۱۲ فروردین ۱۳۹۸، ۸:۰۹
کد خبر: 83261390
T T
۰ نفر
سرمایه گذاری 2.2میلیارد دلاری ایمیدرو 4 هزار نفر را مشغول بكار كرد

تهران- ایرنا- سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معنی ایران (ایمیدرو) با مشاركت بخش خصوصی در 11 ماه سال 97 نزدیك به 2 میلیارد و 200 میلیون دلار پروژه در حوزه معدن و صنایع معدنی وارد مدار تولید كرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، ایمیدرو در 11 ماه سال 97 تعداد 14 پروژه را وارد مدار تولید كرد و سه طرح نیز در بخش زیرساخت ها راه اندازی كرد. طرح های یاد شده اشتغالزایی برای چهار هزار و 650 نفر را به دنبال داشته است.
همچنین تعدادی از این طرح ها آماده افتتاح است كه از آن جمله می توان به آلومینیوم جاجرم اشاره كرد.
برپایه این گزارش، ارزش صادرات بخش معدن و صنایع معدنی تا پایان بهمن ماه سال 97 بیش از هفت میلیارد و 500 میلیون دلار بود.

** توسعه فعالیت های اكتشافی
ایمیدرو با توجه به رسالت توسعه ای خود، برنامه های اكتشافی وسیعی را به منظور جبران عقب ماندگی تاریخی اكتشاف در كشور آغاز كرده است.
اجرای عملیات اكتشافی در قالب پهنه هایی با وسعت 300 هزاركیلومتر مربع در مناطق مرزی شرق و غرب كشور و مناطق محروم به منظور ایجاد اشتغال در مناطق كمتر توسعه یافته و بكارگیری فناوری های نوین اكتشافی نظیر اجرای عملیات ژئوفیزیك هوایی برای كشف ذخایر پنهان، بخشی از این عملیات است.
اكنون اكتشاف پهنه ها در فازهای شناسایی و پی جویی در 25 استان شامل 53 پهنه در بیش از 300 هزار كیلومتر مربع در حال اجراست و نتایج حاصل از اكتشاف پهنه های مذكور، شناسایی بیش از 400 محدوده امید بخش معدنی جدید در كشور است.
با شناسایی این تعداد ظرفیت جدید معدنی، اكنون 74 پروژه اكتشافی در فازهای اكتشاف عمومی، تفصیلی و تكمیلی در مناطق مختلف كشور بر روی مواد معدنی مختلف نظیر آهن، زغال سنگ، پلی متال، طلا، مس، آنتیموان، سرب و روی، كرومیت، تیتان، نیكل، مولیبدن، باریت، فسفات، بوكسیت و شورابه ها ( پتاس ، منیزیم ، لیتیم و غیره) در دست اجراست و در سال آینده نیز پیگیری خواهد شد.

** نتایج اكتشاف
در بخش اكتشافات تكمیلی، اكنون در همه معادنِ دارای پروانه بهره برداری، عملیات اكتشاف تكمیلی در دست اجرا است و ادامه خواهد یافت.
در این حوزه، نتایج بسیار امیدواركننده و مناسبی حاصل شده است؛ تنها در پروژه اكتشاف تكمیلی طلای زرشوران 50 درصد به ذخایر این معدن اضافه شده و در اكتشاف بوكسیت، ذخایر قطعی كشور از 14 میلیون تن به 35 میلیون تن افزایش یافته است.
افزون بر این، برنامه های اكتشافی آینده ایمیدرو شامل چهار بخش «تهیه و پیاده سازی بانك اطلاعاتی مكان محور جی.آی.اس (GIS) برای حفظ داده ها»، «اكتشاف ذخایر پنهان و عمیق با استفاده از روش های نوین»، «اكتشاف و فرآوری عناصر كمیاب و نادر خاكی با فناوری های ویژه» و نیز «جلب مشاركت بخش خصوصی در فعالیت های اكتشافی» است.

** معادن كوچك و متوسط
ایمیدرو در فعال سازی معادن كوچك و متوسط با وزارت صنعت، معدن و تجارت همكاری نزدیكی دارد.
در این طرح ایمیدور و شركت تهیه و تولید مواد معدنی به منظور ساماندهی و فعال كردن معادن این بخش اقداماتی انجام داده اند. در این زمینه تفاهمنامه با شركت های بزرگ منعقد شده است.
همچنین اجرای برنامه های آموزش و پژوهش و توسعه زیرساخت ها از طریق شناسایی معادن كوچك و متوسط و اتصال آنها به بازارهای مصرف با هدف تولید پایدار از دیگر اقدام هایی است كه در این طرح اجرایی و پیگیری می شوند.
ایمیدرو متولی راهبری توسعه، توانمندسازی و رقابت پذیری بخش معدن و صنایع معدنی و تبدیل منابع و محصولات این بخش به ثروت پایدار كشور است.
اقتصام*3065**9189