7500 ميليارد ريال در سال براي دانش آموزان استثنايي هزينه مي شود

بندرعباس - ايرنا - رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور گفت: براي 137 هزار دانش آموز استثنايي در كشور هر سال 7500 ميليارد ريال هزينه مي شود.

به گزارش ايرنا، مجيد قدمي روز دوشنبه به مناسبت هفته معلولان در همايش مدرسه هاي استثنايي استان هرمزگان افزود: اين رقم چهار برابر دانش آموزان عادي و بيانگر هزينه هاي سنگين و توجه ويژه دولت به آموزش و پرورش استثنايي است.
وي بيان داشت: هر سال 200 تا 250 نفر از افراد داراي اختلال هاي خاص در مركزهاي تشخيصي‌ شناسايي مي شوند.
رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور اظهار كرد: با توجه به رشد علمي و دستاوردهاي پزشكي به راحتي مي توان با انجام يكسري آزمايش هاي تخصصي از جمله در بحث ازدواج هاي فاميلي اين آمارها را كاهش داد و اين مهم تنها در سايه آموزش و فرهنگ سازي قابل تحقق است.

** نگرش جامعه نسبت به افراد داراي نيازهاي ويژه بايد اصلاح شود
معاون وزير آموزش و پرورش و رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور يادآورشد: نگرش جامعه نسبت به افراد داراي نيازهاي ويژه بايد اصلاح شود و رسانه ها نقش مهمي در آگاهي بخشي به جامعه دارند.
قدمي افزود: نگاه جامعه بايد به سمتي برود كه واژه معلول موضوعيت نداشته باشد و به اين انسان هاي ارزشمند به عنوان افراد عادي داراي نيازهاي ويژه نگاه شود.
وي بيان داشت: مشكل افراد با نيازهاي ويژه مشكل فردي و خانوادگي نيست و اگر نقصي هم وجود دارد به جامعه بر مي گردد كه همه بايد در اين زمينه احساس مسئوليت كنند.
اين مقام مسئول هم چنين با تاكيد بر اينكه رويكرد سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور، عادي‌ سازي است گفت: همه تلاش ها بر اين است كه تا حد ممكن اين دانش ‌آموزان در كنار افراد عادي درس بخوانند چرا كه اين دانش‌ آموزان به عنوان جزئي از جامعه بايد همه مهارت ها را مانند ساير افراد جامعه فرا بگيرند.
قدمي ياد آورشد: دانش آموزان با نيازهاي ويژه بايد بتوانند در جامعه تعامل كنند كه بايد در مدرسه توسط مربيان با تجربه و با شرايطي كه آموزش و پرورش فراهم كرده، آموزش ببينند.
رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور با اشاره به آغاز عمليات اجرايي سه طرح آموزشي استثنايي در استان هرمزگان افزود: دومين مركز بزرگ اوتيسم جنوب كشور در بندرعباس از جمله طرح هاي در دست اجراست كه نقش بسيار مهمي در تسهيل و آموزش دانش آموزان اوتستيك، با بهره گيري از آخرين تجهيزها و استانداردهاي آموزشي دارد.
7195/7408
خبرنگار: رقيه غلامي زاده ** انتشار دهنده: محمد جهانگيريان

* آگاهي از آخرين اخبار استان در كانال تلگرام ايرنا هرمزگان
* لينك جستجو كانال: irnabandarabas@
*ايميل: irna.hormozgan@yahoo.com