۲۶ فروردین ۱۳۹۸، ۱۱:۱۷
کد خبر: 83278793
T T
۰ نفر

خسارات ناشی از سیل در كانون توجه مسوولان

۲۶ فروردین ۱۳۹۸، ۱۱:۱۷
کد خبر: 83278793
خسارات ناشی از سیل در كانون توجه مسوولان

تهران- ایرنا- بلایای طبیعی و حوادث غیرمترقبه همچون سیل اخیر ممكن است در هر نقطه از جهان به وقوع بپیوندند و گاهی پیامدهای قابل ملاحظه و غیرقابل جبرانی به بار بیاورند. مرگ‌و میر، مصدومیت، مفقود و بی‌خانمان شدن تعدادی از افراد از جمله آثار زیانباری به شمار می روند كه در این گونه مواقع، سبب خسارت‌های فراوان و تحمیل بار روانی به بازماندگان این رویدادها می‌شوند.

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ بروز سیلاب ها در نخستین روزهای 1398 خورشیدی بسیاری از مردم و گردشگران نوروزی را دچار شوك كرد و شروعی متفاوت و غیر قابل باور برای همگان شد. در سالی كه تحریم‌های ظالمانه، كشور را دچار بحرانی اقتصادی كرده بود، سیل هم به هزینه‌های غیر منتظره دولت افزوده شد. این میزان خسارت احتمالا با شرایط بحرانی در خوزستان و ادامه بارندگی‌ها و برآوردهای دقیق‌تر در ماه‌های آینده افزایش خواهد یافت. از این رو پیشنهادهای همچون برداشت از صندوق توسعه ملی تا چاپ پول توسط دولت به مجلس برای جبران خسارات ارایه شده است.

بنا به اعلام سازمان مدیریت بحران، ایران در 25 استان از 31 استان خود با سیل بی‌سابقه مواجه است. سیلاب‌هایی كه در طی روزهای گذشته بیشتر كشور را درگیر خود كرده بود.

«عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر كشور میزان خسارات سیل اخیر را بین 30 تا 35 هزار میلیارد تومان برآورد كرد و گفته است: 25 استان و بیش از چهار هزار و 400 روستا در كشور درگیر سیل شدند.

«محمود حجتی» وزیر جهادكشاورزی نیز گفته است: وقوع سیل در كشور، تا امروز (یكشنبه، 25 فروردین) حدود 13 هزار میلیارد تومان خسارت به تولیدكنندگان زیربخش های مختلف بخش كشاورزی وارد كرد.

«محمد اسلامی» وزیر راه و شهرسازی درباره خسارات سیل در این بخش اخیر اعلام كرده است: بیش از 14 هزار كیلومتر از راه های كشور اعم از راه های اصلی، فرعی و روستایی در بیش از 6 هزار و 800 نقطه كشور، در اثر سیل دچار آسیب و در این مقاطع به بیش از 10 هزار و 900 ابنیه فنی (از جمله پل ها و آب رو ها) آسیب وارد شد كه در این ارتباط، 725 پل به طور كامل تخریب شد. سیلاب اخیر سه هزار و 250 میلیارد تومان خسارت به راه ها، مسیرهای ریلی، ابنیه فنی و تاسیسات راه و شهرسازی وارد كرد.

«رضا اردكانیان» وزیر نیرو نیز با بیان اینكه سیلاب هفته های اخیر 2 هزار و 100 میلیارد تومان خسارت به تاسیسات آب و برق وارد كرد، گفته است: برق 2 هزار و 352 روستا به علت سیلاب قطع شد اما اكنون تنها برق 35 روستا به علت عدم دسترسی همچنان قطع است. آبرسانی به سه هزار و 788 روستا به علت سیلاب قطع شد، اما اكنون تنها 1.5 درصد این روستاها مشكل برقراری شبكه آب را دارند.

«علی اصغر پیوندی» رییس جمعیت هلال احمر نیز درباره سیلاب های اخیر گفته است: از ابتدای وقوع سیل و آبگرفتگی در استان های گلستان، لرستان و خوزستان تاكنون 227 هزار نفر از سیل زدگان در اردوگاه های اسكان اضطراری و موقت اسكان یافتند. رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به اینكه تاكنون از محل منابع داخلی این جمعیت 130 میلیارد تومان در سیل كل كشور هزینه شده است، اضافه كرد: این هزینه ها در حوزه های نیروهای عملیاتی اعزامی به مناطق عملیاتی، هزینه های امدادی هوایی با 6 فروند بالگرد، هزینه های اقلام امدادی توزیع شده و هزینه های لجستیك و انتقال اقلام امدادی بوده كه تاكنون 130 هزار بسته و سبد غذایی یك ماهه و 72 ساعته در بین سیل زدگان به تناسب جمعیت و پراكندگی شهرها و روستاها توزیع شده است.

**گلستان
در این استان شهرهای گنبدكاووس، آق قلا، بندر تركمن و گمیشان كه در مسیر رودخانه‌های «قره سو» و «گرگان رود» قرار داشتند خسارت دیدند. سیل همچنین بخش‌هایی از گلستان، به ویژه گنبدكاووس را درگیر كرد. بارندگی شدید در شرق گلستان از ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ خورشیدی آغاز شد و طی ۴۸ ساعت به‌طور مداوم در برخی شهرستان‌های این استان ادامه داشت كه میزان آن تا ۳۰۰ میلی‌متر رسید، این بارندگی‌ها موجب شد سدهای بوستان و گلستان در شرق گلستان سرریز كنند و رودخانه‌های «چهل‌چای» و «گرگان رود» در اطراف گنبدكاووس از توابع گلستان طغیان كنند.

بنابه گفته «عبدالهاشم حسن‌نیا» معاون وزیر راه و شهرسازی، برآورد اولیه میزان خسارات وارده به راه‌ها و ابینه فنی در محور‌های گلستان بیش از 100 میلیارد تومان بوده است.

بنابر اعلام سازمان دامپزشكی ایران، سیل اخیر به بخش های دام، طیور و آبزیان در گلستان حدود ۶۸ میلیارد تومان خسارت وارد كرده است.«علیرضا رفیعی پور» رییس این سازمان گفته است: «در این میان ۷۰۰ هزار مرغ گوشتی و ۲۰۰۰ راس دام سبك و ۱۷ راس دام سنگین نیز تلف شده است.»

طبق برآوردهای اولیه، خسارت سیلاب و آبگرفتگی در شهرك های صنعتی گلستان به ویژه در شهرستان آق قلا بیش از ۱۶۰ میلیارد تومان است. «حجت‌الله خلیل زاده» مدیرعامل شركت شهرك های صنعتی گلستان گفته است: از این میزان (۱۶۰ میلیارد تومان)، ۱۳۰ میلیارد تومان به واحدهای صنعتی و ۳۰ میلیارد تومان به تاسیسات زیربنایی از جمله تصفیه‌خانه فاضلاب، سیستم های تأسیسات برق، مخابرات و آبرسانی وارد شده است.

شركت آب و فاضلاب روستایی گلستان میزان خسارات وارد شده به تاسیسات آبرسانی به این استان را بیش از ۲۶ میلیارد تومان اعلام كرده است.

«عاشورمحمد مرگان‌پور» معاون بهره‌برداری شركت آب و فاضلاب روستایی گلستان گفته است: «تاكنون ۲۹.۲ كیلومتر خط انتقال، سه حلقه چاه، ۱۷ دهنه چشمه، ۷۴.۵ كیلومتر شبكه توزیع، ۱۲ هزار و ۵۰۰ انشعاب و ۴۶ دستگاه تأسیسات برقی آسیب دیده ارزیابی شده است.»

«محمدتقی زمانی‌نژاد» مدیركل بنیاد مسكن گلستان می‌گوید: بر اثر توفان و سیل در استان بیش از 17هزار‌و 800 واحد مسكونی دچار خسارت شد كه طبق آخرین مصوبه هیات دولت تسهیلات و كمك‌های بلاعوض برای احداث و تعمیرات واحدهای مسكونی روستایی و شهری پرداخت می‌شود.

«مهرالله رخشانی مهر» معاون وزیر و رییس سازمان نوسازی مدارس كل كشور گفته است: برآوردهای اولیه نشان می‌دهد كه بیش از ۳۰۰ مدرسه در استان «گلستان» زیر آب رفته و یا بر اثر شدت باران آسیب دیده‌اند. وی همچنین گفته برآوردهای اولیه نشان می‌دهد كه خسارت اولیه این مدارس حدود ۲۶ میلیارد تومان است.

**مازندران
بارندگی شدید و سیلاب، مازندران را در روزهای پایانی سال غافلگیر و برخی شهرهای استان را دچار آبگرفتگی كرد تا جایی كه تردد در آن با قایق موتوری و جت اسكی صورت گرفت.

«علی ادیانی» نماینده قایمشهر خسارات وارده به مازندران را یك هزار و900 میلیارد تومان در حوزه‌های كشاورزی و مسكن عنوان كرد و گفت: «چهار هزار دام سنگین و سبك، هزار هكتار از اراضی و باغات، سه هزار واحد صنفی كوچك و 6 هزار و 400 واحد مسكونی از ۲۰ تا 100 درصد از بین رفته‌اند».

حجتی بر آوردهای دولت در خسارت های بخش كشاورزی دو استان گلستان و مازندران را نزدیك 2 هزار میلیارد تومان عنوان كرده و گفته است: طبق مصوبات ابلاغی دولت، یك بخش در ارتباط با تسهیلات بلاعوض مطرح شد كه 50 درصد آن تخصیص و دستورالعمل آن تهیه شد.به گفته وی، نزدیك به 540 میلیارد تومان تسهیلات برای دو استان گلستان و مازندران در نظر گرفته شده است كه 50 درصد توسط سازمان برنامه بودجه تخصیص داده شده است.

**لرستان
از پنجم فروردین ۱۳۹۸ خورشیدی همزمان با اعلام سازمان هواشناسی مبنی ورود سامانه بارشی متراكم در جنوب و غرب ایران، بر اثر بارندگی‌های شدید در شهرهای لرستان از جمله معمولان، دورود، خرم‌آباد، پلدختر و ویسیان سیل ایجاد شد. این سامانه بارشی در 2 موج در پنجم تا ۹ فروردین و نیز موج دوم از ۱۱ تا ۱۳ فروردین موجب ایجاد سیلاب و خسارت در شهرستان‌های لرستان شد.

«اصغر سلیمی» نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه تاكنون میزان خسارات سیل در پلدختر پنج هزار میلیارد تومان برآورد شده است، عنوان كرده است: لازم است برای بیش از 10 روستا جانمایی جدید صورت گیرد و راه های ارتباطی 40 روستا نیز قطع شده و اكثر اهالی منازل مسكونی خود را از دست داده اند.

«اللهیار ملكشاهی» نماینده حوزه انتخابیه كوهدشت با اشاره به اینكه خسارات فراوانی به اراضی كشاورزی و باغات كوهدشت وارد شده كه میزان آن یك هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود، گفت: «مقصر اصلی در سیل لرستان وزارت نیرو است و بر این اساس مجمع نمایندگان استان لرستان از وزارت نیرو به دادگستری شكایت خواهند كرد».

«علیرضا تابش» رییس بنیاد مسكن كشور در محل استانداری لرستان اظهار داشت: 700 روستا در لرستان تحت تاثیر سیل قرار گرفته است كه وضعیت روستاها باید مورد مطالعه جدی قرار گیرد.

**فارس
سیلاب پنجم فروردین در شیراز و دیگر شهرهای فارس به سه هزار و ۸۵۰ واحد شهری خسارت جزیی و به ۲۸۹ واحد خسارت كلی وارد كرده‌ است. همچنین بر اساس این آمارها در مناطق روستایی شهرستان شیراز و دیگر روستاهای فارس سیل به یك هزار و ۸۵۰ واحد خسارت جزیی و به ۴۵۰ واحد خسارت كلی وارد كرده ‌است.

«بهرام پارسایی» نماینده شیراز در مجلس از خسارت 700 میلیارد تومانی سیل گفت. نماینده شیراز اشاره كرده است كه «متأسفانه در منطقه «دروازه‌ قرآن» ۲۱ تَن جان خود را از دست دادند و ۱۰۵ تَن مجروح شدند. كل خسارات فارس ۷۰۰ میلیارد تومان است. فارس، شیراز، خوزستان، كرمانشاه، آق‌قلا و دیگر مناطق تفاوتی با هم ندارند».

«سرهنگ نادر رحمانی» رییس مركز اطلاعات و كنترل ترافیك پلیس راهور ناجا اعلام كرد كه طغیان مسیل در شیراز بیش از ۲۰۰ خودرو را با خود برده ‌است.

«عبدالحمید احمدی» معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی از تخریب 193 مكان ورزشی در 11 شهر در سیل اخیر كشور خبر داد.

رییس مركز مدیریت حوادث و فوریت های پزشكی فارس هم گفت: در جریان وقوع سیل در شیراز به ویژه در دروازه قرآن و محله سعدی ۱۰۷ تَن مصدوم شدند.

**خراسان ‌شمالی
سیل هر ساله خسارت های فراوانی را به بخش های مختلف خراسان شمالی وارد می كند اما بارش های شدید باران از 28 اسفند 1397خورشیدی موجب شد تا این اتفاق در اندازه وسیع تری دوباره تكرار شود.

در همین خصوص «محمدعلی شجاعی» استاندار خراسان شمالی گفته كه سیل حدود ۴۰۰ میلیارد تومان به زیرساخت‌ها، منازل مسكونی و حوزه كشاورزی این استان خسارت وارد كرده است. شجاعی بیان داشت: «با توجه به گزارش‌های هواشناسی تلاش كردیم تدابیری را اتخاذ كنیم تا بارندگی‌هایی كه از بیست و هفتم اسفندماه شدت گرفت، كمترین آسیب را به روستاهای در مسیر سیل برساند».

**خوزستان
سیل در این منطقه به علت مد دریا و ورود آب آن به رودخانه و طغیان آب نهرهای روستاها ایجاد شده بود. همچنین در پی رهاسازی آب سدها در بالادست رودخانه كارون، حجم آب این رودخانه در مقطع پایین دستی خرمشهر به شكل كم سابقه‌ای افزایش یافت. درپی بارش شدید باران در بالا دست خوزستان در فروردین امسال و رهاسازی آب از سدهای كرخه و دز، بیشتر مناطق حاشیه 2 رودخانه دز و كرخه درگیر سیلاب شده اند.

«سیدمحمد بطحایی» وزیر آموزش و پرورش در همین خصوص گفته كه 538 مدرسه در نقاط مختلف خوزستان براثر سیلاب اخیر در این استان آسیب دیده است. بازسازی مدارس آسیب دیده از سیل درخوزستان از تابستان امسال آغاز می شود.

«علی خدادادی» مدیر عامل جمعیت هلال احمر خوزستان از شكسته شدن سیل بندهای روستاهای اروندكنار و وقوع سیل در این روستاها خبر داد و گفت: «در روستاهای نهر قصر، نهر دایر، ابوچنبه، ابودگل و عریض ۱۸۰تَن دچار آسیب ناشی از سیل شده‌اند. همچنین ورود آب رودخانه اروند به برخی از منازل گزارش شده است.»

«محمود حجتی» وزیر كشاورزی گفته است: اكنون فصل برداشت گندم در استان خوزستان است كه نزدیك 200 هزار هكتار اراضی گندم از بین رفته و زیر گل و لای است كه قابل بازیافت نیست. وزیر جهادكشاورزی همچنین افزود: با توجه به اینكه آب گرفتگی در خوزستان رو به گسترش است برآورد ما این است كه نزدیك به 6 هزار و 700 میلیارد تومان به بخش كشاورزی در زمینه مسائل مربوط به زراعت ، امور دام، آبزی پروری، طیور و سایر زیربخش های بخش كشاورزی این استان خسارت وارد شده است.

**ایلام
ایلام در هفته دوم فروردین 1398 خورشیدی بیشتر دچار خسارت ناشی از سیل شد و در دوازدهم فروردین برای ساعتی راه‌های ارتباطی تلفنی به این استان قطع شد.

«كیانوش محمدنژاد» فرماندار دره‌شهر در ایلام در خصوص خسارت های سیل به این استان گفت: «بر اساس بارندگی‌های اخیر پل گاومیشان و همچنین 2 پل منطقه ماژین تخریب شدند. دسترسی به ۱۹ روستا در بخش ماژین هم اكنون قطع است كه شاید تا یك هفته آینده وصل نشود. در بخش مركزی نیز ارتباط حدود ۶ روستا قطع شد، تاسیساتی مانند پل، جاده تخریب شدند.»

در این ارتباط «محمد راشد مدرس گرجی» معاون دفتر ابنیه فنی سازمان راهداری و حمل و نقل همچنین گفته است: در ایلام، مجموعا 25 میلیارد تومان خسارت به 102 كیلومتر راه و 395 دستگاه پل وارد آمده است. 70 تا 80 درصد راه‌ها و پل‌های روستایی استان از سیل خسارت عمده دیده اند.

در این خصوص «شادمهر كاظم‌زاده» نماینده مردم دهلران در مجلس گفته است: 60 هزار هكتار زمین كشاورزی، چندین هزار هكتار باغات و بیش از هزار كیلومتر از راه‌ها و سیل بندها و كانال‌های شهری دچار خسارت شده‌اند و كشاورزان در شهر تمام مایملك خود را از دست دادند.

**كرمانشاه
طغیان رودخانه الوند در سرپل ذهاب زندگی ساكنان این منطقه را كه از زمان زلزله كرمانشاه در چادر و اتاقك‌های پیش‌ساخته ساكن بودند، با دشواری‌هایی رو به رو كرد.

«مهرداد سالاری» معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری كرمانشاه اعلام كرد: 314 واحد مسكونی شهری و روستایی در اثر بارشهای چند روز اخیر در استان آسیب دیدند كه 240 واحد آن تخریبی است.

«هوشنگ بازوند» استاندار كرمانشاه هم گفته كه «سیل اخیر ۴۰۰ دهنه پل و آبراه استان را تخریب كرده و بیش از ۲۴۳ میلیارد تومان به راه‌های ارتباطی استان خسارت زده است.» استاندار كرمانشاه همچنین افزود: بیش از ۷۰ هزار هكتار از مزارع كشاورزی استان در این سیل خسارت دیده است.

«امیرهمایون دولتشاهی» مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری كرمانشاه از آبگرفتگی 106 واحد مسكونی و تجاری در سطح شهر كرمانشاه درپی بارندگی ها خبر داد. دولتشاهی همچنین گفته است: طی شبانه روز گذشته و با توجه به آبگرفتگی برخی معابر ۲۷ دستگاه خودرو از درون آب بیرون كشیده شد.

**كهگیلویه و بویراحمد
سیل پنجم فروردین 1398 خورشیدی خسارت های زیادی به بخش های مختلف این استان وارد كرده است. این بخش‌ها شامل كشاورزی، باغات، اراضی زراعی، طرح های پرورش ماهی، دام و طیور، راه های اصلی، فرعی و روستایی، آب شرب شهری و روستایی، مخابرات، شبكه برق، سدها، سیل بندها و ساماندهی رودخانه ها می شود.

«محمد اسلامی» وزیر راه و شهرسازی در این باره گفته است: سیلاب های بهار امسال هزار و 500 میلیارد تومان به زیرساخت های استان كهگیلویه و بویراحمد خسارت وارد كرده است. بنا به گفته اسلامی از این میزان خسارات وارد شده به این استان 500 میلیارد تومان آن در حوزه كشاورزی بوده است.

«علی محمد احمدی» استاندار كهگیلویه و بویراحمد نیز عنوان كرده است: كهگیلویه و بویراحمد به دلیل فرسوده بودن و ضعف زیرساخت های زندگی مردم مشكلات زیادی داشت و با بارندگی های اخیر مشكلات مردم افزایش یافته است.

احمدی بیان كرد: هم اكنون تردد در 60 روستای این استان كه با سیلاب مسدود شده به سختی انجام می شود.استاندار كهگیلویه و بویراحمد با اشاره به تخریب 500 واحد مسكونی در روستاهای كهگیلویه و بویراحمد و آسیب رسیدن به 700 واحد مسكونی دیگر گفت: سیلاب زندگی تعداد زیادی از مردم این استان را تحت تاثیر قرار داده است.

«غلام‌محمد زارعی» نماینده بویراحمد و دنا، درباره استان خود چنین گفته است: «سیل بالغ بر هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان خسارت به مردم و تأسیسات عمومی و زیربنایی كهگیلویه‌وبویراحمد وارد كرد و متأسفانه سه تن جان خود را از دست دادند، باوجوداین هیچ مسوولی از استان بازدید و با مردم همدردی نكرد.»

**قم
قم از نظر بارش باران و ایجاد سیلاب و آسیب های ناشی از سیل، بحران را تا حد زیادی پشت سر گذاشته و تا كنون گزارش از فوت در این استان ثبت نشده است.

در این خصوص «سید امیر سامع» معاون خدمات شهری شهرداری قم گفته است: بر اساس برآوردهای صورت گرفته، 2 سیل روزهای اخیر، 116 میلیارد ریال به زیرساخت های شهری قم خسارت وارد كرد. سامع ادامه داد: در بارندگی نخست كه از بامداد پنجم فرودین آغاز و در 40 ساعت، 49 میلی متر در سطح شهر و بیش از 70 میلی متر در بالادست رودخانه بارش باران ثبت شد، در هفت نقطه، بیرون زدگی سیلاب از رودخانه رخ داد و هشت مكان در مناطق مختلف شهر در مرز بحران قرار گرفت.

**تهران
در پی بارش‌ شدید برف و باران در تهران سیلاب در بخش فشم جاری شد. در شمال شهر نیز بر اثر بارش مداوم باران، كوه در محدوده دره فرحزاد ریزش كرد كه طی آن دستكم پنج تن مصدوم شدند.

«سیروس قدرتی» معاون عمرانی فرمانداری شمیرانات خسارات بارندگی ها و سیلاب هفته گذشته در سطح شهرستان را 230 میلیارد و 880 میلیون تومان برآورد كرد.

قدرتی اظهار داشت: بنا بر اعلام شهرداری ها خسارت وارده به ابنیه فنی، معابر شهری، تخریب پل ها و دیوارهای حایل، زیرسازی و ... در شهر اوشان، فشم و میگون 110 میلیارد تومان، شهر شمشك 29 میلیارد و 500 میلیون تومان و لواسان 3 میلیارد و 800 تومان برآورد شده است.

معاون عمرانی فرمانداری شمیرانات افزود: در حوزه راهداری و حمل و نقل جاده ای، تخریب راه های اصلی و فرعی و دیوارهای حایل، ریزش برداری، بهسازی آسفالت و ... 48 میلیارد و 500 میلیون تومان خسارت به همراه داشت.

وی تصریح كرد: جهاد كشاورزی نیز خسارت ناشی از تخریب انهار زراعی، رسوبات به جا مانده در باغات، تخریب سربندهای انهار و تاسیسات 3 میلیارد و 500 میلیون تومان اعلام كرد.

قدرتی اذعان داشت: احیای ساختار رودخانه های اصلی و فرعی، اصلاح هندسه ی رودخانه ها و خطوط انتقال 10 میلیارد تومان برای امور منابع آب هزینه خواهد داشت.به گفته قدرتی ترمیم مخزن های آبفای روستایی و خطوط انتقال نیز 280 میلیون تومان هزینه دارد. وی بیان داشت: «بنیاد مسكن انقلاب اسلامی خسارت ناشی از تخریب ابنیه و تاسیسات روبنایی حریم روستاها، آسیب واحدهای مسكونی و ... را 10 میلیارد و 500 میلیون تومان اعلام كرد.»

معاون عمرانی فرمانداری شمیرانات با اشاره به آسیب های وارده به تاسیسات دستگاه های خدمات رسان خاطرنشان كرد:«شركت گاز 1 میلیارد و 200 میلیون تومان، اداره برق 1 میلیارد و 100 میلیون تومان و مخابرات 500 میلیون تومان خسارت دیده اند.»

**آمار خسارات جانی و مصدومان
«احمد شجاعی» رییس سازمان پزشكی قانونی گفته است با مرگ پنج تن در سیل اخیر خوزستان استان خوزستان و یك تن در ایلام، تعداد افرادی كه در سیل اخیر جان خود را از دست داده‌اند به ۷۶تن می‌رسد. این ۷۶ تن در اثر سیل و حوادث ناشی از آن در ۱۴ استان ایران فوت كرده اند. پزشكی قانونی، استان فارس را با ۲۱ تن، لرستان را با ۱۵ تن و گلستان و همدان را با هشت كشته، استان‌هایی با بیشترین تلفات ناشی از سیل و حوادث مرتبط با آن دانست.

**سخن پایانی
آنچه از میران خسارت در نقاط مختلف كشور گزارش شده است، بیش از هرچیز به آماده نبودن نهادهای امداد رسانی و عدم توجه به پیش بینی های هواشناسی حكایت دارد، موضوع بسیار مهم و حایز اهمیتی كه با توجه به احتمال زیاد وقوع سیل در كشور انتظار توجه و عنایت بیشتری از سوی متولیان امر وجود داشت.

اما هر چه بود اتفاق افتاد و كشور با وجود همه مشكلات داخلی و تحریم های خارجی با بحران جدیدی به نام «سیل» رو به رو شده است كه بیش از هرچیز نیازمند «اتحاد» و «همدلی» همه نهادهای مختلف با دولت از یك سو و اعتماد و همیاری مردم از سوی دیگر دارد و مهم ترین آفت این دوران سیاسی كردن سیل و بهره گیری و فرصت طلبی های سیاسی و جناحی است كه به شدت برای كشور و سرنوشت مردم مخاطره آمیز خواهد بود.

پژوهشم**9280**9370**9131
۰ نفر