۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱۷:۱۶
کد خبر: 82979540
T T
۰ نفر

20 سازمان مردم نهاد در خوي فعال است

۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱۷:۱۶
کد خبر: 82979540
20 سازمان مردم نهاد در خوي فعال است

اروميه- ايرنا- فرماندار خوي با اشاره به اينكه افزايش فعاليت هاي اجتماعي از مهمترين اهداف توسعه سازمان هاي مردم نهاد در جامعه است، گفت: اين شهرستان داراي 20 سازمان مردم نهاد فعال بوده كه اعضاي آنها در زمينه هاي مختلف فرهنگي، ايثارگران، امور خيريه، آموزش زنان روستايي، اهداي عضو و محيط زيست فعاليت مي كنند.

سيد محمد عابدي روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با بيان اينكه 30 سمن ديگر نيز در حال تكميل پرونده بوده، افزود: سازمان هاي مردم نهاد در راستاي سياست هاي دولت تدبير و اميد جهت توسعه‌‎ مشاركت‌هاي اجتماعي و فرهنگي حمايت مي شوند.
فرماندار خوي اضافه كرد: شناسايي و استفاده از ظرفيت جوامع محلي و تشكل هاي مردمي از ديگر اقدامات مرتبط با توسعه فعاليت سازمان هاي مردم نهاد و تشكل هاي مردمي است.
عابدي افزود: كاهش دخالت دولت در مباحث غيرحاكميتي، بهره مندي از نقطه نظرهاي اعضاي سمن ها در پيشبرد بهينه امور، توسعه خلاقيت و بهره وري و جلب مشاركت مردمي در جامعه از ديگر اهداف دولت براي توسعه سمن ها در جامعه است.
وي بيان كرد: يكي از اولويت هاي اساسي ما تشكيل سازمان هاي مردم نهاد تخصصي است تا مشاركت هاي مردمي با يك ساختار تخصصي ساماندهي شود.
به گزارش ايرنا آيين نامه اجرايي تاسيس سازمان هاي غيردولتي در سال 1384 (هيأت وزيران) موضوع فعاليت اين سازمان ها را مشتمل بر يكي از موارد علمي، فرهنگي، اجتماعي، ورزشي، هنري، نيكوكاري و امورخيريه، بشردوستانه، امور زنان، آسيب ديدگان اجتماعي، حمايتي، بهداشت و درمان، توانبخشي، محيط زيست، عمران و آباداني و نظاير آن دانسته است.
اسلام تشكيل اجتماعاتي در قالب حلقه هاي معرفتي و حضور در مسجد را به عنوان يكي از راهكارها جهت تقويت جامعه اسلامي معرفي كرده است؛ علوم روز نيز بر وجود اجتماعات و همكاري در كارها تاكيد دارد زيرا تقويت جامعه در همكاري آحاد جامعه با يكديگر شكل مي گيرد.
بر اين اساس جامعه امروزي در حال تجربه سبك جديدي از زندگي با استفاده از ابزارهاي نوين است و اين سبك نشات گرفته از حضور مردم در مديريت فضاهاي اجتماعي است؛ فعاليت هايي كه در قالب مجموعه هاي مردم نهاد با عنوان سمن يا NGO ظهور مي يابد.
با اين وجود سابقه تصويب قانون براي تشكيل سازمان هاي مردم نهاد به سال 84 و آخرين روزهاي دولت هشتم بر مي گردد كه پس از آن تشكل هايي به منوال فعلي ايجاد شده است.
طبق آمار رسمي تعداد سازمان هاي مردم نهاد در دولت يازدهم در كشور با رشد جهشي مواجه بوده و روند استفاده از توان مردمي در راستاي توسعه اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي و حتي سياسي كشور با شتاب بسيار زياد ادامه دارد.
سمن ها در گستره فعاليت ملي، استاني و شهرستاني براي رسيدن به اهداف مختلفي چون بهبود وضعيت محيط زيست، رسيدگي به سطح رفاه اقشار محروم و آسيب پذير جامعه، اشتغال، ازدواج و عواملي از اين قبيل تشكيل مي شود و براي رسيدن به اهداف خود از ارتباطات اداري و بسيج مردمي استفاده مي كند.
سازمان هاي مردم نهاد در اصل مردمي و غيرسياسي است و نيازهاي خود را از طريق كمك‌هاي مردمي، كمك‌هاي مالي از سازمان‌هاي دولتي و غيردولتي و درآمد حاصل از فعاليت‌هاي سازمان در چارچوب اهداف آنها تامين مي كند و كيفي گرايي دغدغه اصلي سردسته هاي آنان در زمان حاضر به شمار مي رود.
8135/3072