۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۵:۲۱
کد خبر: 83287546
T T
۰ نفر

راه‌اندازی سازو كار مالی جدید بین ایران و تركیه

۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۵:۲۱
کد خبر: 83287546
راه‌اندازی سازو كار مالی جدید بین ایران و تركیه

تهران - ایرنا - ایران و تركیه در سایه جنگ اقتصادی آمریكا (تحریم) امروز بیش از هر زمان دیگری به سوی همگرایی اقتصادی و سیاسی گام بر می دارند و درصدد اجرای یك ساز و كار مالی مشخص هستند راه اندازی این سازو كار تجاری خارجی بین دو كشور شبیه به اینستكس برای مبادلات بین آنها فارغ از بحث تحریم ها در یك فضای استاندارد می تواند به توسعه همكاری های تهران و آنكارا كمك كند.

به گزارش ایرنا، ایران و تركیه با هدف گذاری 30 میلیارد دلاری روابط اقتصادی، روابط تجاری گسترده ای با هم دارند كه با توجه به معاملات نفت و گاز پیش بینی می شود، این هدف گذاری، قابل تحقق باشد.
هر چند كه حجم روابط اقتصادی دو كشور اكنون خیلی كمتر از رقم تعیین شده است، ولی دو طرف عزم خود را برای توسعه مناسبات و دستیابی به این هدف جزم كرده اند.
باید پذیرفت كه سطح تعاملات اقتصادی و تجاری ایران و تركیه در مقایسه با ظرفیت های موجود نیازمند تلاش و فعالیت بیش از پیش است و دو كشور علاوه بر اشتراكات فرهنگی و تاریخی در سازمان‌های منطقه‌ای از جمله اكو ، دی 8 و OIC عضو هستند كه این موضوع با بهره‌برداری از ظرفیت های دو كشور، به تقویت هر چه بیشتر روابط ایران و تركیه كمك می كند.
«عبدالناصر همتی» رئیس بانك مركزی ایران هفته گذشته پس از دیدار با سفرای كشورهای سوئیس و تركیه در اینستاگرام درباره این دیدارها نوشت : سفیر سوئیس بر آمادگی كشورش برای گشایش مجدد كانال بانكی بین دو كشور تأكید كرد. به ایشان گفتم راه‌اندازی كانال بانكی بین دو كشور برای توسعه برای توسعه كشور بین دو كشور بعد از چند سال وقفه موردحمایت ما هست و باید بدون توجه به فشارهای امریكا براساس منافع دو كشور همكاری‌های تجاری و پولی را گسترش بدهیم.
وی افزود: در دیدار با سفیر تركیه بر نارضایتی تجاری بانك‌های ایرانی از نحوه همكاری بانك‌های آن كشور اشاره و خواستار تسهیل روابط بانكی دو كشور بر مبنای توافق روسای جمهوری دو كشور شدم.
رئیس بانك مركزی عنوان كرد: ایران و تركیه هدف حجم تجاری 30 میلیارد دلاری را در برنامه خود دارد و این امر نیازمند روان‌سازی عملیات بانكی و روابط مالی و پولی دو كشور است.
همچنین وزاری خارجی دو كشور در سفر ظریف به آنكارا اعلام كردند كه اراده آنها راه اندازی مكانیسم تجاری مشابه اینستكس ، تجارت دو جانبه و فعالیت تجاری بدون نیاز به دلار آمریكا و رسیدن به توسعه پایدار در روابط اقتصادی بین دو كشور است.
وزیر امور خارجه كشورمان، در جمع خبرنگاران در تركیه، از توافق درباره همكاری‌های بانكی و ایجاد سازوكار مشابه اینستكس در روابط دوجانبه با مقام‌های این كشور خبر داد.
محمدجواد ظریف تصریح كرد: قرار شد وزیر خارجه تركیه اجرای این موضوعات را به‌طور ویژه دنبال كند، البته مسئولان كمیسیون‌های مشترك دو كشور هم به سهم خودكار را انجام خواهند داد.
وزیر امورخارجه عنوان كرد: تركیه علاقه‌مند به همكاری جدی اقتصادی، امنیتی سیاسی منطقه‌ای و بین‌المللی با جمهوری اسلامی ایران است. در طول دهه‌های گذشته نوع روابطی كه با تركیه داشتیم شاید مشابه این روابط را در طول چند دهه گذشته نداشته‌ایم.
وی خاطرنشان كرد: خوشحالم كه روابط مشابهی را با بقیه همسایگان از جمله آذربایجان، عراق، افغانستان، پاكستان و سایر همسایگان كه روابطمان با آن‌ها بسیار ممتاز است، داریم.
وزیر خارجه تركیه نیز در نشست مشترك با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود گفت: برای مقابله با تحریم های آمریكا، برنامه ی راه اندازی مكانیسم جدید تجاری مانند اینستكس با ایران را دنبال می كنیم.
«داوود چاووش اوغلو» بر مخالفت تركیه علیه تحریم های آمریكا تأكید كرد و گفت: آنكارا و ایران نیازمند ادامه كار برای افزایش تجارت دوجانبه با هدف 30 میلیارد دلار، سه برابر حجم تجارت كنونی هستند.
وزیر خارجه تركیه افزود: با در نظر گرفتن مكانیسم های كنونی، ما در حال بررسی ایجاد ساز وكارهای جدید مانند اینستكس و بر طرف كردن موانع تجاری پیش رو هستیم.
فرانسه، آلمان و انگلیس به تازگی ساز وكاری تجاری تحت عنوان اینستكس راه اندازی كردند كه بر اساس آن مبادلات تجاری میان ایران و كشورهای اروپایی بدون استفاده از دلار واحد پولی آمریكا ادامه خواهد داشت.
با توجه به ظرفیت‌های خوبی كه بین ایران و تركیه وجود دارد، انتظار می رود سطح همكاری‌ها افزایش یافته و فعالان اقتصادی دو كشور نسبت به سرمایه‌گذاری و تولید مشترك و صادرات آن به كشورهای منطقه تلاش كنند.
هر چند باید پذیرفت كه ایران و تركیه ظرفیت صنعتی، تجاری و اقتصادی زیادی دارند كه تا حد زیادی دست‌نخورده باقی‌مانده و باید تلاش كرد تا ظرفیت‌های بالقوه میان دو كشور به بالفعل تبدیل شود و راه اندازی مكانیسم های مالی نیز می تواند موثر باشد.
گزارش از علی حیدری
خاورم**1211**1144