۲۷ اسفند ۱۳۹۷، ۱۲:۵۷
کد خبر: 83247564
T T
۰ نفر

شكایت میلیاردر روس از آمریكا به امید لغو تحریم ها

۲۷ اسفند ۱۳۹۷، ۱۲:۵۷
کد خبر: 83247564
شكایت میلیاردر روس از آمریكا به امید لغو تحریم ها

مسكو - ایرنا- اولگ دریپاسكا كه روزی بزرگترین سرمایه دار روسیه با حدود 30 میلیارد دلار دارایی به حساب می آمد در پی تحریم های آمریكا و برباد رفتن میزان قابل توجه ای از ثروت خود، از وزارت دارایی آمریكا به دادگاه فدرال ایالات متحده شكایت كرده است.

به گزارش ایرنا، دریپاسكا در شكایت نامه خود علیه وزارت دارایی آمریكا مدعی شده است كه بر اثر قرار گرفتن نامش در فهرست تحریم های آمریكا 81 درصد از سرمایه خود را از دست داده است.
وی كه نامش در فهرست تحریم های وزارت دارایی آمریكا با نام فهرست كرملین قرار دارد، در شكایت نامه خود به دادگاه فدرال آمریكا، خواستار حذف نام خود از فهرست تحریم های یكجانبه این كشور شده است.
شركت آلومنیوم سازی «روسال»، «گروه ای ان پلاس» و «جی اس سی یوروسیب انرژگو» ،گروه خودروسازی «گاز» و ماشین سازی «روسكی ماشینی» ازجمله شركت های دریپاسكا بودند كه ششم ماه آوریل سال گذشته از طرف آمریكا تحریم شدند.
وی خاطرنشان كرده است كه تحریم های آمریكا ضربات سنگینی به سرمایه وی وارد كرده و بخش عمده آن را نابود و وجهه وی را نیز مخدوش كرده است.
سرمایه دار روس در شكایت نامه خود از دادگاه فدرال آمریكا خواسته امكان تحریمی وزارت دارایی این كشور را محدود كند.
به عقیده دریپاسكا، اعمال تحریم ها علیه وی از سوی این سازمان آمریكایی متناقض با قانون اساسی آمریكا است.
سرمایه دار روس همچنین خواهان آن شده است كه دولت آمریكا شواهدی را ارائه كند كه بر اساس آن وی در فهرست تحریم های این كشور قرار گرفته است.
وی در شكایت نامه خود بر لزوم لغو عنوان الیگارش از طرف آمریكا تاكید كرده است.
نماینده دریپاسكا در گفت وگو با روزنامه روسی ودوموستی به نقل از بیانیه سرمایه دار روس نوشت: من 30 سال برای ایجاد شركت هایی تلاش كردم كه بازیگران اصلی در اقتصاد جهانی هستند و اجازه نمی دهم این تلاش ها به همراه میلیون ها فرصت شغلی و دستمزد با دسیسه های سیاسی از بین برود.
سرمایه دار روس افزود: اصل بیگناهی افراد تا زمانی كه جرم آنها اثبات و محرز نشده است از اصول اساسی ساختار قضایی و حقوقی آمریكا است و با اعمال تحریم ها علیه من نادیده گرفته می شود.
در بیانیه دریپاسكا گفته شده است: دولت آمریكا باید به سر و سامان دادن به نظم عمومی و نه تعقیب قضایی افراد بپردازد. فقط دادگاه می تواند جرم افراد را اثبات كند و من فكر می كنم دادگاه آمریكا به اندازه كافی توانایی دارد كه از قوانین این كشور و قانون اساسی آن دفاع كند.
دریپاسكا معتقد است كه قربانی كارزار مداخله ادعایی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریكا در سال 2016 شده است.
این سرمایه دار 51 ساله روسیه كه اكنون هدف تحریم های آمریكا قرار گرفته است ثروت خود را با خرید فلزات و صادرات آن از روسیه به كشورهای دیگر آغاز كرد.
دوران جوانی این سرمایه دار روس با فروپاشی شوروی همزمان شد، وی در بحران اقتصادی روسیه با همكاری چند دوست شركتی برای خرید و فروش فلزات تاسیس كرد و محموله های فلزات روسیه را از طریق استونی به خارج می فرستاد.
دریپاسكا در گام بعدی تمام درآمد حاصل از صادرات فلزات را در یك كارخانه تولید آلومینیوم در منطقه سایانوگورسك در سیبیری شرقی سرمایه گذاری كرد.
در سال 1994 شركت «آلومین پرادوكت» متعلق به دریپاسكا، بخش عمده سهام كارخانه تولید آلومینیوم سایانوگورسك را خرید و دریپاسكا سهامدار عمده آن شد.
از این تاریخ كسب درآمدهای میلیاردی دریپاسكا شروع شد به گونه ای كه سرمایه وی در سال 2008 به حدود 28 میلیارد دلار رسید.
دریپاسكا پس از ثروتمند شدن به تحصیل روی آورد و در سال 1993 از دانشكده فیزیك دانشگاه دولتی مسكو و در سال 1996 از آكادمی اقتصادی پلخانوف روسیه فارغ التحصیل شد.
روند رو به رشد این سرمایه دار روس ادامه داشت تا اینكه در ماه ژانویه سال 2018 در فهرست تحریمی كرملین از سوی آمریكا قرار گرفت.
این فهرست شامل شماری از مقام ها و سرمایه داران روس است كه از نظر آمریكا به ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نزدیك هستند.
گفتنی است شركت روسال از بزرگترین شركت های تولیدكننده آلومینیوم در سطح جهان است و بارها در گزارش های رسانه های آمریكایی در رابطه با تحقیقات پیرامون انتخابات ریاست جمهوری آمریكا و ادعای زد و بند نزدیكان ترامپ با كرملین مورد توجه قرار گرفته است.
بر اساس ادعای این رسانه ها، پل مانفورت مشاور سابق ترامپ (در امور انتخاباتی) از منافع ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دفاع می كرد و به همین خاطر از دریپاسكا كمك مالی می گرفت.
بر اساس این گزارش ها، دریپاسكا با مانفورت در سال 2006 قرارداد امضا كرده بود و سالانه 10 میلیون دلار پاداش پرداخت می كرد.
دریپاسكا این مطالب را دروغ خوانده و اعلام كرده است كه تمام ادعاهایی كه در مورد مداخله وی و ساختار اقتصادی آن در انتخابات ریاست جمهوری آمریكا مطرح شده در حقیقت شایعاتی است كه از سوی رقبای او مطرح می شود.
لازم به ذكر است كه دریپاسكا بخاطر تحریم ها از دسترسی به منابع سیستم مالی جهانی (سوئیفت) محروم شده و مجبور به كناره گیری از مدیریت شركت های خود شده است.
وزارت دارایی آمریكا از اظهار نظر درباره شكایت دریپاسكا علیه این وزارتخانه تا امروز خودداری كرده است.
به گفته اریك فراری وكیل دریپاسكا، مطابق قوانین مدنی آمریكا، وزارت دارایی این كشور 60 روز فرصت دارد به شكایت نامه سرمایه دار روس پاسخ دهد.
این سرمایه دار روس امیدوار است دوباره با حذف نامش از فهرست تحریم های آمریكا تجارت خود را آغاز كند یا حداقل بخشی از میلیاردها دلار سرمایه از دست رفته خود را بازگرداند.
اروپام*391*1346**