۲۷ مهر ۱۳۹۷، ۱۸:۵۸
کد خبر: 83071296
T T
۰ نفر
تركیه و عربستان بدون معدن، ده ها برابر ایران مس صادر می كنند

تهران- ایرنا- عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران گفت: به دلیل جدا بودن از زنجیره تامین جهانی، تركیه و عربستان سعودی بدون وجود حتی یك معدن مس، ده ها برابر ایران صادرات دارند.

به گزارش روز جمعه خبرنگار اقتصادی ایرنا از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران، «علیرضا كلاهی صمدی» كه به عنوان نماینده ایران در كنگره سالیانه فدراسیون جهانی كابل2018 در مسقط عمان حضور دارد، افزود: جدا بودن از زنجیره تامین جهانی با از دست دادن فرصت های یادگیری و بهبود عملكرد كه موجب فاصله گرفتن از این صنعت جهانی می شود، دلیل ضعف كشور در صادرات مس است.
وی به ظرفیت بالقوه ایران و سهم بالای منابع مس اشاره كرد و گفت: بطور قطع سرمایه گذاری خارجی و تشكیل كنسرسیومی از شركت های بزرگ تولیدكننده كابل، سهم تولید كابل كشورمان در خاورمیانه را افزایش می دهد .
كلاهی یادآور شد: تمركز كنگره جهانی كابل بر افزایش سهم تولید در خاورمیانه است، از این رو می توان با تسهیل شرایط سرمایه گذاری و شفافیت حقوق مالكیت، نگاه سرمایه گزاران خارجی را برای حضور در ایران جلب كرد.
وی تاكید كرد: بخش خصوصی ایران تمایل فراوانی برای تولید مشترك و انتقال فناوری دارد
این عضو اتاق ایران خاطرنشان كرد: با توجه به پیش بینی رشد 3.5 درصدی صندوق بین‌المللی پول برای منطقه خاورمیانه، می‌توان امیدوار بود كه افزایش قیمت نفت منجر به تحقق این رشد شود.
«افزایش قیمت نفت فرصتی است كه منجر به رشد صنایع زیر ساخت شد.»
عضو هیات رئیسه فدراسیون بین المللی صنعت كابل گفت: در شرایطی كه كشورهای مطرح جهان به دنبال افزایش سهم خود از بازار جهانی اند، ضرورت دارد تولیدكنندگان مطرح كشور كه در شرایطی نابرابر با رقبای بین المللی رقابت می كنند مورد حمایت بیشتری قرار گیرند.
كلاهی تاكید كرد: پتانسیل پنج میلیارد دلاری تا 10 سال آینده در صنعت سیم و كابل كشور وجود دارد كه به تنهایی پنج هزار شغل پایدار ایجاد خواهد كرد.
برپایه این گزارش، نمایندگان كشورهای اروپایی، آمریكا، مكزیك، امارات متحده عربی، تركیه، ایران، چین، كره جنوبی، ژاپن، قطر و عربستان كه بیش از 70 درصد تولید كابل جهان را در اختیار دارند، در این كنگره حاضرند.
اكنون گردش مالی در فدراسیون جهانی كابل 200 میلیارد دلار است كه سهم ایران در این بازار نزدیك به 6 دهم درصد درصد است.
به گزارش ایرنا، برابر جداول آماری مورد بررسی در پنج ماه نخست امسال، صادرات وزنی مس و محصولات پایین دستی با رقم 211 هزار و 677 تن در مقایسه با مدت مشابه پارسال، كاهش 31 درصدی دارد اما از نظر ارزش، 55 درصد رشد داشته است. ارزش صادرات مس و محصولات پایین دستی در این مدت بیش از 469.9 میلیون دلار ثبت شد.
میزان واردات مس و محصولات پایین دستی نیز به یك هزار و 440 تن رسید كه افت 81 درصدی در مقایسه با دوره مشابه در سال 96 دارد. همچنین ارزش واردات آن نیز در پنج ماه نخست امسال افزون بر 11.1 میلیون دلار بود كه كاهش 76 درصدی نسبت به دوره مشابه نشان می دهد.
كنگره سالیانه فدراسیون جهانی كابل2018 كه از 15 اكتبر (23 مهرماه) آغاز شده بود، امروز جمعه 19 اكتبر (27 مهرماه) به كار خود خاتمه می دهد.
اقتصام*3065* 1418
۰ نفر