۸ اسفند ۱۳۹۷، ۱۸:۳۴
کد خبر: 83225347
T T
۰ نفر
تولید 40میلیون تن محصولات پتروشیمی در 9 ماه امسال

تهران- ایرنا- مدیركل دفتر صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت از تولید 40 میلیون و 123 هزار تن محصولات پتروشیمی از آغاز امسال تا پایان آذرماه خبر داد كه در همسنجی با پارسال كمتر از یك درصد رشد داشته است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از وزارت صنعت، معدن و تجارت، «پروین نباتی» افزود: با توجه به مشكلات و محدودیت های صنعت در زمینه تامین مواد اولیه، اما صنایع شیمیایی و سلولزی تا حد زیادی توانست تولید مشابه سال پیش را حفظ كرده و در مواردی رشد قابل ملاحظه ای هم داشته باشد.
وی گفت: در این 9 ماه 174 هزار تن لاستیك خودرو تولید شد كه در همسنجی با پارسال 1.1 درصد رشد داشت.
«این مقدار با احتساب تایر و تیوب دوچرخه و موتورسیكلت به 185 هزار و 500 تن می رسد كه 45 درصد كل تولید تایر سواری و 40 درصد تایر باری و اتوبوسی بوده است.»

** رشد تویلد كاغذ، دوده صنعتی و ام. دی. اف
مدیركل دفتر صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت درباره تولید كاغذ گفت: در 9 ماه امسال تولید انواع كاغذ نزدیك به 590 هزار تن بود كه نسبت به مدت مشابه پارسال 2.2 درصد افزایش نشان می دهد.
وی ادامه داد: در تولید كاغذ بسته بندی كه به طور عمده با استفاده از كاغذ باطله انجام می شود، میزان افزایش در همسنجی با پارسال به هفت درصد رسید.
به گفته وی، تولید دوده صنعتی كه توسط چهار تولیدكننده اصلی تولید می شود، در 9 ماه امسال 98 هزار و 600 تن بود كه نسبت به مدت مشابه پارسال 4.5 درصد رشد كرد.
وی مقدار تولید ام.دی.اف در 9 ماهه امسال را یك میلیون و 55 هزار مترمكعب اعلام كرد و گفت: این مقدار نسبت به مدت مشابه پارسال حدود 21 درصد افزایش یافت، با این حال تولید نئوپان در همین مدت 485 هزار مترمكعب بود كه حدود 9 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال كاهش داشت.
«دلیل اصلی این كاهش به جایگزینی آن با ام.دی.اف از سوی مصرف كنندگان باز می گردد.»
این مسئول ادامه داد: در این مدت حدود 353 هزار تن كارتن تولید شد كه مشابه پارسال بود و پیش بینی می شود تا پایان سال تغییرات چندانی نسبت به مدت مشابه پارسال نداشته باشد.

** رشد تولید روغن موتور
به گفته مدیر كل دفتر صنایع شیمیایی و سلولزی، تولید 9 ماهه روغن موتور و صنعتی تصفیه اول 496 هزار تن بود كه نسبت به مدت مشابه پارسال 58 درصد رشد را ثبت كرد.
به گفته وی، در مدت یاد شده 19 هزار و 800 تن سموم دفع آفات كشاورزی تولید شد كه نسبت به مدت مشابه پارسال 24 درصد كاهش یافت.
وی ادامه داد: با توجه به كاهش 26 درصدی واردات سموم آماده، به نظر می رسد امسال تقاضا برای مصرف سموم شیمیایی كم شود.
به گزارش ایرنا، صادرات محصولات پتروشیمی از ابتدای سال تا پایان مهرماه، به 12 میلیون و 641 هزار تن به ارزش هفت میلیارد و 445 میلیون دلار رسید.

اقتصام*3065*1961*