۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۴۱
کد خبر: 83313796
T T
۰ نفر

گرفتن روزه صحیح موجب كاهش وزن می شود

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۴۱
کد خبر: 83313796
گرفتن روزه صحیح موجب كاهش وزن می شود

همدان- ایرنا- رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی همدان گفت: كسانی كه به نحو صحیح روزه می گیرند و 2 وعده غذای سبك در سحری و افطار می خورند روزه سبب لاغری و كاهش وزن آنها می شود.

آرزو كاوه ئی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا به سوال های رایج درباره روزه داری پاسخ داد و بیان كرد: اگر در هنگام روزه داری یك وعده غذای انسان حذف شود به طور حتم كالری دریافتی كمتر از نیاز بوده و برای تامین مازاد نیاز به انرژی، از چربی ذخیره در بدن استفاده شده و فرد لاغر می شود.
وی اظهار داشت: اما اگر غذای مصرفی در سحر، افطار و تا هنگام خواب، در حد نیاز بدن و یا حتی بیشتر باشد لاغری رخ نمی دهد.

** تاثیر روزه در افت قند خون
رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی همدان افزود: اگر فاصله بین 2 وعده غذایی بیش از حدود 10 ساعت نباشد قند خون به میزان طبیعی حفظ می شود.
كاوه ئی ادامه داد: اما در گرسنگی طولانی تر به عنوان مثال در روزه بی سحری به ویژه در روزهای طولانی سال، قندخون، به كمتر از میزان طبیعی كاهش می یابد و این موضوع به ویژه در نوجوانان خطرآفرین است.

** غذاهای مناسب برای سحری
وی با بیان اینكه سحری باید ویژگی یك وعده ناهار را داشته باشد گفت: سحری باید به گونه ای باشد كه احساس تشنگی را به حداقل برساند.
رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی همدان افزود: غذاهایی كه آب جذب می كنند همچون ماكارونی، ته دیگ و آش رشته ایجاد تشنگی می كنند.
كاوئی ادامه داد: استفاده از سالاد و هندوانه هنگام سحری تا حدود زیادی مانع از تشنگی فرد روزه دار می شود.

** روزه بدون سحری
وی خواستار خوردن سحری توسط روزه داران شد و بیان كرد: در نوجوانان گرسنگی 24 ساعته سبب افت قند خون به میزان زیادی شده و سبب تحلیل رفتن عضلات می گردد كه بسیار زیان آور است.
وی افزود: با خوردن سبزی، میوه و شیر در 2 وعده سحر و افطار نیاز بدن به ویتامین ها و املاح بدن به خوبی تامین می شود.

** غذاهای مناسب برای افطاری
رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی همدان گفت: به دلیل آن كه معده چند ساعت خالی بوده بهتر است با مایعاتی كه درجه حرارت بدن را دارند افطاری را شروع كنید.
كاوئی افزود: آب جوش، چای كم رنگ یا سوپ هایی كه زیاد غلیظ نباشند برای افطاری مناسب هستند همچنین قند یا خرما كه سریع جذب می شود بهتر است ابتدا با آب جوش یا چای خورده شود تا قند خون را كمی افزایش دهد.
وی درباره اینكه آیا خوردن 2 وعده غذا به جای سه وعده برای بدن ایجاد مشكل می كند اظهار داشت: هیچ ترجیحی برا‌ی اینكه در طول روز سه یا چهار وعده غذا بخوریم در بزرگسالان وجود ندارد.
رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی همدان اضافه كرد: اما در كودكان و نوجوانان به سبب كوچك بودن حجم معده، سه وعده غذای اصلی و 2 میان وعده لازم است.
كاوئی ادامه داد: در مورد نوجوانانی كه روزه بر آنان واجب است باید حجم و كیفیت 2 وعده غذای سحری و افطار در حدی باشد كه نیازهای آنان را تامین كند و رشد آنان را به تعویق نیندازد.

** روزه داری و زخم معده
وی با بیان اینكه عوامل بروز زخم معده اضطراب و استرس است گفت: توان بدن در خنثی كردن اسیدهای معده نقش مهمی در بروز این بیماری دارد.
رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی همدان افزود: با توجه به اینكه افراد روزه دار از یك آرامش عرفانی برخوردارند، زمینه ای برای پیدایش زخم معده فراهم نمی شود.
كاوئی ادامه داد: البته در كسانی كه زخم معده دارند به ویژه در دوران فعال بیماری، ممكن است روزه گرفتن سبب تشدید عوارض شود.

** تاثیر روزه در درس خواندن
وی اظهار داشت: ممكن است در ساعات آخر روز و قبل از افطار، به دلیل كاهش نسبی قند خون قدرت تمركز و یادگیری پایین بیاید، البته افراد با هم تفاوت دارند.
كاوئی توصیه كرد: دانش آموزان و دانشجویان درس خواندن را از صبح زود شروع كنند و ساعات های آخر روز را برای استراحت بگذارند.
7526/2087