۱۰ شهریور ۱۳۹۷، ۱۷:۲۴
کد خبر: 83019268
T T
۰ نفر
30 هزار میلیارد تومان در بخش معدن كشور سرمایه گذاری شده است

اصفهان-ایرنا- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیأت عامل ایمیدرو گفت: در سال های گذشته با مشاركت دولت و بخش خصوصی 30 هزار میلیارد تومان در بخش معدن و صنایع معدنی كشور سرمایه گذاری شده است.

به گزارش ایرنا، مهدی كرباسیان روز شنبه در مراسم افتتاح كارخانه فرآوری تولید كنسانتره سُرب مجتمع نخلك نائین افزود: معدن نخلك نیز بخشی از این سرمایه گذاری محسوب می شود.
وی راه اندازی این كارخانه را نماد توجه به اصل 44 قانون اساسی دانست و افزود: در سال های گذشته، مجتمع معدنی نخلك رو به تعطیلی بود اما اعتماد به بخش خصوصی ناظر به اصل 44 قانون اساسی سبب جذب سرمایه و راه اندازی این كارخانه شد.
كرباسیان اظهار داشت: در حال حاضر نزدیك به 300 نفر در این مجتمع مشغول كارند كه 130 نفرشان مربوط به پروژه فرآوری سُرب هستند.
وی با تاكید بر ایجاد اشتغال پایدار در مناطق معدنی كشور یادآور شد: حمایت دولت از سرمایه گذار بخش خصوصی سبب ورود سرمایه های جدید به حوزه معدن شده است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، ایجاد اشتغال و توجه به بخش اكتشاف را از اولویت های سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) در فرآیند توسعه بخش معدن و صنایع آن عنوان كرد.
كرباسیان، حاصل این سرمایه گذاری ها را اشتغال 12 هزار و 300 نفر در بخش معدن كشور اعلام كرد.
وی همچنین ایجاد انگیزه در بخش خصوصی را عاملی موثر در جلب سرمایه دانست و گفت: اكنون شاهد فعالیت جدید در معدن دو هزار ساله نخلك هستیم.
استاندار اصفهان نیز در این مراسم اظهار داشت: امروز احیای معدن نخلك با اعتماد به بخش خصوصی و استفاده از سرمایه آن به ثمر نشسته است.
محسن مهرعلیزاده در عین حال با اشاره به اهمیت اكتشاف در این منطقه گفت: اكنون نیازمند همكاری دستگاه های مختلف برای انجام یا تكمیل اكتشافات معدنی هستیم و در این زمینه باید مصوبه ای صادر شود تا با هماهنگی استان و ایمیدرو شاهد انجام اكتشافات بیشتر در منطقه باشیم.
استاندار اصفهان با قدردانی از اقدامات ایمیدرو در اكتشاف هشت هزار كیلومتری در این منطقه افزود: همكاری سایر دستگاه ها سبب می شود تا شاهد انجام فعالیت های جدیدی در این منطقه باشیم.
همچنین محمود جمالی، فرماندار نایین نیز در این مراسم گفت: تا پیش از افتتاح این طرح تنها یكصد نفر در این مجموعه مشغول به كار بودند در حالی كه هم اكنون تنها 130 نفر در كارخانه جدید صاحب شغل شده اند.
وی با ابراز خرسندی از حضور بخش خصوصی در این مجتمع معدنی افزود: تا پیش از مشاركت بخش خصوصی رونق چندانی در این معدن وجود نداشت اما اكنون شرایط به شكل قابل توجهی تغییر كرده است.
مدیر مجتمع سُرب نخلك نیز در مراسم راه اندازی این كارخانه با ارائه گزارشی در باره فرآیند جذب سرمایه گفت: در حال حاضر ظرفیت تولید كنسانتره در این معدن به 6 هزار تُن در سال رسیده كه نسبت به گذشته 3 برابر شده است.
عارف باقری تصریح كرد: تا پیش از راه اندازی این كارخانه، بدلیل كاهش عیار معدنی، فعالیت در این مجتمع رونق كمی داشت اما راه اندازی كارخانه جدید سبب افزایش قابل توجه فعالیت معدنی آن شده است.
وی گفت: سرمایه گذار بخش خصوصی با 2.5 میلیارد تومان اعتبار، كارخانه جدید را راه اندازی كرد.
باقری افزود: پیشتر ظرفیت تولید ماهانه این مجتمع 200 تُن بود كه اكنون به 600 تُن رسیده است.
وی در باره توسعه اشتغال در مجتمع سُرب نخلك اظهار داشت: حضور بخش خصوصی نه تنها باعث تعدیل نیروی انسانی نشده بلكه 130 نفر نیز بطور مستقیم جذب كارخانه جدید شده اند.
معدن سُرب نخلك در 125 كیلومتری شمال شرق نائین و 45 كیلومتری شمال شرق انارك در حاشیه كویر مركزی ایران و در استان اصفهان واقع است.
سابقه بهره‌برداری از این معدن به 2 هزار سال پیش نسبت داده می شود و می‌توان از آن به عنوان نخستین كارخانه فرآوری مواد معدنی ایران نام برد.
ذخیره قطعی این معدن 850 هزار تُن برآورد شده و میزان تولید سالیانه آن یكهزار و 250 تُن كنسانتره سُرب است.
شهرستان نائین در 140 كیلومتری شرق اصفهان واقع است.

پ/6027 /7136
۰ نفر