۱۰ شهریور ۱۳۹۷، ۷:۵۴
کد خبر: 83018414
T T
۰ نفر
واحدهای بخار، 7500 مگاوات به ظرفیت نیروگاه ها اضافه می كنند

تهران- ایرنا- مجری طرح های بیع متقابل شركت تولید نیروی برق حرارتی گفت: با تبدیل نیروگاه های سیكل باز به سیكل تركیبی و راه اندازی واحدهای بخار این نیروگاه ها، ظرفیت تولید برق كشور هفت هزار و 500 مگاوات افزایش می یابد.

«حمید سرداری» امروز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، صرفه جویی در مصرف سوخت و آب را از مهم ترین مزیت های راه اندازی واحد بخار نیروگاه ها ذكر كرد و گفت: تا زمان اوج مصرف (پیك) سال آینده، 9 واحد بخار 160 مگاواتی به ظرفیت یك هزار و 440 مگاوات به توان تولید برق نیروگاه های كشور اضافه می شود.
وی اظهار داشت: تا تابستان سال آینده، واحد سوم نیروگاه پرند، واحدهای یك و دو نیروگاه سبلان، واحد دوم و سوم نیروگاه جهرم، دو واحد نیروگاه فردوسی و همچنین واحدهایی از نیروگاه های كاشان و عسلویه وارد مدار می شود.
مجری طرح های بیع متقابل شركت تولید نیروی برق حرارتی در پاسخ به این پرسش كه اجرایی نشدن ماده 12 قانون رفع موانع تولید چقدر در عملیاتی شدن این پروژه ها نقش دارد؟ گفت: بحث ماده 12 مربوط به بازگشت سرمایه است و در مرحله اجرا اختلال ایجاد نمی كند.
به گزارش ایرنا، بر اساس این ماده قانونی، با ساخت بخش بخار نیروگاه ها، باید سوخت صرفه‌جویی شده یا مبلغ معادل آن به سرمایه گذاران پرداخت شود.
سرداری اضافه كرد: با توجه به اینكه پروژه راه اندازی واحدهای بخار به سرمایه گذاری سنگینی نیاز دارد، مهمترین شاخص در مرحله اجرا، تامین منابع مالی است؛ سرمایه گذاران بخش خصوصی با دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی بخشی از این منابع را تامین كرده اند اما نیروگاه های دولتی نمی توانند از این فرصت استفاده كنند.
وی در این ارتباط كه «سرمایه گذاران به امید ماده 12 اقدام به چنین سرمایه گذاری سنگینی كرده اند» گفت: «درست است و ما نیز پیگیر هستیم كه این ماده قانونی اجرایی شود».
مجری طرح های بیع متقابل شركت تولید نیروی برق حرارتی اظهار داشت: برای دریافت معادل ریالی سوخت صرفه جویی شده در واحدهای بخار نیروگاه ها، ما صورتحساب صرفه جویی شده را به سازمان برنامه و بودجه تقدیم كرده ایم؛ در این مرحله سازمان برنامه باید منابع بازگشت سرمایه این واحدها را تامین و به سرمایه گذاران پرداخت كند.
سرداری تصریح كرد: ادامه روند تبدیل نیروگاه های سیكل باز به سیكل تركیبی به اجرای ماده 12 بستگی دارد؛ راه اندازی بخش بخار نیروگاه های دولتی كه 100 درصد به این امر وابسته است چون نیروگاه دولتی نمی تواند از منابع صندوق توسعه ملی استفاده كند و سرمایه گذاران بخش خصوصی هم بعد از اطمینان نسبت به بازگشت سرمایه، در چنین پروژه هایی سرمایه گذاری می كند.
به گزارش ایرنا، اكنون حدود 160 واحد گازی بزرگ (با ظرفیت تولید حدود 160 مگاوات) در سیكل باز و با بازدهی حدود 30 درصد در مدار تولید قراردارد كه با تبدیل این واحدها به سیكل تركیبی، بازدهی به 50 درصد افزایش خواهد یافت؛ ضمن آنكه با تبدیل واحدهای گازی به سیكل تركیبی اثرات گازهای گلخانه ای به شدت كاهش می یابد.
ظرفیت نیروگاه های برق حرارتی كشور در سال 1396 افزایش یك هزار و 904 مگاواتی را تجربه كرد و به 78 هزار و 332 مگاوات رسید؛ به این ترتیب ایران در این زمینه، رتبه نخست منطقه و چهارم جهان را به دست آورد.
‌این ظرفیت های جدید نیروگاهی با بهره‌برداری نیروگاه هایی از جمله شیروان، سمنگان، تابان، پرند و بهبهان ایجاد شد.
البته این روند در سال 97 نیز ادامه پیدا كرد و با افزایش ظرفیت بخش نیروگاه های برق حرارتی، ظرفیت نصب شده در این بخش به 78 هزار و 773 مگاوات رسید.
پارسال در طرح های اقتصاد مقاومتی تكمیل و بهره‌برداری از سه هزار مگاوات نیروگاه حرارتی جدید تكلیف شده بود كه براساس برنامه باید تا پایان سال به بهره برداری می‌رسید و به شبكه سراسری برق متصل می‌شد.
به باور برخی كارشناسان، علت اصلی محقق نشدن 1100 مگاوات ظرفیت باقیمانده (مابه التفاوت یك هزار و 904 اجرایی تا سه هزار مگاوات ظرفیت تكلیف شده) پیاده نشدن ماده 12 قانون رفع موانع تولید و نیز كمبود منابع مالی است.
اقتصام**9189**2025
۰ نفر