۱۱ آذر ۱۳۹۷، ۱۲:۵۳
کد خبر: 83119848
T T
۰ نفر

سُرمك آزاد شد

۱۱ آذر ۱۳۹۷، ۱۲:۵۳
کد خبر: 83119848
سُرمك آزاد شد

همدان- ایرنا- تلاش دولتمردان برای تفاهم بر سر تفكیك معدن سُرمك از منطقه حفاظت شده لشگردر ملایر را می توان زمینه ای برای حفاظت از محیط زیست و از سوی دیگر رونق اشتغال برای مردم همدان دانست.

به گزارش ایرنا معدن سرب و آهن سرمك در كوه آهنگران به صورت یك هجده ضلعی با مساحت تقریبی 29 كیلومترمربع واقع شده است همچنین معدن و حوضچه­های ترسیب مربوطه، در جنوب شرقی منطقه حفاظت شده لشگردر كه یكی از زیستگاه­های عمده حیات وحش استان همدان است، قرار دارد.
اكتشاف و بهره­ برداری این معدن از سال 1335 به صورت سنتی آغاز شد و در طول مدت استخراج، عملیات اكتشافی ادامه داشته و استخراج معدن به شیوه زیرزمینی و كانه ­آرایی و به روش سنگ­ جوری بود.
در سال 1353 با احداث كارخانه «تغلیظ» دور جدید فعالیت معدنی در محدوده كوه آهنگران شروع شد و از سال 1365 با شروع عملیات اكتشاف در محدوده­ای به وسعت 160 هكتار با حفر تونل و ریل گذاری این طرح مجدد تداوم یافت.
طبق قانون ارایه مجوز اكتشاف در مناطق حفاظت شده ممنوع است چراكه مناطق حفاظت شده باید حتی در صورت وجود معادن غنی در محدوده آن، بدون تخریب و دست نخورده برای نسل های آینده باقی بماند.
اما مجوز اكتشاف برخی از معادن پیش از قرار گرفتن آن محدوده در فهرست مناطق حفاظت شده ارایه شده، و این موضوع از طرفی موجب محدودیت فعالیت و طرح توسعه ای معادن و از سوی دیگر خسارت های ناشی از آن به محیط زیست شده بود.
با توجه به اینكه طبق قوانین زیست محیطی امكان افزایش و توسعه معدن سرمك و صنایع جنبی آن وجود نداشت برای رفع این مشكل و فراهم كردن شرایط استقرار واحدهای جدید، چندی پیش مسئولان و دست اندركاران نشستی را در استانداری همدان برگزار كردند.
در این نشست مقرر شد حجت الاسلام احد آزادیخواه نماینده مردم ملایر در خانه ملت برای تعیین تكلیف معدن سرمك زمینه برگزاری نشستی را با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست فراهم آورد.
روز گذشته نشستی با حضور كلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، حجت الاسلام آزادیخواه، مدیركل حفاظت محیط زیست همدان و مسئول شركت سرمك با هدف انتزاع كامل محدوده شركت سرمك از منطقه حفاظت شده لشگردر ملایر در تهران برگزار شد.
آنگونه كه مدیركل حفاظت محیط زیست همدان درباره نتایج این نشست به ایرنا گفت ، نتایج مثبتی از این دیدار برای اهالی این استان رقم خورد.
عادل عربی اضافه كرد: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در این نشست با آغاز مراحل قانونی طرح تفكیك و جدا شدن محدوده معدنی شركت سرمك از لشگردرملایر موافقت كرد.
وی افزود: به منظور انجام كار كارشناسی در این باره قرار است هفته جاری یك نشست تخصصی با حضور نمایندگان وزارت صنعت و معدن در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شود.
مدیركل حفاظت محیط زیست همدان اعلام كرد: طبق رایزنی های صورت گرفته محدوده معدن سرمك آزاد شده و در اختیار مسئولان این مجموعه برای انجام طرح توسعه ای و استقرار صنایع جدید قرار می گیرد.
عربی ادامه داد: طبق توافق های صورت گرفته از 29 كیلومتر مربع محدوده معدن سرمك، 15 كیلومتر مربع تفكیك و به طور كامل در اختیار آنها قرار می گیرد و مابقی متعلق به محیط زیست است.
وی گفت: هر چند بخشی از مساحت منطقه حفاظت شده لشگردر ملایر با اجرای این طرح كاهش می یابد اما در مقابل سازمان صنعت معدن تجارت استان همدان نیز مكلف به ارایه موافقت با ارتقا سطح مدیریتی برخی مناطق شكار ممنوع به مناطق چهارگانه شد.
مدیركل حفاظت محیط زیست همدان توضیح داد: ارتقای مناطق شكار ممنوع به مناطق چهارگانه در گام نخست نیازمند دریافت موافقت از سازمان صمت و منابع طبیعی است.
عربی بیان كرد: با توجه به قرار گرفتن 14 كیلومتر مربع از محدوده معدن سرمك در اختیار محیط زیست دیگر سازمان صمت نمی تواند د باره این محدوده درخواستی داشته باشد.
شركت معادن سرمك در سال 1351 با هدف اولیه استخراج و فرآوری سرب و آهن در معدن آهنگران واقع در شهرستان ملایر تاسیس شد.
استخراج سنگ سرب، نقره و سنگ آهن هم اكنون از این معدن بر اساس فناوری روز دنیا و به وسیله متخصصان ایرانی انجام می شود.
همچنین با تاسیس كارخانه فرآوری مواد معدنی فلوتاسیون در محل معدن آهنگران، انجام عملیات فرآوری و تولید كنسانتره سرب، بر روی مواد اولیه سرب استخراج شده از معدن فوق و همچنین خاك سرب و روی معدن تكیه اراك انجام می شود.
شركت معادن سرمك با ظرفیت تولید سالانه 20 هزار تن ژیلسونیت اولین تولید كننده و فرآوری كننده این ماده در ایران است و ظرفیت تولید این شركت در زمینه سنگ آهن پنج میلیون تن، كنسانتره سرب 10 هزار تن و كنسانتره روی 20 هزار تن در سال است.
هم اینك 300 تن در این شركت مشغول به فعالیت هستند.
7526/2087