۹ دی ۱۳۹۷، ۱۶:۰۲
کد خبر: 83152690
T T
۰ نفر
توسعه بخش معدن در گرو 2 برابر شدن زيرساخت هاي ريلي است

تهران- ايرنا- معاون طرح هاي توسعه معدن و صنايع معدني سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، گفت: براي توسعه معدن در افق 1404، نيازمند دست كم 13 هزار كيلومتر زيرساخت حمل و نقل ريلي هستيم، در حالي كه مجموع زيرساخت هاي ريلي كشور فقط 12 هزار كيلومتر است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، «اردشير سعدمحمدي» امروز (يكشنبه) در چهارمين جلسه شوراي سياستگذاري خانه معدن ايران، خواستار تشكيل تيمي براي مشخص شدن نيازهاي حمل و نقل جاده اي، ريلي و دريايي در كنار مشخص شدن آمارها و اولويت‌ها براي 10 تا 15 سال آينده شد.
وي گفت: خارجي ها نيز در تعامل با بخش معدن ايران از مشخص نبودن نقشه راه كشورمان در اين حوزه‌ها گلايه دارند.
سعدمحمدي ابراز اميدواري كرد جذابيت‌هاي سرمايه‌گذاري در بخش معدن به خوبي به مردم شناسانده شود.
وي افزود: اگر اين اولويت‌ها اعلام شود، سمت و سوي بخش خصوصي نيز مشخص مي شود.
اين مقام مسئول يادآور شد: امروز اولويت هاي ما در بحث توليد طبقه بندي شده نيست و بايد سياستگذاري ها مكتوب و براي همه قابل رويت باشد.
وي اظهار داشت: براي نمونه در منطقه سنگان، 17 ميليون و 500 هزار تن گندله خواهيم داشت اما تحقق اين مهم نيازمند توسعه حمل و نقل در اين منطقه به 23 ميليون تن است.
سعدمحمدي ادامه داد: دستيابي به توليد 700 هزار تن كنسانتره سرب و روي مهدي آباد زنجان، محقق شدن برنامه ريزي توليد يك ميليون و 300 هزار تن زغال در پنج سال آينده و توسعه ظرفيت آلومينيوم لامرد به ميزان 300 هزار تن در فاز نخست، همگي نيازمند توسعه زيرساخت هاي حمل و نقل است اما سياستگذاري ها براي حمل و نقل دريايي نيز تعيين تكليف نشده و نيازمند تصميم‌گيري‌هاي كلان است.
سعدمحمدي تاكيد كرد: بايد مشخص شود جابجايي انواع سنگ آهن، گندله، فولاد، زغال، سرب و روي و ... قرار است با چه ظرفيت ريلي و جاده‌اي به انجام برسد.
اقتصام** 3065**9132 ** 2023
۰ نفر