاكره با بانكهای ایرانی برای استفاده از تسهیلات ارزی شعب خارج از كشور صورت گرفته و مرحله نخست این امر تا پایان امسال برای یكی از پروژه ها عملیاتی خواهد شد.
رییس هیات عامل ایمیدرو توضیح داد: اكنون به منظور رقابتی ساختن شرایط جذب سرمایه گذاری بر روی قرار دادهای ' IPC' ( چسرمایه گذاری از مرحله اكتشاف تا بهره برداری و بازپرداخت از محل محصول ) كار می شود كه با قرارداد های نفتی مشابهت دارد.
وی گفت: مذاكره و پیگیری برگزاری همایش با شركتهای خارجی در روسیه ( مسكو )، سوئیس و انگلیس ( لندن) در حال انجام است كه بزودی برگزار خواهد شد.
كرباسیان تصریح كرد: بسته های سرمایه گذاری كه توسط مشاورهای بین المللی وداخلی در دست تهیه است، ارایه خواهد شد.

** تامین مالی پروژه های مس
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت توضیح داد: براساس توافقنامه با كشورهای كره جنوبی، اتریش و دانمارك در زمینه اختصاص خطوط اعتباری برای تكمیل طرح های كشور، سازمان ایمیدرو اقدام به اخذ مجوزهای لازم از بانك مركزی و سازمان برنامه وبودجه كرده كه با اخذ مجوزهای مربوطه، اقدام به تامین مالی و تكمیل طرحهای سرمایه گذاری می شود .
وی تصریح كرد: اجرای این طرحها پیامد تولید محصولات راهبردی در چارچوب زنجیره تامین معدن وصنایع معدنی را به دنبال دارد .
كرباسیان افزود: براساس برنامه ریزی صورت گرفته از كشور دانمارك با سقف 50 میلیون یورو پروژه های مس تامین مالی خواهند شد و تایید بانك مركزی نیز در این ارتباط اخذ شده است .

** تلاش برای جذب سرمایه گذار روسی
رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: پیش بینی شده كنفرانسی در ماه های می و آوریل سال جاری میلادی ( 2018 ) برای بخش معدن و صنایع معدنی با شركت های معدنی روسیه برگزار شود تا بستری برای سرمایه گذاری و فاینانس پروژه از محل اعتبارات این كشور فراهم آید .
وی اضافه كرد: همچنین انتظار می رود از تامین مالی اتریش نیز برای شركت های فولاد سازی ( گل گهر ) استفاده شود .
به گفته كرباسیان، پیش بینی می شود اجلاسی در كره جنوبی به منظور استفاده بخش معدن و صنایع معدنی برای بهره گیری از فاینانس این كشور كه برای بخش نفت در نظر گرفته شده و تاكنون از آن استفاده به عمل نیامده، بهره گیری شود.

** هدفگذاری برای صادرات 2 میلیارد دلاری سنگ
رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: دستیابی به صادرات بیش از 2 میلیارد دلاری سنگ تزئینی تا پایان برنامه ششم توسعه ( 1400 ) هدفگذاری شده و این مهم باید با ظرفیت سازی به منظور توسعه بازار و افزایش صادرات سنگ تزئینی ایران از حدود 300 میلیون دلاری فعلی تحقق یابد.
وی افزود: سازمان ایمیدرو و انجمن سنگ ایران تشكیل كنسرسیوم غیر دولتی با مشاركت این سازمان، شركتهای خصوصی داخلی و شركتهای معتبر خارجی در زمینه تولید و تجارت سنگ تزئینی و ساختمانی را در دست بررسی دارد.
كرباسیان اضافه كرد: پیشنهاد شده تا انجمن سنگ ایران نسبت به تشكیل یك شركت كنسرسیوم صادراتی با عضویت اعضای خود اقدام نماید و سازمان ایمیدرو نیز با یك شركت خارجی و كنسرسیوم یاد شده اقدام به تشكیل شركت صادراتی نماید .
انجمن سنگ ایران درصدد است در منطقه ویژه كاشان با دریافت یك قطعه زمین نسبت به ایجاد نمایشگاه صادراتی سنگ های تزئینی اقدام نماید .
به گزارش ایرنا، براساس آمار گمرك جمهوری اسلامی ایران در مدت 10 ماهه امسال ( منتهی به دی ) صادرات محصولات معدن و صنایع معدنی به بیش از رقم 53.3 میلیون تن به ارزش افزون بر 7.5 میلیارد دلار رسید .
اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام ** 1559 ** 1071
۰ نفر