۲۸ آبان ۱۳۹۷، ۱۸:۴۵
کد خبر: 83105690
T T
۰ نفر
نیازمتقابل شركت های داخلی و خارجی راهگشای تحریم بخش معدن است

تهران- ایرنا- رییس خانه معدن ایران گفت: با توجه به نیاز متقابل شركت های معدنی ایرانی و خارجی به مواد و محصولات یكدیگر، باید تهدید تحریم را به فرصتی برای توسعه این بخش بویژه ماشین آلات آن تبدیل كنیم كه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) نقش مهمی دارد.

«محمدرضا بهرامن» عصر دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: دور دوم تحریم ها همچون دور نخست آن در ماه های گذشته، كمتر می تواند بخش معدن و صنایع معدنی كشور را با مشكل روبرو كند.
به اعتقاد وی، عمده تولیدات معدنی كشور تامین كننده مواد اولیه مورد نیاز بسیاری صنایع داخلی است اما بازارهای خارجی نیز به مواد اولیه كشور ما نیازمندند. بنابراین باید در ارسال این مواد به خارج مدیریت داشته باشیم.
بهرامن مهمترین تاثیر سوء تحریم ها را در نقل و انتقال پولی و مالی توصیف كرد و گفت: تامین زیرساخت های اساسی از جمله مواردی است كه ایمیدرو باید در ادامه راه بویژه مواجهه با تحریم ها توجه ویژه ای به آن داشته باشد كه از جمله آنها تامین ماشین آلات معدنی است؛ كاری كه اوایل دهه 80 بخوبی انجام شده بود.

** نقشه راه معدن
رییس خانه معدن ایران یادآوری كرد: ایمیدرو در دولت های یازدهم و دوازدهم با برنامه ریزی و راهبرد مشخص، مسائل خود را دنبال كرد و كارنامه مثبتی به ثبت رساند.
به گفته وی، امروز ایمیدرو مسیر مشخصی برای توسعه بخش معدن تعریف كرده است و همه فعالان معدنی و بخش خصوصی می توانند به ارائه نظر خود بپردازند.
بهرامن اضافه كرد: نقشه راهی كه برای بخش معدن تصویب شده است، در كارگروه تعامل دولت و مجلس در بخش معدن با نظر كارشناسی بخش خصوصی بررسی شد.
وی بیان داشت: بخشی از این نقشه راه كه ایمیدرو در تدوین آن نقش اساسی داشت در موضوع اكتشافات معدنی در حال اجرا و قسمت دیگر در جذب سرمایه گذاری ها در كنسرسیوم های بزرگ معدنی تحقق یافته است.
«بخش اكتشاف در گذشته بسیار مغفول مانده بود اما ایمیدرو توانست با این اقدام بخشی از نیازهای آینده صنایع راهبردی را نیز مشخص كند.»
این مقام صنفی یادآوری كرد: زمانی ایمیدرو برنامه های توسعه سنگ آهن را دنبال می كرد اما امروز برنامه هایی برای سرب و روی، آلومینیوم، مس و حتی سنگ های تزیینی در نقشه راه معدنی كشور تعریف شده است.
وی انتخاب «جمشید ملارحمان» به عنوان سرپرست جدید ایمیدرو را به فال نیك گرفت و گفت: وی فردی «كارشناس» است و می توان امیدوار بود با انتخاب كارشناسانی از این دست، خطاها و اشتباه های پیشین به حداقل برسد.
رییس خانه معدن ایران، تعریف برنامه راهبردی را مهمترین اقدام مدیرعامل پیشین ایمیدرو اعلام كرد كه بویژه توانست بخش اكتشاف معدن را بدرستی به حركت درآورد.
به گزارش ایرنا، صبح امروز با حضور «جعفر سرقینی» معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت، از تلاش 6 ساله «مهدی كرباسیان» رییس پیشین هیات عامل ایمیدرو قدردانی و ملارحمان به عنوان سرپرست جدید این سازمان معرفی شد.
كرباسیان به دلیل قانون منع بكارگیری از بازنشستگی از مسوولیت خود كناره گیری كرد.
بر اساس اعلام سازمان بازرسی كل كشور، مشمولان این قانون باید پست های خود را ترك كنند؛ وگرنه برای آنها به جرم تصرف در اموال عمومی پرونده قضایی تشكیل می شود.

اقتصام*3065*1961*
۰ نفر