۱۵ خرداد ۱۳۹۵، ۱۹:۵۶
کد خبر: 82100475
T T
۰ نفر
پنج كاشی هفت رنگ مسجد نصیرالملك شیراز به سرقت رفت

شیراز - ایرنا- خادم مسجد نصیر الملك شیراز گفت : تعداد پنج كاشی هفت رنگ گل دار این مسجد تاریخی مربوط به دوره قاجاریه صبح امروز شنبه به سرقت رفته است .

حمید كشت ورز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امروز صبح پس از اطلاع یافتن از این سرقت موضوع را به پلیس 110 شیراز و حراست اداره كل اوقاف استان فارس اطلاع دادم .
وی در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا كه مگر داخل و اطراف این مسجد از حفاظت الكترونیكی برخوردار نبوده اظهار داشت : اقدامات اولیه برای خرید دوربین مدار بسته و نصب آن در داخل و بیرون از مسجد شده ولی هنوز اقدام عملی صورت نگرفته است .
خادم مسجد نصیر الملك همچنین گفت : طی چند سال گذشته دوبار نیز دركوب برنجی این مسجد نیز هم به سرقت رفته و این سومین سرقت بوده كه دیشب صورت گرفته است .
مدیركل اوقاف و امور خیریه استان فارس هم ضمن تائید كاشی های به سرقت رفته به خبرنگار ایرنا گفت : كاشی های به سرقت رفته مسجد خارج از بنا بوده و در یك كوچه ای كه بیشتر پاتوق كارتن خوابها و افراد معتاد می باشد واقع گردیده است .
حجت الاسلام سید عباس موسوی افزود: با توجه به اینكه این مسجد از مساجد شاخص ایران بشمار می رود از طریق ماموران انتظامی به جد پیگری سارقان این كاشی های گرانبها و نفیس هستیم .
وی احتمال داد كه این سرقت از سوی افراد معتاد و كارتن خوابهایی كه به وفور در كوچه های منتهی به این بنای تاریخی در تردد هستند صورت گرفته باشد .
یك فعال و دوستدار میراث فرهنگی هم در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت :این اثر تاریخی كه مربوط به دوره قاجاریه است و معروف به مسجد صورتی است و به لحاظ كم نظیری كاشی كاریهای آن در حقیقت تبلوری از هنر نگار گری و نقاشی كاشی هفت رنگ در ایران است .
امین طباطبایی كه مدیریت خانه هنر جاودان را عهده دار است افزود: هر چند صیانت نشدن اغلب آثار های تاریخی به علت فقدان امكانات و اعتبارات یك مشكلی ملی است ولی برخی موازی كاریها نیز صیانت از این آثار را دشوارتر كرده است .
این فعال میراث فرهنگی ضمن تاكید بر اینكه جایگزین این كاشی ها غیر قابل جبران است ، اظهار داشت : تجهیز بناهای تاریخی و ارزشمند به دوربین های مدار بسته یك ضرورت است كه متولیان امر باید به این مهم توجه جدی تری داشته باشند.
مسجد نصیرالملك یكی از مساجد قدیمی شیراز می‌باشد. مسجد نصیر الملك به لحاظ جغرافیایی در محله گود عربان كه در قدیم به محله اسحق بیگ معروف بوده واقع در جنوب خیابان لطفعلی خان زند و در نزدیكی شاه چراغ و در كوچهٔ نصیر الملك است. پیشینه تاریخی: این بنا ملقب به نصیر الملك شیراز فرزند میرزا علی‌اكبر عوامل مؤثر حاكم وقت فارس بنای مسجد را در تاریخ ۱۲۹۴ آغاز و در تاریخ ۱۳۰۵ به پایان برسانید كه به معماری میرزا محمد حسن و محمد رضا ساخته شده است.
3002/ 5054