۱۲ فروردین ۱۳۹۷، ۱۵:۰۵
کد خبر: 82875563
T T
۰ نفر
همكاری با تهران برای اجرای برجام ادامه می یابد

وین - ایرنا - به دنبال شیطنت یك رسانه صهیونیستی و انتشار اخبار كذبی مبنی بر توقف همكاری اوبربانك اتریش با ایران، سفیر جمهوری فدرال اتریش در تهران تصریح كرد: اطمینان می دهم كه هیچ تغییر سیاستی از طرف دولت وین در زمینه همكاری با ایران برای اجرای برجام ایجاد نشده است.

'اشتفان شولتس' سفیر اتریش در ایران كه هم اكنون به مناسبت تعطیلات عید پاك مسیحی در شهر زیارتی 'ماریاتسل' (Mariazell) در استان 'اشتایریا' اتریش به سر می برد، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در وین، به گزارش های منتشر شده در خصوص همكاری ایران و اتریش واكنش نشان داد.
سفیر اتریش تاكید كرد: می توانم به شما اطمینان بدهم كه هیچ تغییر سیاستی از طرف اتریش در خصوص همكاری با ایران برای اجرای توافق هسته ای برجام ایجاد نشده است.
شولتس خاطرنشان كرد: موافقتنامه های بسیاری میان وین - تهران امضاء شده و چندین پروژه سطح بالا و مهم همانند نیروگاه خورشیدی كرمان وارد فاز اجرایی شده یا نزدیك به اجرایی شدن است؛ پروژه ای كه با همكاری 'كی پی وی سولار' با شركت اتریشی 'فرونیوس' اتریش اجرا می شود و با فروش سهام این سرمایه گذاری مشترك (JV) با سهم 50 درصدی به سرمایه گذارهای اروپایی، نصب تجهیزات خورشیدی فرایند گسترش قابل ملاحظه ای را طی می كند.
وی افزود: همچنین به غیر از پروژه های فاینانس شده از طریق اوبربانك، پروژه هایی دیگری هم مانند سرمایه گذاری مشترك در زمینه خدمات مسافرتی ریلی از مسیرهای دیگری فاینانس شده است.
سفیر اتریش در خصوص اخبار مشكوك برخی رسانه ها در خصوص توقف همكاری اوبربانك اتریش با ایران گفت: من هفته آینده برای شركت در اجلاس سالانه سفیران اتریش در شهر 'لینز' (مقر اوبربانك) خواهم بود و مسائل را بررسی می كنم، اما نمی توانم درباره جزئیات كارها و فعالیت های كار و كسب تجاری اظهارنظر كنم.
وی در خصوص مسائل مربوط به تردیدهای موجود به علت سیاست های ابهام آفرین دولت آمریكا و كارشكنی واشنگتن در اجرای برجام گفت: وقتی شرایطی (مانند همكاری با ایران) برای ما بسیار مهم است، تحمل وضعیت تردیدها و ابهام های مداوم دشوار است، اما بگذارید صریح بگویم كه هیچ علتی برای بدبینی بیش از حد وجود ندارد.
به گزارش ایرنا، امضای قراردادهای فاینانس بانكی با بانكهای اروپایی یكی از جنبه های مهم و بارز روابط ایران و اتریش در سال گذشته بود؛ اولین قرارداد تامین اعتبار بانكی پسابرجام ایران به ارزش یك میلیارد یورو روز پنجشنبه 30 شهریور ماه سال 1396در شهر لینز اتریش بین 'اوبربانك' اتریش با 14 بانك ایرانی به امضا رسید كه از محل آن امكان تامین مالی پروژه های زیربنایی و تولیدی در ایران فراهم می شود. این اولین قرارداد تامین مالی بانك های ایرانی با بانك های اروپایی پس از برجام بود و در همان روز یك موافقتنامه خط اعتباری 500 میلیون یورویی بین ۱۰بانك ایرانی با 'دانسكه بانك' دانمارك نیز به امضا رسید.
سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه نیز بتازگی در گفت وگو با ایرنا با اعلام اینكه تاكنون حدود 12 میلیارد دلار از خطوط اعتباری عملیاتی شده و در پروژه های مختلف استفاده می شود، گفت: یك نمونه از این قراردادها بیمارستان هسته ای است كه با تكنولوژی اتریشی ساخته می شود و تامین مالی آن هم بر عهده اوبربانك اتریش است.
در روزهای گذشته برخی رسانه ها به ویژه رسانه های صهیونیستی به نقل از 'فرانتس گاسلزبرگر' مدیر اوبربانك مدعی شدند كه این بانك به علت تحریم های آمریكا همكاری خود را با ایران متوقف كرده است، درحالی كه این مطلب هیچ پایه و اساسی ندارد.
رئیس اوبربانك چهارشنبه گذشته هنگام ارائه بیلان مالی سال 2017 این بانك ضمن اعلام گسترش فعالیت های اوبربانك در حوزه های جدید همانند گردشگری و توسعه كارها در كشور آلمان، گفته بود كه پروژه های مورد نظر برای فاینانس در ایران آنطور كه مورد نظر بوده پیش نرفته و پا نگرفته است كه این هم حرف تازه ای نیست و مسئولان اتریشی در گذشته نیز گفته بودند كه با وجود اشتیاق فراوان شركت های اتریشی و اروپایی برای كار در ایران همچنان تردیدها و نگرانی هایی در ارتباط با تحریم های آمریكا وجود دارد. این مساله نیز یكی از شكایتهای همیشگی جمهوری اسلامی ایران بوده كه در كمیسیون مشترك برجام با عنوان موارد بدعهدی و نقض عهد آمریكا كه مانع اجرای كامل و موفقیت آمیز برجام می باشد، مطرح شده است.
خبرنگار ایرنا در وین به علت روزهای تعطیل در اتریش تاكنون موفق به تماس با مدیران اوبربانك نشده، اما در تلاش است تا در اولین فرصت نظرات آنان را در این زمینه جویا شود.
اروپام**1078**1275
۰ نفر