۲۸ اسفند ۱۳۹۷، ۱۸:۱۹
کد خبر: 83249133
T T
۰ نفر

نمايش 'سياه و پري' در شيراز به روي صحنه رفت

۲۸ اسفند ۱۳۹۷، ۱۸:۱۹
کد خبر: 83249133
نمايش 'سياه و پري' در شيراز به روي صحنه رفت

شيراز-ايرنا- نمايش 'سياه و پري' به نويسندگي و كارگرداني داريوش ثمر و تهيه كنندگي مجتبي كشاورز كه در سالن استاد فقيه در شيراز به روي صحنه رفته است تا بيستم فروردين 98 اجراي آن براي علاقه مندان به هنرهاي نمايشي ادامه دارد.

پايگاه اطلاع رساني و روابط عمومي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان فارس، در گزارش روز سه شنبه خود اعلام كرد: اين نمايشنامه، برداشتي كاملا مستقل و آزاد از نمايش 'سياه' اثر استاد علي نصيريان است اما داستان و ساختار متن كاملا متفاوت است و فقط شكل اوليه كه پري از قصه دختر شاه پريون به سياه بازي اضافه شده، از نمايش استاد نصريان گرته برداري شده است.
بنا به اين گزارش، نمايشنامه 'سياه و پري' اداي ديني است به همه بزرگان تاريخ نمايش سنتي تخته حوضي ايران و نامداراني همچون، مرحوم حسين كسبيان، حسن عظيمي، رضا عرب زاده، شادروان سعدي افشار، و دسته هاي رو حوضي كار قديمي كه از آنان قطعاتي بر جا مانده و در كتابي با عنوان 'از لاله زار تا شانزه ليزه' به قلم استاد حسن عظيمي گرد آوري شده است.
نمايش 'سياه و پري' روايتگر دسته اي مطرب است كه به يك عروسي دعوت شده اند و در زيرزمين خانه در حال تمرين و استراحت هستند و در اين ميان، سياه باز گروه تقاضا مي كند دقايقي بخوابد، در خواب او پري كه از قصه دختر شاه پريون به زير زمين مي آيد بسيار شبيه، 'پريچهر' همكار اين سياه باز است كه عكاس گروه است.
با نگاهي دقيق تر به نمايش 'سياه و پري'متوجه مي شويم، سالار كه آوازه خوان اين گروه است قفسي دارد كه روي آن را با پارچه مي پوشاند و هميشه مي گويد، مرغ مينا سياهي در قفس دارد كه از ديدن آدمها مي ترسد و ممكن است سكته كند.
در اين نمايش، پري به دنبال شيشه عمر ديو سياه است و سياه باز گروه را كه در زيرزمين خوابيده وادار مي كند كه شيشه را پيدا كند.
ارتباط بين پري و شيشه عمر، سياه باز و مرغ مينا كه در قفس است، اندك اندك اين پازل را تكميل مي كند كه سياه باز گروه، همان مرغ ميناي در قفس است كه با دل پُر غصه اش مي خواند و مي رقصد.
اين نمايش، نگاه غير كليشه اي به هنر سياه بازي دارد و از زاويه اي ديگر كه جنبه سرگرم سازي و كمدي كار رعايت مي شود بيشتر به مفاهيم عميق كاراكتر سياه مي پردازد و سياه، مرغ مينايي است كه خوشزباني مي كند، مي خواند و مي رقصد اما در اصل او در قفسي در حال مرگ است.
ارتباط زير زمين خانه قديمي كه جن و پري احتمال حضور در روايت را دارد، جنبه هاي سنتي و مفهومي كار را حفظ مي كند و همچنين استفاده از ترانه هاي سنتي مرتبط با مفهوم نمايش، همچون بشكن بشكنه، من نمي شكنم، شكستن در اينجا، مفهوم شكستن شيشه عمر سياه را دارد كه به وسيله آن پري رها مي شود.
در اين نمايش، شايان شمس (سياه)، الهام خسرواني (پري)، آرش عبداللهي در نقش جاهل گروه مطربي و وزير اعظم، عليرضا شبيه در نقش آوازه خوان گروه، هنرنمايي مي كنند.
محمدرضارستمي، امير گلابي، داريوش ثمر، دريا زندي، علي آرمان پور، فرزانه رحمتي، زهرا رجبي، محمد دريس و آرشام رفيعي از ديگر هنرمنداني هستند كه در اجراي اين نمايش مشاركت دارند.
نمايش 'سياه و پري' تا بيستم فروردين 98 از ساعت 18 د‌‌‌ر سالن استاد‌‌‌ فقيه واقع د‌‌‌ر بولوار مد‌‌‌رس شيراز، در بوستان كوي زهرا به روي صحنه مي رود.
7375 /6118