۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۱۳
کد خبر: 83299214
T T
۰ نفر

انتخاب 10 دانشگاه برتر برای پژوهش های معدنی

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۱۳
کد خبر: 83299214
انتخاب 10 دانشگاه برتر برای پژوهش های معدنی

تهران- ایرنا- رئیس سازمان نظام مهندسی معدن از انتخاب 10 دانشگاه برتر كشور به عنوان هسته مركزی پژوهش های كاربردی 10 ماده معدنی اصلی خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «داریوش اسماعیلی» امروز (چهارشنبه) در گردهمایی هم اندیشی و هم افزایی پژوهش و توسعه فناوری در محل ایمیدرو افزود: هر ماده معدنی به یك دانشگاه سپرده می شود و هر یك از این دانشگاه ها به قطب تحقیقات آهن، سرب، روی، مس، طلا و غیره تبدیل می شود و سایر دانشگاه ها می توانند به عنوان معین آنها همكاری داشته باشند.
این عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: نقشه راه معدن باید چراغ راه فعالیت های ما در بخش معدن و صنایع معدنی باشد.
به گفته وی، در این نقشه راه كه پارسال بیش از یك هزار نفر - ساعت بر روی آن كار كرد، همه بایدها و نبایدها مشخص و كارگروه اجرای نقشه راه نیز فعال شده است.
اسماعیلی یادآور شد: 12 بند از 72 بند این نقشه راه مرتبط با موضوعات پژوهش كاربردی است.
وی از آمادگی مجلس برای قانونمند كردن مشوق ها در بخش معدن خبر داد و گفت: بطور مثال بخشیده شدن 20 درصد حقوق دولتی با اجرای فعالیت های پژوهشی در بخش معدن، از جمله مشوق های در نظر گرفته شده است.
اسماعیلی با انتقاد از واردات صرف فناوری در بخش معدن و صنایع معدنی، تاكید كرد: برای انتقال فناوری باید سه ضلع طرف خارجی، شركت متقاضی داخلی و دانشگاه ها یا شركت های دانش بنیان حضور داشته باشند.
وی از برنامه ریزی سازمان نظام مهندسی معدن برای تغییر سرفصل برخی درس های دانشگاهی از جمله زمین شناسی، معدن و متالوژی خبر داد تا از حالت تئوری صرف خارج شوند.
این مقام مسئول همچنین خاطرنشان كرد: سازمان نظام مهندسی معدن آمادگی دارد تا برای جذب افراد در بخش معدن، با ارائه دوره های آموزشی كاربردی، پروانه صلاحیت صادر كند.
وی به مشكلات زیست محیطی به عنوان مانع اصلی فراروی اكتشافات معدنی در كشور اشاره كرد و گفت: در بسیاری نقاط جهان با استفاده از فناوری های نوین از جمله حمل و نقل بدون جاده، از طریق هوایی یا تله كابین و غیره بر این دشواری ها فائق آمده اند.

** اقتصاد دانشی
در ادامه، «برات قبادیان» معاون آموزش و پژوهش وزارت صنعت افزود: چرخ اقتصاد در درازمدت بدون دانش نمی چرخد و دستیابی به اهدافی همچون كاهش مصرف انرژی، حفظ محیط زیست، بهبود كیفی كالاها و غیره جز با افزایش علم امكانپذیر نیست.
وی تاكید كرد: اقتصاد نفتی پایدار نیست، بلكه اقتصاد آینده جهان را اقتصاد مبتنی بر دانش تشكیل می دهد، اما به نظر می رسد دانشگاه ها و مراكز علمی ما برای این مهم آمادگی ندارند و باید به دنبال تغییر فكری اساسی باشیم.
قبادیان، رتبه سوم ایران در تربیت دانشجو در جهان را یادآور شد و گفت: «اینكه بیكاری به دانش آموخته های مقطع دكتری و پسادكتری رسیده، هنر نكرده ایم».
وی به طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار (تاپ) اشاره كرد كه راه های عملی و فكری ارتباط صنعت و دانشگاه در آن دیده شده است.

** استراتژی توسعه صنعتی
همچنین «حمیدرضا طیبی» رئیس جهاد دانشگاهی در این مراسم خواستار آن شد تا وزارت صنعت استراتژی توسعه صنعتی كشور را هر چه سریعتر مشخص كند.
وی بیان داشت: مطالعات نشان داده به ازای هر یك درصد رشد تعداد مقالات علمی در ایران، فقط سه دهم درصد به تولید ناخالص ملی مان اضافه شده كه در مقایسه با دیگر كشورها بسیار ناچیز است.
طیبی، وجود هفت درصد ذخایر معدنی جهان در كشورمان را یادآور شد، اما گفت: هنوز دانش طراحی كارخانجات فرآوری متوسط و بزرگ مقیاس را در اختیار نداریم.
وی ادامه داد: بالا رفتن هزینه ساخت كارخانجات تا 40 درصد، تسلط كافی نداشتن در توسعه و افزایش ظرفیت كارخانجات و ناتوانی در تغییر اساسی در كارخانه های بزرگ فرآوری كشور، از جمله عواقب نبود دانش طراحی كارخانجات فرآوری است.
رئیس جهاد دانشگاهی پیشنهاد كرد برنامه درازمدت توسعه فناوری های بومی در سطح ملی تدوین شود.
به گزارش ایرنا، ایران با اكتشاف 68 نوع ماده معدنی و شناسایی ذخیره‌ای حدود 60 میلیارد تُن كه از این رقم نزدیك به 40 میلیارد تُن قطعی و بقیه احتمالی است، از نظر تنوع ماده معدنی در بین 10 كشور شاخص جهان جای گرفته و از لحاظ ذخیره اكتشافی در جایگاه پانزدهم قرار دارد.
میزان استخراج سالیانه مواد معدنی كشور به‌طور متوسط 400 میلیون تُن اعلام شده كه از این میزان 60 تا 65 درصد به مصالح ساختمانی اختصاص دارد.
اقتصام*3065**9189