۱۳ آبان ۱۳۹۷، ۱۱:۲۱
کد خبر: 83088280
T T
۰ نفر
امنيت، عامل اصلي سوق يافتن سرمايه به سمت توليد است

تهران- ايرنا- رييس خانه معدن ايران گفت: سرمايه گذاري ها به دليل كمبود امنيت و احساس آرامش در بخش توليد، كمتر به سمت اين بخش مولد و اشتغالزا جذب مي شوند.

«محمدرضا بهرامن» امروز (يكشنبه) در حاشيه سومين روز از چهاردهمين نمايشگاه بين المللي ايران كانمين 2018 در پاسخ به خبرنگار اقتصادي ايرنا درخصوص راهكارهاي جلب و جذب سرمايه در بخش معدن، افزود: با وجود ظرفيت هاي فراوان در كشور از جمله نقدينگي بيش از 1646 هزار ميليارد ريالي، اما قادر به جذب آن در بخش توليد نيستيم، در حالي كه اگر مديريت شده و به سمت توليد سوق داده شود، رونق اقتصادي را به دنبال خواهد داشت.
به گفته وي، اگر با برنامه ريزي شرايطي فراهم كنيم كه سرمايه احساس امنيت كند يا محيط كسب و كارمان را شفاف كنيم، چنين نگراني درخصوص نقدينگي نخواهيم داشت.
وي ادامه داد: در اين صورت، نقدينگي به جاي ورود به بخش هاي غيرمولد و غيرتوليدي كه التهاب زاست، وارد عرصه توليد و اشتغالزايي شده و مي تواند كاهش تورم را به دنبال داشته باشد.
رييس خانه معدن ايران يادآور شد: دغدغه امروز رهبر معظم انقلاب، رييس جمهوري و مجلس اشتغال است؛ بنابراين براي اشتغالزايي بايد رويكرد جامعه را به سمت توليد بازگردانيم و شرايط را براي سرمايه گذاري هاي توليد فراهم كنيم.
وي بيان داشت: اين موضوع به هيچ عنوان مساله جديدي نيست و نگاهي به بسياري كشورها حاكي از حركت آنها براي سرمايه گذاري در توليد است.
بهرامن اظهار داشت: امروز از استاندارد مديريت كه مورد نياز هر جامعه است فاصله پيدا كرده ايم، هچنين ارتباط بين صنعت و دانشگاه از بين رفته است و محيط هاي آكادميك از شرايط لازم براي همراه شدن با بخش توليد براي شكوفايي صنعتي برخوردار نيستند.

** حضور پر رنگ خارجي ها در ايران كانمين 2018
وي به نمايشگاه بين المللي ايران كانمين 2018 اشاره كرد كه پيش بيني مي شد به دليل تحريم ها، استقبال چنداني از سوي خارجي ها شاهد نباشيم، اما گفت:40 شركت خارجي از 6 كشور بويژه با شركت هاي كوچك و متوسط (SME) در آن حضور يافتند.
رييس خانه معدن ايران تاكيد كرد: مسئولان بايد اين حضور پرشور خارجي ها را ببينند، اما بدانند كه خواسته اصلي و بحق همه فعالان معدني داخلي و خارجي بهبود فضاي كسب و كار است.
وي اضافه كرد: امروز بنگاه هاي كوچك و متوسط مي توانند حركت دهنده سياست هاي دولت باشند، اما در كشورمان به اين بنگاه ها به چشم «يارانه بگير» نگاه شده است.
بهرامن گفت: در مقايسه با ادوار گذشته، حضور صنايع معدني از جمله تامين كنندگان ماشين آلات در نمايشگاه بسيار پر رنگ است، همچنين امروز خارجي ها به عرصه فرآوري معدني ورود كرده اند و نياز است ما نيز در داخل خود را با آخرين فناوري ها در اين زمينه تطبيق دهيم.
وي افزود: امروز شاهديم برخي بنگاه هاي كوچك و متوسط سال هاي قبل، به رشدي باور نكردني دست يافته اند و به فعاليت هايي ورود كرده اند كه تا 10 سال قبل فقط از بخش دولتي يا خصولتي انتظار مي رفت.
رييس خانه معدن ايران خاطرنشان ساخت: تحقق اين مهم، حاصل حضور نيروي انساني متعهد و ورود سرمايه ها به بخش معدن است و بر اين اساس بايد شرايطي را با توجه به قوانين و مقررات ايجاد كنيم كه افراد متعهد و علاقه مند از مسير خارج نشوند.
اين فعال معدني با تاكيد بر لزوم نگاه جامعه شناسي مسئولان در سرمايه گذاري هاي كلان، تصريح كرد: بايد يك بار براي هميشه تصميم بگيريم كه فضاي اقتصادي كشور را سالم كرده و فساد را از محيط هاي كاري برچينيم.
وي همچنين خواستار استفاده از تشكل ها و ان. جي. او ها و باور به آنها شد و گفت: معدن، بخشي است كه روح قانون بر آن حاكم است و ابزار قانون براي آن بايد پيش برنده و نه بازدارنده باشد.
بهرامن خاطرنشان كرد: امروز خانه معدن ايران با امضاي تفاهم نامه هاي متعدد با دولت در خصوص احياي معادن كوچك مقياس و متروك گام برداشته است.
به گزارش ايرنا، چهاردهمين نمايشگاه بين المللي معدن، صنايع معدني، ماشين آلات و تجهيزات معدن، راهسازي و صنايع وابسته (ايران كانمين2018) صبح جمعه گذشته (11 آبان ماه) با حضور 160 واحد توليدي داخلي و 40 شركت خارجي يا نمايندگي هاي آنها آغاز به كار كرد.
اين نمايشگاه چهار روزه تا چهاردهم آبان همه روزه از ساعت 9 تا 17 ماه پذيراي علاقه مندان است.
بر پايه اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، شمار معادن كشور افزون بر 10 هزار واحد است كه حدود 6 هزار معدن فعال و بقيه در دست تجهيز يا راكد است.
ميزان استخراج ساليانه معادن كشور حدود 400 ميليون تن برآورد مي شود كه بيش از 60 درصد آنها مصالح ساختماني است.
اقتصام*3065**2022