به گزارش ایرنا، وحید بخت آزاد معاون مركز علمی كاربردی شانجان فردیس عصر شنبه در آئین رونمایی از این خودرو گفت: نوع موتور نخستین خودرو فوق سنگین ایران دیزل 10 سیلندر v و بنز خورجینی بوده و پژوهشگران این مركز با بومی سازی دانش ساخت خودروهای فوق سنگین ، افتخاری جدید برای كشور آفریدند.
وی با بیان اینكه 17 استاد دانشگاه و 20 دانشجو در مدت یكسال این خودرو را طراحی و ساختند،اظهار داشت: موتور این خودرو دارای سوپاپ از بالا و تزریق مستقیم و توان 320 اسب بخار بوده و خودرو دارای كلاچ تك صفحه ای خشك با عملكرد بنوماتیك وهیدرولیك و شاسی دوبل نردبانی و پرس شده و فرمان هیدرولیك است.
بخت آزاد با بیان اینكه دانش ساخت این نوع خودروها دراختیار چند كشور محدود است، بیان داشت: كشورهای دارای دانش ساخت خودروهای سنگین به خاطر تحریم ها ، حاضر به فروش این نوع خودروها به ایران نبودند اما امروز با طراحی بهتر و قیمت مناسب تر، انحصار آن توسط فرزندان ایران اسلامی شكسته شد.
وی گفت: پژوهش ، طراحی و ساخت این خودرو توسط محققان مركز علمی كاربردی شانجان (آی سودا) در مدت زمان یكسال انجام شده و هدف از طراحی این خودرو تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری و اشتغال و نوآوری برای كشور است.
وی بیان داشت : این خودرو با توان حمل حدود ٢٥تن بار در شرایط بحرانی كوهستانی،برفی و ... دارای كارایی برای خدمات دهی در بخش های تجاری ، نظامی و دیگر بخش ها است.
بخت آزاد افزود: انتظار می رود با حمایت دولت تدبیر وامید بتوانیم زمینه تولید انبوه و صادرات این محصول
را فراهم كنیم.
وی برخورداری از سیستم تعلیق و فنر شمش به همراه كمك فنر روغنی و میل موجگیر محور جلو وعقب را از دیگر مزیت های این خودرو برشمرد و گفت: ظرفیت باك آن 400 لیتر سوخت از نوع گازوئیل است.
وی با بیان اینكه تعدادی از اساتید و پژوهشگران كشور دراین پروژه همكاری كردند، گفت: در ساخت این خودرو از فناوری نوین كمك گرفته شده است.
وی گفت:50 درصد قطعات این خودرو داخلی است و برای طراحی و ساخت آن یك میلیارد و 700 میلیون تومان هزینه شده است.
همچنین سیدمحمد فریدونی طباطبایی كارشناس طراح صنعت خودرو كشور دراین مراسم حداكثر سرعت این خودرو را 90 كیلومتر در ساعت اعلام كرد و بیان داشت: با توجه به قدرت بالا و انعطاف بدنه ، قابلیت حمل بار در مسیرهای كوهستانی و جاده های ناصاف را دارد.
وی گفت: وزن این خودرو 18 هزار كیلوگرم است وكابین آن قابلیت حمل 6 سرنشین را دارد.
این كارشناس، نوع لاستیك این خودرو را20-1600تیوپلس عنوان كرد و افزود: این خودرو دارای قابلیت نصب توربوشارژ واینتر كولر است.
فریدونی طباطبایی طول خودرو را 12 متر با ارتفاع 3متر و20 سانتی متر عنوان كرد و افزود: كابین خودرو دارای قابلیت تاشو به صورت تك و 2 كابین است.
كارشناس طراحی صنعت خودرو كشور بیان داشت: زاویه عبور از مانع خودر45 درجه،خروج از مانع 32 درجه،شیب طولی40 درجه،شیب عرضی 32 درجه، طول بار مفید هفت و نیم متر است.
وی گفت: این خودرو با یك بار سوختگیری (400 لیتر سوخت) می تواند یكهزار كیلومترمسافت را طی كند.
در مراسم رونمایی از خودرو فوق سنگین كشور خیرالله ترخانی معاون سیاسی امنیتی استاندار البرز گفت: ابتكار و نوآوری دانشجویان و اساتید مركز علمی - كاربردی شانجان فردیس حركت بزرگ علمی محسوب می شود.
وی اظهار داشت : این وسیله نقلیه سنگین در استان البرز طراحی و به مرحله بهره برداری رسیده كه سرمایه گذاری برای تولید انبوه آن با حمایت دولت موجب اشتغال و ارزش افزوده خواهد شد.
ترخانی بیان داشت: به لحاظ اقتصاد مقاومتی این حركت علمی می تواند جلوی واردات ارزبری بسیار بالای خودروهای سنگین را بگیرد و قطعا نوآوری و ابتكار محققان این مركز دانشگاهی به نفع نظام مقدس جمهوری اسلامی و مردم است.
در مراسم رونمایی از خودرو فوق سنگین چندمنظوره شماری از اساتید دانشگاه ، محققان و دانشجویان حضور داشتند.
مركز علمی كاربردی شانجان دارای 400 دانشجو درمقاطع كاردانی و كارشناسی در رشته های كسب و كار، مدیریت ، حسابداری و صنایع است.
7413/ 6155
محققان البرزی انحصار ساخت خودروهای فوق سنگین را در جهان شكستند
۲۶ اسفند ۱۳۹۶، ۱۸:۲۱
کد خبر:
82865298
كرج-ایرنا- پژوهشگران مركز علمی كاربردی شانجان مستقر در شهرستان فردیس استان البرز موفق به طراحی و ساخت نخستین خودرو فوق سنگین چند منظوره كشور شدند و انحصار تولید این نوع خودرو را در جهان شكستند.