۲۵ اسفند ۱۳۹۶، ۸:۴۱
کد خبر: 82863876
T T
۰ نفر
اختلاف خودروسازان با استاندارد، موضوعات فنی و اجرایی است

تهران- ایرنا- معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با رد وجود كشمكش بین سازمان ملی استاندارد و خودروسازان درخصوص استانداردهای 85 گانه، خاطرنشان كرد: اختلاف نظرهایی وجود دارد، اما بحث ها فنی و اجرایی است و در خصوص استانداردها همراهی كامل خواهیم داشت.

«محسن صالحی نیا» روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: سازمان ملی استاندارد ایران موظف است در زمینه استانداردهای ایمنی و كیفی تاكیدات لازم را داشته باشد و خودروسازان هم باید همراهی كامل داشته باشند.
به گفته این مقام مسئول، مسئولان باید در شرایط ویژه و با در نظر داشتن همه جوانب امر به تصمیم گیری بپردازند، به مردم نیز اطمینان خاطر می دهیم تصمیمات مسئولان متناسب با شرایط روز جامعه خواهد بود.
وی یادآوری كرد: از حدود 15 سال پیش تاكنون، استانداردهای مختلف خودرویی اعمال شده، اما لزوما همه آنها منجر به افزایش قیمت نشده است.
صالحی نیا تصریح كرد: ممكن است برخی از این استانداردهای جدید در وهله نخست به عنوان «آپشن» و اختیاری تلقی شود، اما وقتی در ظرفیت ذاتی و پلتفرم خودروها تعریف شود، بتدریج جا خواهد افتاد و نگرانی از این بابت نداریم.
وی ادامه داد: در خودروهای سواری، می توان برخی از این استانداردهای 85 گانه را برای مدتی محدود اختیاری كرده و پس از مدتی اجباری كنیم؛ البته اینها بحث های تخصصی كارشناسی است و باید اجازه دهیم كارشناسان امر از دو طرف به بحث و تبادل نظر بنشینند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان نمونه به تصویب استانداردهای یورو 4 و نصب فیلتر «دی.پی.اف» (DPF) در استانداردهای 85 گانه اشاره كرد و گفت: امروز و از آنجا كه نتوانسته ایم سوخت مناسب از نظر دارا بودن سولفور پایین در همه جای كشور عرضه كنیم، با مشكلاتی در ارائه این استانداردها مواجه ایم.
وی افزود: به همین دلیل پیشنهادی به دولت ارائه شده كه تا زمان عرضه سوخت مناسب، این قاعده اصلاح شود.
به گزارش ایرنا، در پی اجرای مرحله نخست استانداردهای جدید اجباری خودرو از اول دی ماه 1396، خودروسازان تولید و واردات برخی خودروهای غیراستاندارد را از دستور كار خارج كردند.
تا ابتدای دی ماه امسال خودروسازان باید مدارك استاندارد 55 گانه را به سازمان ملی استاندارد تحویل می دادند و خودروهایی كه قادر به پاس كردن این استانداردها نبودند، از دور خارج شوند.
از این تاریخ به بعد، اگر هر یك از این خودروها بخواهد دوباره به خط تولید بازگردد، باید استانداردهای 63 گانه را پاس كند؛ یعنی علاوه بر استانداردهای پیشین، هشت استاندارد دیگر نیز اضافه شد.
این مهلت تا اول دی ماه سال آینده (1397) برای این خودروها باقی است اما از زمستان آینده، 22 استاندارد دیگر نیز اضافه می شود و پشت سر گذاشتن 85 استاندارد الزامی است.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام* 3065*6075
۰ نفر