۴ شهریور ۱۳۹۷، ۱۵:۴۹
کد خبر: 83012641
T T
۰ نفر
دستیابی دولت تدبیر به 1.5 میلیارد تن ذخیره فلزی معدنی جدید

تهران- ایرنا- دولت تدبیر و امید با وجود كارشكنی های مختلف، گام ارزنده ای در توسعه فعالیت های اكتشافی معادن برداشت به طوری كه از سال 1393 تا پایان 96 میزان ذخایر جدید فلزی به 1.5 میلیارد تن رسید.

به گزارش روز یكشنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، آمارهای منتشر شده پیش از سال 93 بیانگر آن بود كه میزان ذخیره شناسایی شده معدنی كشورمان حدود 60 میلیارد تن بود كه از این رقم نزدیك به 40 میلیارد تن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است.

** سال 93 شروع دوره جدید اكتشاف
دولت یازدهم باتوجه به اهمیت توسعه اكتشاف های معدنی، گام جدیدی را در سال 1393 آغاز كرد؛ براساس چارچوب همكاری تعریف شده بین سازمان های توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و زمین شناسی و اكتشافات معدنی كشور، ابتدا گستره 250 هزار كیلومتر از مساحت كشور در برنامه جست وجو قرار گرفت و در دولت دوازدهم این وسعت به 270 هزار كیلومتر مربع افزایش یافت.

** اكتشافات طلا و ركورد تولید در سال 96
فعالیت های اكتشافی طلا پیامد شناسایی 42 تن ذخیره جدید در این بخش را به دنبال داشت كه شروع عملیات از دولت یازدهم بود و دولت دوازدهم این روند را تداوم بخشید به طوری كه پارسال نیز با دستیابی به تولید حدود 6 تن طلا ، برای نخستین بار تولید شمش این فلز زرد در كشور ركورد زد.
شمار معادن طلای كشور در دولت یازدهم و دوازدهم رو به فزونی گذاشته و برای امسال نیز فعال سازی معادن كوچك پیش بینی شده است؛ با توجه به ارزش اقتصادی این فلز، استخراج از معادن كوچك نیز توجیه اقتصادی دارد.
برپایه گزارش های موجود، ذخایر طلای جهان بیش از 100 هزار تن رسیده كه از این رقم 47 هزار تن آن قطعی است.

** كشف 500 میلیون تن ذخیره جدید سنگ آهن
اطلاعات منتشر شده در زمینه خصوصیات معدنی كشور نشان می دهد، شماری از معادن در اندازه های جهانی است كه از جمله آنها می توان به معادن سنگ آهن گل گهر (كرمان) و سنگان (خراسان رضوی) اشاره كرد.
ذخیره شناسایی شده سنگ آهن براساس آمار منتشر شده گذشته در این بخش بیش از 3.1 میلیارد تن برآورد شده كه از این رقم 2.4 تا 2.6 میلیارد تن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است.
از جمله دستاوردهای مهم در دولت های یازدهم و دوازدهم در توسعه فعالیت اكتشافی، ذخایر معدنی جدید فلزی است كه به می توان به 500 میلیون تن ذخیره قطعی جدید سنگ آهن اشاره كرد.
انتظار می رود تولید این ماده معدنی با توجه به برنامه سند چشم انداز 1404 كه دستیابی به ظرفیت 55 میلیون تن فولاد پیش بینی شده، به 51 تا 52 میلیون تن برسد.

** كشف بیش از 500 میلیون تن زغالسنگ
اكتشافات سازمان ایمیدرو در چارچوب برنامه دولت های یازدهم و دوازدهم امكان دستیابی به بیش از 500 میلیون تن زغالسنگ را فراهم ساخت كه از این رقم 200 میلیون تن زغال حرارتی و 345 میلیون تن زغال كك شو است.
بررسی ها نشان می دهد میزان ذخیره كنونی زغالسنگ كشور یك میلیارد و 200 میلیون تن زغال كك شو و 1.5 میلیارد تن زغالسنگ حرارتی است و علاوه براین 2 تا سه برابر این ارقام نیز ذخیره احتمالی زغالسنگ كشور است.

** ركورد شكنی صادرات زنجیره فولاد
موضوع مهمی كه در سال گذشته رقم خورد، صادرات بیش از 9 میلیون تنی زنجیره فولاد بود كه در عمر نزدیك به چهار دهه از فعالیت این صنعت در نظام جمهوری اسلامی بی سابقه است؛ ارزآوری 9 میلیارد دلاری در واقع 22 درصد از ارزش صادرات كشور را به خود اختصاص داد.
ایران امسال برنامه تولید 24 میلیون تن فولاد خام(میانی) را دارد و با توجه به كاهش طرح های عمرانی و كم تحركی بخش مسكن، انتظار می رود بیش از 10 میلیون تن صادرات زنجیره فولاد در سال 97 محقق شود.

** ارتقای ظرفیت فولادسازی همسو با سند چشم انداز
پارسال در چارچوب سیاست های پیش بینی شده، ظرفیت فولادسازی كشور به 31 میلیون تن رسید و امسال با نگرش به سند چشم انداز 1404 انتظار می رود به 35 میلیون تن برسد.
همچنین انتظار می رود تا پایان امسال حدود 65 درصد هدف پیش بینی شده در قالب سند چشم انداز كه دستیابی به ظرفیت 55 میلیون تن است، محقق شود.

** تداوم شناسایی ذخایر جدید معدنی
اطلاعات آماری موجودی نشان می دهد علاوه بر ذخایر جدید طلا، سنگ آهن و زغالسنگ، شناسایی 22 میلیون تن بوكسیت، 103 میلیون تن باریت، 30 هزار آنتیموان و 65 هزار تن عناصر نادرخاكی بخش دیگری از تلاش های به ثمر نشسته در حوزه اكتشاف دولت های یازدهم و دوازدهم است.
پیش بینی می شود با تدوام این سیاست مهم دولت در حوزه اكتشاف، تا پایان برنامه ششم توسعه (1400- 1396) ذخایر ارزشمند دیگری در چارچوب فعالیت اكتشافی در 270 هزار كیلومتر مربع از مساحت كشور شناسایی شود.
به گزارش ایرنا، «مهدی كرباسیان» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اسفندماه 96 در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا خاطرنشان ساخت: جذب سرمایه گذاری 50 میلیارد دلاری برای طرح های برنامه ریزی شده در یك دوره پنج ساله، نیازمند توافقنامه های دوجانبه با بانك های مركزی دنیا و شركت های معدنی بین المللی است.
سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو) فهرست طرح ها و پروژه های واجد شرایط اخذ تامین مالی (فاینانس) را به سازمان برنامه و بودجه ارسال داشته تا از خطوط اعتباری توافق شده تامین منابع شود.
رییس هیات عامل ایمیدرو توضیح داد: اكنون برای رقابتی ساختن شرایط جذب سرمایه گذاری روی قرار دادهای آی.پی.سی (IPC _ سرمایه گذاری از مرحله اكتشاف تا بهره برداری و بازپرداخت از محل محصول) كار می شود كه با قراردادهای نفتی مشابهت دارد.
اقتصام**1559 ** 2023
۰ نفر