142 هزار دانش آموز بازمانده از تحصيل در كشور شناسايي شدند

بندرعاس- ايرنا- معاون ابتدايي وزير آموزش و پرورش گفت: طبق آمار سال گذشته اين معاونت، 142 هزار دانش آموز در كشور از تحصيل بازماندند و امسال با توجه به اين كه اين اطلاعات هنوز به جمع بندي كامل نرسيده ، آمار آن طي 2 هفته آينده اعلام مي شود.

به گزارش ايرنا، رضوان حكيم زاده عصر سه شنبه در حاشيه برگزاري كارگاه آموزشي ارتقاي كيفيت آموزش دوره پيش دبستاني كه به ميزباني بندرعباس با محوريت هويت كودكان برگزار شد، در يك نشست خبري افزود: آمار جديد بازماندگان از تحصيل بعد از شناسايي در اختيار وزارت كار، تعاون و رفاه اجتماعي قرار مي گيرد تا موانع را شناسايي و متناسب با دليل بازماندگي برنامه جذب كودكان را داشته باشيم.
وي بيان داشت: در استان هرمزگان نيز سال گذشته 2 هزار دانش آموز بازمانده از تحصيل جذب شدند كه يكهزار و 100 نفر مربوط به دوره ابتدايي و 900 نفر در دوره متوسطه اول هستند.

** طرح انسداد مبادي بي سواد در چهار استان كشور
معاون ابتدايي وزارت آموزش و پرورش گفت: در رابطه با بازماندگان از تحصيل يك برنامه كشوري تحت عنوان انسداد مبادي بي سواد داريم و چهار استان هدف از جمله سيستان و بلوچستان، كرمان، هرمزگان و آذربايجان غربي كه بيشترين آمار بازمانده از تحصيل دارند، تحت پوشش قرار گرفتند.
حكيم زاده ادامه داد: با توجه به مسووليت اخلاقي كه داريم، كودكان بازمانده از تحصيل كه به دليل غير آموزشي (از جمله مسايل اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي كه بيشتر در بين دختران به علت ازدواج هاي زودهنگام و باورهاي سنتي ديده مي شود) از تحصيل بازماندند، آن ها را شناسايي و جذب مدرسه كنيم.
وي با اشاره به اين كه مهاجرت ها به دليل آمار ثبتي كه در هر مناطق انجام مي شود، در افزايش و يا كاهش آمار بازماندگان از تحصيل دخيل هستند، بيان داشت: وزارت كشور بايد برنامه اي داشته باشد كه مهاجرت ها را رصد و ثبت كند و اگر اين برنامه را جلو ببريم و بتوانيم موانع اقتصادي و اجتماعي را رفع كنيم به پوشش بالاتري دست مي يابيم.
وي بيان داشت: از امامان جمعه و جماعت انتظار مي رود كه در بحث اهميت سواد و جلب خانواده براي دوره تحصيلي دختران به عنوان مادران آينده اين سرزمين حضور پيدا كنند و اميدواريم بحث بازماندگي را به سمتي ببريم كه به حداقل برسانيم و هيچ كودكي نداشته باشيم كه دور از مدرسه باشند.

**پوشش بالاي 71 درصدي پيش دبستاني در كشور
معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: با توجه به حمايت هاي دولت تدبير و اميد، طي پنج سال گذشته ميزان پوشش پيش دبستاني در كشور از 38 درصد به بالاي 71 درصد رسيده است.
حكيم زاده افزود: در برخي مناطق كمتر برخوردار و دو زبانه كشور نيز ميزان پوشش پيش دبستاني به بالاي 80 تا 90 درصد رسيده است.
وي بيان داشت: در استان هرمزگان نيز آمار پيش دبستاني به بالاي 87 درصد رسيده است كه اين آمار از ميانگين كشوري بالاتر است.
اين مسوول اظهارداشت: در كشور بيش از يك ميليون نوآموز پيش دبستاني داريم كه البته تعداد اين آمار با توجه به اينكه در مراكزي غير از آموزش و پرورش ثبت مي شود، بييشتر است.
به گفته حكيم زاده، افزايش پوشش پيش دبستاني و رسيدن به نرخ 100 درصدي در استان هاي مرزي و كمتر توسعه يافته، درواقع كليد رسيدن به عدالت آموزشي به معناي واقعي است.
اين مسوول اظهارداشت: اميدواريم كه اين نرخ ماندگاري و ادامه تحصيل در دوره متوسطه اول و دوم نيز اتفاق بيافتد و ما شاهد اين باشيم كه هر 100 دانش آموزي كه در پايه اول ثبت نام مي كنند امكان ادامه موفقيت آميز مسير تحصيلي شان را تا پايان دوره متوسطه دوم داشته باشند.
وي اضافه كرد: عدالت آموزشي صرف دسترسي به آموزش نيست كه تنها يك كلاس درس و يك معلم باشد بلكه معناي واقعي آن ميزان برابري فرصت هاي ياددهي و يادگيري است كه به كيفيت آموزش برمي گردد و اين مهم در سايه آموزش هاي با كيفيت پيش دبستاني ميسر مي شود.

** بحث امنيت كودكان پيش دبستاني در اولويت وزارت آموزش و پرورش
معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش گفت: در چارچوبي كه براي استانداردهاي پيش دبستاني تعريف شده، موارد حفظ ايمني كودكان و امنيت فضاها در آن پيش بيني شده اما متاسفانه به دليل تعدد مركزهاي تصيم گيرنده اي كه براي اين مقطع وجود دارد، اين امكان كمتر فراهم شده تا ما بتوانيم با يك مديريت واحد و يكپارچه آن را دنبال كنيم.
حكيم زاده افزود: البته با توجه به اين كه از لحاظ ساختاري و سازماني پيش دبستاني زيرنظر معاونت ابتدايي وزارت آموزش و پرورش است، اين امكان را داشته ايم كه همه مربيان و معلمان را تحت آموزش قرار دهيم.
وي گفت: وزير آموزش و پرورش نيز اخيرا دستور دادند يك برنامه متمركز آموزشي براي مديران و معلمان از جهت چارچوب صلاحيت ها، داشته باشيم و مسايل بنيادين براي پيش دبستاني كه شامل بحث ايمني و استانداردهاي ايمني در فضا و مكان است را جزو برنامه هاي آموزشي داريم.
اين مسوول گفت: بعد از حادثه زاهدان نيز براي دانش آموزان پيش دبستاني، وزير دستور دادند كه يكبار ديگر اين مراكز جهت ايمني فضاها مورد بررسي قرار گيرند و از همكاران ابتدايي نيز خواستيم در هر منطقه كه مجوز پيش دسبتاني گرفتند از جهت ايمني مورد بررسي قرار دهند.

**انجام تكاليف مهارتي به جاي مشق شب سنتي
معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش ادامه داد: مشق شب از تكاليف دانش آموزان مدارس ابتدايي حذف نشده بلكه تكاليف مهارت محور جايگزين مشق شب سنتي شده است.
حكيم زاده افزود: قصد داريم در اين مقطع حساس در كلاس درس به جاي رونويسي و روخواني صرف، مهارت خواندن و نوشتن افكار، مشاهدات و احساسات را در دانش آموز تقويت كنيم و در ساعت هاي يادگيري خارج از مدرسه، تكاليف مهارت محور داشته باشند، به اين ترتيب كه با انجام دادن فعاليت هاي متعدد و متنوع به تمرين مهارت هاي زندگي و تقويت مهارت هاي پايه خواندن و نوشتن و حساب كردن بپردازند.
وي گفت: امروز شاهد اين هستيم كه بسياري از دانش آموختگان مدارس حتي در دوره متوسطه دوم و يا حتي در دانشگاه با اين كه بارها مشق نوشته اند و رونويسي كرده اند اما از نظر نوشتن فكر و ديدگاهشان به صورت مستقل عاجز هستند و نمي توانند اين كار را انجام دهند.
اين مسوول اظهارداشت: تكاليف مهارت محور، تكاليف هدفمند است و فعاليت هايي همچون مسووليت پذيري، مهارت هاي ارتباطي، مديريت هيجانات، مديريت منابع مالي و استفاده درست از منابع را طراحي مي كند كه مرتبط با برنامه درسي و مهارت هاي زندگي دانش آموزان است.
حكيم زاده افزود: دانش آموزان بايد در خلال فرايند يادگيري و ياددهي و زيرنظر معلم بازخورد مناسب را دريافت كنند و آنجايي كه نياز به كمك دارند، از معلم دريافت كند.
وي گفت: در حالي كه رويه غلط مشق نويسي سنتي در سال هاي گذشته باعث شده بود كه معلمان تنها آموزش دهند و مسووليت يادگيري را به خانواده ها واگذار مي كنند و والدين نيز مجبور بودند ساعت هاي زيادي را صرف كنند تا بچه هايشان تكاليف را انجام دهند.

** استفاده از كتاب هاي كمك آموزشي در مدارس ابتدايي ممنوع است
معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پروش گفت: كتاب هاي متنوع و متعدد كمك آموزشي و كمك درسي كه از سوي موسسه هاي اقتصادي و افراد سودجو ارائه مي شود، در مدارس ابتدايي ممنوع است.
حكيم زاده افزود: اگر از جمعيت هشت ميليوني دانش آموزان ابتدايي در كشور، هر دانش آموزي مجبور به خريد يك تا 2 كتاب كمك درسي باشد، هم در انجام تكاليف موجب سردگمي و دل زدگي مي شود و هم هزينه هاي گزافي را متحمل خانواده ها مي كند.
وي گفت: در اين راستا 2 اقدام انجام شد، يكي اين كه مشق شب سنتي را با اين رويكرد كه ديگر نيازي به كتاب هاي كمك آموزشي و كمك درسي نباشد، تغيير داديم و در اقدام دوم نيز ممنوعيت استفاده از اين كتاب ها و برگزاري آزمون ها در مدارس ابتدايي تحت هر عنوان و با هر اسمي بود.
اين مسوول ادامه داد: با توجه به ابلاغ وزارتخانه، در پايه هاي اول تا ششم در مدارس ابتدايي، استفاده از اين كتاب ها ممنوع شد و معلمان حق ندارند كه اين كار را انجام دهند و اگر كه تخلفي انجام شود مسووليت آن با مدير است.
وي گفت: اخيرا نيز وزير آموزش و پرورش اين ابلاغ را به معاونت ابتدايي ارسال كردند و ما را مسوول مستقيم بر اين ماموريت كردند كه با جديت پيگيري شود كه اين يك بازار مصرف خيلي گسترده و عمده اي براي سودجويان بود كه بايد محدود شود.
معاون وزير آموزش و پرورش تصريح كرد: ممكن است با حذف كتاب هاي كمك درسي، جوسازي هايي توسط موسسات انجام شود و به نگراني هايي دامن زده شود كه اصلا پايه و اساس ندارد اما اين موسسه ها از نظر ما واجد صلاحيت تخصصي ندارند.
حكيم زاده گفت: اجازه نخواهيم داد سودجويان اقتصادي و مووسسه هايي كه كالاهاي غيرتربيتي و مخالف با اصول تعليم و تربيت تحت عنوان كتاب، جزوه و آزمون تهيه مي كنند، به عنوان متخصص تعيلم و تربيت نظر دهند.

** اجراي طرح بازي و يادگيري از اول بهمن ماه در 10 استان كشور
معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش گفت: طرح بازي و يادگيري يا اتاق بازي به صورت پايلوت از اول بهمن ماه امسال در 10 استان كشور اجرا مي شود.
حكيم زاده افزود: در هر استان 100 مدرسه كه در مجموع يكهزار مدرسه است، اين برنامه را پوشش مي دهيم.
وي بيان داشت: در اين طرح، دانش آموزان با اسباب بازي هاي ايراني كه كاركرد آموزشي و تربيتي دارند و با استفاده از بازي هاي بومي محلي از طريق فضايي كه ايجاد مي شود، مفاهيم درسي و مهارت ها را از طريق بازي ياد مي گيرند.
اين مسوول گفت: هدف از اين طرح صرف بازي كردن بچه ها و سرگرم شدن آن ها نيست بلكه براساس اصول علم تعليم و تربيت براي يادگيري و تربيت كودكان است.

** وجود 202 مدرسه كشور با يك دانش آموز
معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش گفت: اكنون 202 مدرسه در كشور تنها با يك دانش آموز و 500 مدرسه نيز با 2 تا 3 دانش آموز اداره مي شوند كه با وجود هزينه هاي زيادي كه دارند به آنها معلم اختصاص داده ايم.
حكيم زاده افزود:آموزش و پرورش تا حد توان تضمين مي دهد كه هيچ كودكي به خاطر معلم و مدرسه از تحصيل بازنماند.
وي تصريح كرد: با توجه به اهميت دوره پيش بيني دبستاني پيگيرهستيم كه اين دوره به عنوان يك دوره سراسري شناخته شود و همه كودكان ايران بتوانند اين دوره را بگذرانند.
وي در رابطه با مديريت پيش دبستاني كه براساس مصوبه شوراي اسلامي از سال 1395 مجوز پيش دبستاني در مدارس توسط وزارت آموزش و پرورش و مجوز مهدهاي كودك توسط سازمان بهزيستي صادر مي شود، بيان داشت: براي اين كه مديريت يكپارچه پيش دبستاني تحت نظارت آموزش و پرورش در سراسر كشور شكل گيرد، بايد نه تنها بهزيستي بلكه ساير ارگان ها و نهادهايي كه در كار آموزش كودكان وارد مي شوند از اين نهاد مجوز بگيرند و مطابق با برنامه هاي مصوب اين نهاد و استانداردهاي آموزشي به بحث پيش دبستاني بپردازند.
اين مسوول فرهنگي با توجه به بحث استخدام در دوره پيش دبستاني گفت: مديريت پيش دبستاني چون به 2 شكل دولتي با مشاركت مردم و غير دولتي انجام مي شود و بيشترين خدماتي كه در اين زمينه نيز ارايه مي شود توسط بخش غير دولتي است ، از همين رو بحث استخدام در اين زمينه وجود ندارد.
حكيم زاده افزود: البته در مناطق محروم و دوزبانه، ما از ظرفيت هاي مازاد آموزش و پرورش نيز براي پوشش پيش دبستاني استفاده مي كنيم.

**آغاز كيفيت بخشي آموزش هاي دوره پيش دبستاني از هرمزگان
وي همچنين به برگزاري كارگاه آموزشي ارتقاي كيفيت آموزش دوره پيش دبستاني به ميزباني بندرعباس اشاره كرد و گفت: در اين كارگاه 2 روزه به مربيان دوره پيش دبستاني از استان هاي سراسر كشور، آموزش هايي لازم توسط كارشناسان ارايه مي شود تا بتوانند آموزش با كيفيت پيش دبستاني را جلو ببرند.
اين مسوول ادامه داد: بعد از اين كه در افزايش نرخ پوشش در پيش دبستاني بويژه در استان هاي دوزبانه و كمتر برخوردار دستاوردهايي خوبي كسب كرديم و به بالاي 70 درصد پوشش را رسانديم نوبت اين است كه به بحث كيفيت بيشتر توجه كنيم و نخستين گام عملي براي كيفيت بخشي سراسري به آموزش هاي دوره پيش دبستاني را از هرمزگان شروع كرديم.
حكيم زاده گفت: علت انتخاب هرمزگان به خاطر اراده قوي اين استان و مسوولان آموزش و پرورش براي بهبود كيفيت است و برنامه هايي در رابطه با بحث بازماندگان از تحصيل، كيفيت بخشي به آموزش هاي فني و حرفه اي، تقويت دسترسي دانش آموزان در مناطق محروم به آموزش بهتر به بهترين نحو پيگيري مي شود.
7195/6048