۸ شهریور ۱۳۹۷، ۹:۳۶
کد خبر: 83017260
T T
۰ نفر
راه آهن رشت - قزوين از افتخارات مهندسي كشور است

رشت - ايرنا - معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل گفت: راه آهن رشت - قزوين از افتخارات مهندسي كشور است.

به گزارش ايرنا، خيرالله خادمي چهارشنبه شب در جلسه شوراي برنامه ريزي و توسعه گيلان با موضوع راه آهن افزود: از پنج پروژه برنامه ريزي شده اتصال راه آهن به پنج مركز استان، خط ريلي رشت - قزوين بدليل قرار گرفتن در كريدور شمال - جنوب خط ريلي كشور، مهمترين است.
وي نوع كار اين خط ريلي را سخت و پيچيده عنوان و تصريح كرد: براي خط ريلي قزوين - رشت 25 و نيم كيلومتر تونل، 9 كيلومتر پل بزرگ كه طولاني ترين پل ريلي كشور در اين مسير است و 22 ميليون متر مكعب خاكبرداري و خاكريزي انجام شده است.
خادمي اضافه كرد: تا كنون يك هزار و 750 ميليارد تومان براي راه آهن قزوين - رشت هزينه شده كه با ارزش روز به پنج هزار ميليارد تومان نيز مي رسد و فقط طي دو سال گذشته، 750 ميليارد تومان براي آن پرداخت شده است.
معاون وزير راه و شهرسازي گفت: اين پروژه يكي از افتخارات مهندسي و از ابر پروژه هاي كشور است كه از 164 كيلومتر ريل گذاري نقطه به نقطه، فقط 2 كيلومتر باقي مانده كه با دستور استاندار گيلان براي رفع انسداد در نقاط اين مسير ريلي طي روزهاي آينده به اتمام مي رسد.
وي با بيان اينكه تمام تاخيرها بر عهده ماست و تمامي امكانات لازم در اختيار ما گذاشته شده، گفت: بزرگي و ناشناخته بودن برخي از نقاط پروژه و ريزش هاي متعدد و موانع پيش بيني نشده ديگر موجب تاخير اين پروژه شده است.
وي درباره راه اهن رشت - انزلي نيز گفت: در خصوص انزلي هم كار با انتخاب 2 پيمانكار شروع شده كه يكي فعال است و 30 درصد پيشرفت فيزيكي دارد و يكي ديگر هم انتخاب شده و دنبال تملك اراضي اين خط ريلي هستيم.
وي درباره خط ريلي رشت - آستارا هم بيان داشت: اتصال را بايد به كشور آذربايجان برقرار كنيم كه دو برنامه براي آن پيش بيني شده و اميدواريم سريعتر شروع شود تا پيشرفت خوبي براي سال آينده داشته باشيم.
خادمي به هشت كيلومتر آزادراه رشت - قزوين نيز اشاره و خاطرنشان كرد : هشت كيلومتر را نيز بازديد كرده ايم؛ سه هزار و 200 متر از 11 كيلومتر به بهره برداري رسيد و با همكاري سرمايه گذار كه بانك تجارت بود و بدليل مشكلاتي كه در تامين مالي داشت ، هفته گذشته دكتر نوبخت دستور داد يك باند اين مسير كه گره اصلي ترافيكي را دارد، صددرصد توسط دولت انجام شود و ابلاغ اعتبار 400 ميليارد تومان براي اين بخش انجام شد.
وي گفت: امضاي مناقصه طي 2 روز گذشته انجام شد و فرخوان آن هفته آينده انجام مي شود تا احداث هشت كيلومتر را براي رفع گره ترافيكي اين منطقه داشته باشيم.
وي در ادامه با اشاره به برنامه احداث كنار گذرها و بزرگراهي گيلان گفت: كنار گذر لنگرود و پره سر در مدت كوتاهي انجام مي شود و اهتمام داريم به اجراي كنار گذر انزلي نيز سرعت دهيم.
ساخت پروژه راه آهن رشت - قزوين از سال 1385 آغاز شده و اين مسير در قالب هشت قطعه كار مي شود. اين خط ريلي قادر خواهد بود سالانه هفت ميليون تن بار را حمل و 2 و نيم ميليون مسافر را جابجا كند.
خط ريلي رشت - قزوين 52 دستگاه تونل به طول 22 كيلومتر دارد. همچنين حدود هشت كيلومتر پل هاي ويژه در اين مسير وجود دارد كه بزرگترين پل راه آهن كشور، به طول يك هزار و 430 متر روي سد منجيل است.
7296 / 2007