۶ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۰:۴۱
کد خبر: 83292653
T T
۰ نفر
مقابله با آفت ملخ صحرايي نيازمند اعتبارات استاني است

بندرعباس- ايرنا- معاون برنامه ريزي و هماهنگي امور عمراني فرمانداري رودان گفت: مقابله با آفت ملخ صحرايي و جلوگيري از ورود ملخ ها به باغ ها و مزارع كشاورزي اين شهرستان، اعتبارات استاني و پشتيباني مالي بيشتري را مي طلبد.

سيد عبدالوهاب هاشمي عصر جمعه در گفت و گوي اختصاصي با ايرنا، اظهار داشت: روز چهارشنبه 28 فروردين ماه 98 گزارشي مبني بر مشاهده ملخ صحرايي در مناطق كوهستاني روستاي برنطين دريافت و بلافاصله كارشناسان جهاد كشاورزي به محل اعزام و اقدام هاي مقابله اي عليه ملخ هاي صحرايي در اين شهرستان آغاز شد.
وي افزود: با توجه به كوهستاني وسخت گذر بودن مسير، قريب به 20 كيلومتر راه دسترسي ايجاد و عمليات سمپاشي عليه ملخ هاي صحرايي بوسيله سمپاش هاي كوله اي، موتوري و تراكتوري آغاز شد.
معاون برنامه ريزي و هماهنگي امور عمراني فرمانداري رودان با بيان اينكه اقدام هاي مقابله اي و سمپاشي عليه اين آفت همچنان ادامه دارد، خاطر نشان كرد: ادوات، امكانات و نيروي انساني موجود، كافي و جوابگو نيست و مقابله با اين آفت كه اشتغال و اقتصاد شهرستان را تهديد مي كند، عزم و مشاركت همگاني را مي طلبد.
هاشمي ادامه داد: اگر چه در امر مقابله با هجوم ملخ هاي صحرايي به مناطق كوهستاني روستاي برنطين اقشار مختلف مردم نظير نيروهاي بسيجي، كشاورزان و بخش خصوصي دوشادوش مسوولان به صورت شبانه روزي تلاش مي كنند، اما امكانات و نيروي انساني موجود، جوابگو نيست.
وي با اشاره به اينكه مقابله با هجوم ملخ هاي صحرايي، مشاركت حداكثري مردم و بسيج امكانات و تجهيزات لازم را مي طلبد، بيان كرد: هر چه ميزان امكانات، ادوات و نيروي انساني بيشتر باشد، اقدام هاي مقابله اي عليه اين آفت با سرعت و شتاب بيشتري در مدت زمان كوتاه تري صورت مي گيرد و پيامدها و خسارت هاي ناشي از هجوم ملخ ها به مراتب كمتر خواهد بود.
وي با اشاره به اينكه ورود و هجوم ملخ هاي صحرايي، امنيت غذايي، اشتغال و اقتصاد را تهديد مي كند، افزود: با تلاش و اقدام هاي صورت گرفته در عرصه هاي طبيعي از ورود ملخ ها به باغ ها و مزارع كشاورزي جلوگيري شده و تاكنون خسارتي به زمين هاي زراعي و باغي شهرستان وارد نشده است.
هاشمي ادامه داد: اگر مقابله با پوره ملخ صحرايي با سرعت و شتاب بيشتري صورت نگيرد اين پوره ها ظرف 20 روز آينده به ملخ هاي بالغ تبديل مي شوند و خسارت هاي جبران ناپذيري را بر اشتغال و اقتصاد شهرستان، استان و كشور وارد مي كنند.
اين مسوول افزود: براي انجام سمپاشي هوايي عليه ملخ‌هاي صحرايي تمهيدات لازم انديشيده شده و از روز شنبه هفتم ارديبهشت ماه 98 يك فروند هواپيماي سمپاش در شهرستان رودان مستقر مي شود.
هاشمي خاطر نشان كرد: كارشناسان جهاد كشاورزي شهرستان به صورت مستمر، در حال رصد و پايش و آماده انجام اقدام هاي مقابله اي عليه اين آفت هستند.
شهرستان رودان با بيش از 124 هزار نفر جمعيت در 90 كيلومتري شرق شهرستان بندرعباس مركز استان هرمزگان واقع شده است.
رودان يكي از قطب هاي مهم كشاورزي هرمزگان است و اشتغال و اقتصاد آن وابسته به كشاورزي است و بيش از 80 درصد از جمعيت اين شهرستان به طور مستقيم و غير مستقيم در بخش كشاورزي، دامداري و صنايع وابسته به آن مشغول فعاليت هستند.
هم اكنون 42 هزار هكتار از وسعت اين شهرستان زير كشت محصولات كشاورزي است كه از اين ميزان 32 هزار هكتار به محصولات باغي و 10 هزار هكتار به محصولات زراعي اختصاص دارد.

** به گزارش ايرنا، سازمان خوار و بار و كشاورزي ملل متحد (فائو) به برخي از كشورها از جمله ايران درباره خطر هجوم ملخ هاي صحرايي هشدار داده بود.
بر اساس اعلام فائو و كارشناسان بخش كشاورزي، ملخ ‌هاي صحرايي آفت هايي خطرناك براي كشاورزي كشور محسوب مي شوند كه در صورت تداوم حضور، مي توانند امنيت غذايي را نيز مختل كنند.
افزايش هجوم ملخ ها به استان هاي جنوبي ايران موجب شده، فائو وضعيت ايران را از زرد به نارنجي تغيير دهد.
7196 / 6048