۱ اسفند ۱۳۹۷، ۱۱:۴۶
کد خبر: 83216230
T T
۰ نفر
احيا و حراست قلعه هاي ايلام به بخش خصوصي واگذار مي شود

ايلام - ايرنا - مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري ايلام گفت: صندوق احياء و بهره برداري از اماكن تاريخي در نظر دارد كه چهار قلعه از قلاع تاريخي واجد شرايط استان ايلام را به بخش خصوصي واگذار كند.

عبدالمالك شنبه زاده رز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: با واگذاري اين اماكن تاريخي به بخش خصوصي نگهداري، مرمت و احياي اين ابنيه با سهولت بيشتري انجام مي گيرد.
وي افزود: بخش خصوصي با حفظ فضاي تاريخي و اصلي بنا، از اين اماكن به عنوان محل هاي گردشگري و اقامتي كوتاه مدت براي افراد و گروه هاي گردشگر استفاده مي كند.
شنبه زاده يادآور شد: اين ابنيه از طريق مزايده عمومي به شركت هايي كه شرايط لازم را دارند به صورت بلند مدت 15 تا 20 ساله واگذار مي شود.
وي گفت: اين شركت ها با نصب تاسيسات و تجهيزات رفاهي و اقامتي هم از فضاهاي تاريخي نگهداري و حراست مي كنند و نيز با پذيرش گردشگران به كسب درآمد براي خود مي پردازند.
وي اظهار داشت: قلعه هاي پيرغلام و پوراشرف دره شهر، والي كهره هليلان و كنجانچم مهران در حال حاضر تنها قلعه هاي واجد شرايط واگذاري هستند كه با مزايده به بخش خصوصي واگذار مي شود.
شنبه زاده گفت: استان ايلام داراي يك هزار و 500 اثر شناسايي شده است كه اين آثار در نقاط مختلف استان پراكنش دارند و اداره ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري به تنهايي قادر به حفظ و نگهداري از اين آثار نيست.
وي تاكيد كرد: هرچند انجمن هاي مردم نهاد در راستاي حراست از اين آثار و نيز تبيين افكار عمومي در لزوم اهميت حراست از آثار تاريخي با اين اداره كل همكاري مطلوبي دارند اما تنها راه حفظ و بقاي اين آثار فرهنگ سازي در بين مردم است.
وي افزود: مردم بايد آگاه باشند كه آثار و ابنيه به جاي مانده از گذشتگان و قرون پيش ميراثي گرانبها و معنوي و متعلق به همه نسل ها است كه حفظ و حراست از آنها وظيفه اي عمومي است.
7172/6119