۱۶ بهمن ۱۳۹۵، ۱۰:۳۲
کد خبر: 82414828
T T
۰ نفر
بزرگترین نیروگاه خورشیدی كشور با حضور وزیر نیرو در همدان افتتاح شد

همدان- ایرنا - همزمان با پنجمین روز از ایام الله دهه فجر ، نیروگاه خورشیدی هفت مگاواتی خلیج فارس در همدان كه اولین و بزرگترین نیروگاه خورشیدی كشور است با حضور وزیر نیرو و به صورت ویدئو كنفرانس به دست رئیس جمهوری بهره برداری شد.

به گزارش ایرنا نیروگاه هفت مگاواتی خلیج فارس در زمینی به وسعت 10 هكتار در مجاورت بزرگراه همدان - ساوه و در مزارع احیایی از زمین های روستای قرخلر احداث شده كه با شهر همدان 44 كیلومتر فاصله دارد.
همچنین نیروگاه هفت مگاواتی امیركبیر نیز در زمینی به مساحت 10 هكتار در نزدیكی پلیس راه همدان به طور همزمان افتتاح شد.
مدیرعامل شركت توزیع نیروی برق استان همدان روز شنبه در این آئین گفت: نیروگاه هفت مگاواتی خلیج فارس با سرمایه گذاری خارجی طراحی و با هزینه هشت میلیون یورو ایجاد شد.
حاجی‌رضا تیموری افزود: برای ساخت و تجهیز این نیروگاه از تجهیزات تولید و ساخت داخل هم استفاده شده است، بطور نمونه ترانسفورماتورهای بكار رفته در نیروگاه و كلیه كابلها از تولیدات داخلی است و حدود 23 هزار متر كابل برق فشار قوی و فشار ضعیف و 15 هزار متر كابل تصویر و فیبر نوری به كار رفته است همچنین تمامی تابلوهای MV و LV از تولیدات داخلی بوده اند.
وی ادامه داد: با تلاش استاندار، سرمایه‌گذار ایرانی با مشاركت سرمایه ‌گذار خارجی وارد استان شدند و برای احداث 2 نیروگاه هفت مگاواتی خورشیدی با تجهیزات مربوطه قرارداد ساخت را با ' سانا ' منعقد كردند.
با بیان اینكه در مدت كمتر از 6 ماه عملیات احداث نیروگاه به اتمام رسید توضیح داد: هر یك از این نیروگاه‌های خورشیدی در زمینی به مساحت 10 هكتار و در مجموع با 16 میلیون یورو سرمایه‌گذاری احداث شده‌اند.
وی با بیان اینكه احداث هر مگاوات نیروگاه خورشیدی حدود 45 میلیارد ریال هزینه در بر دارد تصریح كرد: این در حالیست كه در زمان تحریم ها، وارد كردن تجهیزات نیروگاهی مشكل بود و هر مگاوات حدود 100 میلیارد ریال نیاز به سرمایه‌گذاری داشت.
وی ادامه داد: قرارداد خرید تضمینی 20 ساله توسط شركت سانا با سرمایه‌گذار منعقد شده كه در این قرارداد برق تولیدی به ازای هر كیلووات ساعت پنج هزار و 200 ریال خریداری می شود.
تیموری بیان كرد: استفاده نكردن از سوخت‌های فسیلی و جلوگیری از آلودگی محیط زیست، تولید پراكنده و كاهش اتكا به شبكه سراسری، فرصت مناسبی برای كسب و كار و ایجاد شغل‌های جدید است كه باید مدنظر قرار گیرد.
تیموری در خصوص مزایای انرژی خورشیدی عنوان كرد: تجدیدپذیر بودن، فراوانی، پایداری، دوستدار محیط زیست، قابلیت دسترسی و كاهش هزینه‌های برق از مزایای استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی است.
وی خاطرنشان كرد: برنامه‌های موفق و نتیجه‌بخش در زمینه جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام شده كه در سال گذشته برای هشت مدرسه، چهار مسجد و ساختمان شركت برق در مجموع 125 كیلووات نیروگاه خورشیدی نصب شد و در حال بهره‌برداری است.
138 طرح با اعتباری معادل 190 میلیارد ریال در دهه فجر امسال در همدان بهره برداری می شود.
استان همدان 19 هزار كیلومترمربع مساحت و یك میلیون و 700 هزار نفر جمعیت دارد و تعداد مشتركان برق استان تاكنون 700 هزار مشترك است.
100 درصد جمعیت شهری و روستایی استان از نعمت برق برخوردار هستند و به یك هزار و 80 روستای استان برق رسانی شده و امسال نیز به تنها روستایی كه مردمش مهاجرت معكوس داشته‌اند برقرسانی شد.
اخبار مهم خبرگزاری ایرنا كشور و استان همدان را به طور شبانه روزی از كانال خبری تلگرام 'اخبار ایرنا همدان' به نشانی @irnahamadan دریافت كنید.
2087/ 6993
خبرنگار:زهرا پیرنیا**انتشار دهنده:اكبر بهاروند