۲۶ فروردین ۱۳۹۷، ۱۷:۰۶
کد خبر: 82886972
T T
۰ نفر
متهم كردن بانك مركزی در نوسانات ارزی، مشكلی را حل نمی كند

تهران- ایرنا- نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران، با تاكید بر اینكه منتقدان نوسانات ارزی نباید جلوی دولت بایستند، گفت: «اینكه بانك مركزی را متهم كنیم و مشكلات را به گردن بانك مركزی بیاندازیم، مساله ای را حل نمی كند.»

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «پدارم سلطانی» امروز(یكشنبه) در سی‌و‌پنجمین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران در واكنش به سخنان «محمدرضا پورابراهیمی» رئیس كمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی كه بانك مركزی را عامل نوسانات نرخ ارز عنوان كرد، گفت: همه ما باید تقصیرهای خود را شناسایی كنیم كه چقدر در شرایط به وجود آمده نقش داشته ایم.
وی اضافه كرد: برای گسترش روابط بانكی با دنیا همچنان نیازمند تصویب قانون اجرای اف.ای.تی.اف (FATF) در مجلس شورای اسلامی هستیم.
نایب رئیس اتاق ایران مهمترین عامل نوسانات نرخ ارز را بین المللی دانست و خطاب به پورابراهیمی، گفت: «شما نباید جلوی دولت بایستید؛ اینكه مشكلات را به گردن بانك مركزی بیاندازید كاری را حل نمی كند.»

** نمایندگان مجلس، كیفیت قوانین را اصلاح كنند
نایب رئیس اتاق ایران در بخش دیگری از سخنان خود تاكید كرد: «نمایندگان مجلس باید برای یك سال، كركره وضع قوانین را پایین بكشند و ساختار مجلس و كیفیت قوانین را اصلاح كنند.»
وی خطاب به «حمیدرضا فولادگر» رئیس كمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی كه بر ارتقای كیفیت كالاهای ایرانی تاكید داشت، گفت: فعالان اقتصادی باید تلاش كنند كیفیت كالاهای تولیدی خود را ارتقا دهند اما مجلس نیز باید كیفیت قوانین - به عنوان محصول خود - را افزایش دهد.
وی ادامه داد: شهروندان همانطور كه از كالای بی كیفیت استقبال نمی كنند، قانون بد را نیز اجرا نمی كنند.
پدرام سلطانی با تاكید بر اینكه مجلس تبدیل به كارخانه تولید قوانین بی كیفیت شده است، اضافه كرد: كشور در شرایط گذشته وجود ندارد كه قوانینی شعاری و بی محتوا تصویب شود و مجلس با تجدیدنظر در این روند، باید روند تصویب قوانین را اصلاح كند.
به گزارش ایرنا، دولت از 21 فروردین ماه یكسان سازی نرخ ارز را با اعلام قیمت هر دلار 4200 تومان كلید زد و در روزهای گذشته ضمن تهیه و تصویب دستورالعمل های تامین ارز مورد نیاز هموطنان در دولت، شیوه های تخصیص ارز نیز از سوی بانك مركزی اعلام شده است.
به گفته ولی الله سیف رئیس كل بانك مركزی، ارز مورد نیاز برای فعالان اقتصادی و هموطنان تامین می شود و با توجه به تراز مثبت ارزی كشور مشكلی از این بابت وجود ندارد.
براساس اطلاعیه جدید بانك مركزی كه شامگاه جمعه منتشر شد، صرافی ها از این پس مجاز به انتقال ارز به دستور هر یك از بانك های دارای مجوز ارزی، خرید ارز ناشی از صادرات كالاهای غیرنفتی از صادركنندگان و فروش ارز خریداری شده به متقاضیان از طریق سیستم بانكی هستند.
بر این اساس، همه صرافی­ها تا اطلاع ثانوی مجاز به خرید و فروش اسكناس به صورت فیزیكی نبوده و این امر از طریق بانك ها انجام خواهد شد ضمن آنكه تامین ارز برای واردات كالا و خدمت به كشور فقط پس از انجام ثبت سفارش و ثبت خدمت امكان پذیر است.
همچنین از این پس انتقال ارز از طریق سیستم بانكی و یا صرافی­ های مجاز با تقاضای بانك عامل انجام خواهد شد.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام**9189** 2023
۰ نفر