۳۱ تیر ۱۳۹۷، ۲۳:۲۳
کد خبر: 82978724
T T
۰ نفر
زلزله تازه آباد به 951 واحد مسكونی خسارت وارد كرد

كرمانشاه - ایرنا - استاندار كرمانشاه گفت: 951 واحد مسكونی روستایی و شهری در اثر زلزله 5.9 ریشتری ساعت 14.37 دقیقه امروز (یكشنبه) تازه آباد تخریب و یا دچار خسارت شد.

هوشنگ بازوند یكشنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در زلزله امروز 101 واحد مسكونی روستایی صد درصد تخریب شد و 250 واحد دیگر نیز خسارت دیده كه باید تعمیر شوند.
وی اظهار داشت: 600 واحد مسكونی شهری نیز در اثر زلزله امروز در شهرستان های غربی استان بخصوص شهرستان ثلاث باباجانی دچار خسارت شده است.
استاندار كرمانشاه آخرین آمار مصدومان زلزله امروز را 287 نفر اعلام كرد و گفت: هشت نفر از مصدومان هم اكنون در مراكز درمانی بستری هستند و مابقی آنها ترخیص شده اند.
بازوند ، وضعیت كنونی مناطق زلزله زده را عادی اعلام كرد و افزود: نیروهای امدادی هم اكنون در منطقه حضور دارند تا در صورت نیاز به مردم امداد رسانی كنند.
وی اظهار داشت: برق و آب آشامیدنی شهرستان های زلزله زده هم اكنون وصل است و جاده های ارتباطی منطقه نیز باز است.
استاندار كرمانشاه با اشاره به تشكیل ستاد مدیریت بحران در شهر تازه اباد گفت: خوشبختانه شرایط به صورت كامل تحت كنترل است و مشكلی در خدمات رسانی به مردم احساس نمی شود.
بازوند در رابطه با حضور مردم در خارج از منازل به دلیل ترس از وقوع زلزله احتمالی گفت: فرماندار به عنوان نماینده تام الاختیار دولت در رابطه با تخصیص چادر به افرادی كه منازل آنها تخریب شده و یا در خارج از منزل هستند تصمیم گیری خواهد كرد و هلال احمر نیز موظف است كه چادرهای مورد نیاز را برای اسكان اضطراری مردم در اختیار آنها قرار دهد.
وی با اعلام‌ اینكه تا فردا میزان دقیق خسارت ها مشخص خواهد شد، گفت: صاحبان واحدهای خسارت دیده تا زمان ساخت واحدهای خود كانكس به عنوان محل اسكان موقت دریافت خواهند كرد.
استاندار كرمانشاه با بیان اینكه آمار خسارت های زلزله امروز به خسارت های زلزله آبان ماه كرمانشاه اضافه می شود، اظهار داشت: لیست جدید از میزان خسارت ها به هیات دولت ارسال خواهد شد و هفته آینده در سفر معاون اول رییس جمهوری به كرمانشاه مطرح خواهد شد.
بازوند با اشاره به تخریب ساختمان اداری دانشگاه پیام نور در زلزله تازه آباد گفت: با مهندسان ساختمان های دولتی كه در اثر زلزله تخریب شده اند از طریق دستگاه قضایی برخورد خواهد شد.
بعد از وقوع زلزله 5.9 ریشتری 14.37 دقیقه امروز بیش از 40 پس لرزه در شهرستان ثلاث باباجانی رخ داده است.
استاندار كرمانشاه بلافاصله بعد از وقوع زمین لرزه امروز عازم تازه آباد شد و نشست مدیریت بحران استان را در فرمانداری ثلاث باباجانی به منظور بررسی آخرین وضعیت مناظق زلزله زده برگزار كرد.
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 كیلومتری بخش ازگله و 32 كیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب كرمانشاه 620 كشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشت.
این زلزله به 10 شهرستان و یك هزار و 930 روستای استان كرمانشاه خسارت وارد كرد و براساس ارزیابی بنیاد مسكن انقلاب اسلامی حدود 100 هزار واحد مسكونی شهری و روستایی آسیب كلی و جزئی دید.
در اثر زلزله 21 آبان 96 حدود 6 هزار میلیارد تومان خسارت به غرب كرمانشاه وارد شد كه دولت تاكنون پنج هزار و 325 میلیارد تومان برای بازسازی مناطق زلزله زده در قالب های مختلف تامین اعتبار كرده است.
8066/7445