۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۶:۰۶
کد خبر: 83300562
T T
۰ نفر

صادرات غیرنفتی كشور به 50 میلیارد دلار رسیده است

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۶:۰۶
کد خبر: 83300562
صادرات غیرنفتی كشور به 50 میلیارد دلار رسیده است

قزوین- ایرنا- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: طی 15 سال گذشته میزان صادرات غیرنفتی كشور از پنج میلیارد به 50 میلیارد دلار افزایش یافته است.

به گزارش ایرنا، محمدرضا مولودی ظهر پنجشنبه در نخستین جلسه كارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان قزوین در سال 98 ، افزود: طی مدت یاد شده 325 قلم كالا توسط 315 صادركننده شاخص ایران به كشورهای جهان صادر شده است .
این مسئول با اشاره به اینكه مكانیسم‌های موجود برای تجارت كشور مناسب نیستند، افزود: در صورتی كه امسال صادرات نفت كاهش یابد، باید صادرات غیرنفتی جایگزین آن شود كه در این راستا لازم است تدوین قوانین و شكل گیری ساختار جدید با حضور سران سه قوه صورت گیرد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: براساس گزارش‌های جمع آوری شده 15 كشور همسایه می‌توانند كاستی‌های موجود كشور را در زمان تحریم جبران كنند بنابراین در گام نخست ظرفیت های صادراتی و وارداتی تمامی استان های كشور برای ارتباط بیشتر با این كشورها مورد شناسایی و ارزیابی قرار گرفت.
مودودی با بیان اینكه در شرایط جنگ اقتصادی همه باید درصدد خنثی سازی توطئه ها باشیم، گفت: خوشبختانه ظرفیت‌های صادراتی قابل توجهی در كشور وجود دارد و در این راه باید به بخش خصوصی بیشتر اعتماد كرد.
وی گفت: از سال 38 تا 96 درآمد منابع نفتی كشور 2 هزار میلیارد ریال بود كه اگر 10 درصد آن به صورت هدفمند در حوزه صادرات سرمایه‌گذاری می شد، امروز با مشكلات كمتری مواجه بودیم.
معاون وزیر افزود: متاسفانه در 40 سال گذشته هیچ ساختار علمی و دانشگاهی برای مقابله با جنگ اقتصادی و یك نقشه راه برای مقابله با آن در كشور ارائه نشده است .
مودودی با بیان اینكه امروز طرف مقابل ما در حوزه جنگ اقتصادی تمامی رخدادهای منطقه را به صورت روزانه مورد رصد قرار می دهد، تاكید كرد: با توجه به اینكه ایجاد نارضایتی عمومی و تزلزل ساختار سیاسی و اجتماعی از جمله اهداف دشمن از وضع تحریم است، برنامه مناسبی برای افزایش مقاومت در برابر آن ارایه نكرده ایم.
این مسئول اقتصادی یادآور شد: خوشبختانه با راه‌اندازی شورای راهبری بخش صادرات غیر نفتی توانسته ایم تمامی دیدگاه های صادركنندگان شاخص كشور را در این حوزه دریافت و مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم.
مودودی، تكثر بخشنامه های مربوط به حوزه صادرات را ناشی از نظام بروكراسی حاكم دانست و گفت: باید بپذیریم كه بازار داخلی نیازهایی دارد كه نمی توان با بحران سازی آن را مرتفع ساخت .
6101* 8054
۰ نفر