۲۳ آذر ۱۳۹۷، ۹:۲۴
کد خبر: 83133857
T T
۰ نفر
روايت دستاوردهاي 40 ساله انقلاب اسلامي در كهگيلويه وبويراحمد

ياسوج- ايرنا- معاون عمراني استاندار كهگيلويه و بويراحمد با اشاره به تحولات چشمگير اين استان پس از انقلاب اسلامي گفت: خدمات نظام پس از انقلاب اسلامي دراين استان به هيچ وجه قابل مقايسه با پيش از انقلاب نيست.

عزيز فيلي روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: كهگيلويه و بويراحمد قبل از انقلاب تنها نام استان بودن را به يدك مي كشيد و در واقعيت حاكميت مستقلي نداشت و بوروكراسي اداري توسط ساير استان هاي همجوار انجام مي شد.
وي با تاكيد بر اينكه پيش از انقلاب حتي يك كيلومتر راه آسفالت در كهگيلويه و بويراحمد وجود نداشت، عنوان كرد: هيچ گونه توسعه زيرساختي در حوزه بهداشت و درمان، حمل و نقل جاده اي، آموزش و عمران شهري در استان انجام نشده بود.
فيلي با اشاره به پيشرفت در حوزه حمل و نقل جاده اي كهگيلويه و بويراحمد، بيان كرد: مجموع راه هاي روستايي و فرعي پيش از انقلاب ۸۰۰ كيلومتر بود كه تمامي اين محورها خاكي بودند.
وي افزود: پس از پيروزي انقلاب بيش از پنج هزار و ۹۴۰ كيلومتر راه آسفالت با رعايت استانداردها و مسائل ايمني در استان احداث شد.
وي با اشاره به هزينه هاي بالاي احداث راه در كهگيلويه و بويراحمد با توجه به شرايط توپوگرافي آن، گفت: به بركت انقلاب و باتوجه به سفر مقام معظم رهبري در سال ۷۳ و ظرف اين ۴۰ سال نظام توجه ويژه اي به مبحث راه هاي ارتباطي اين استان داشته است.
فيلي تاكيد كرد: بدون شك راه محور توسعه است و اولويت نخست استان ايجاد ارتباط راه هاي منطقه اي بود.
معاون استاندار كهگيلويه و بويراحمد با اشاره به شرايط جغرافيايي استان و قرار گرفتن در ميان سلسله رشته كوه هاي زاگرس، بيان كرد: استان پيش از انقلاب داراي آورد آبي مطلوبي بود اما به سبب سهل انگاري ها و نبود مديريت جهادي بيشتر توسط ساير استان ها استفاده مي شد و مردم منطقه بي بهره بودند.
فيلي افزود: متوسط آورد آبي رودخانه هاي كهگيلويه و بويراحمد در فصل هاي پربارش افزون بر ۱۰ ميليارد مترمكعب و در فصل هاي خشكسالي هشت ميليارد متر مكعب است.
وي با اشاره به اينكه پيش از انقلاب تنها ۱۸ روستا در استان داراي آب لوله كشي بود، گفت: هم اينك يك هزار و ۴۷۲ روستاي استان از نعمت آب شرب سالم برخوردار هستند.
فيلي جمعيت شهري استان قبل از انقلاب را ۸۵ هزار نفر دانست و گفت: اكنون افزون بر ۴۰۰ هزارنفر از مردم استان در مناطق شهري از اين خدمات استفاده مي كنند.
وي با تاكيد بر اينكه مهار كردن اين روان آب ها به بركت انقلاب بود، گفت: در بحث تامين آب 2 سد در كهگيلويه و بويراحمد وجود دارد كه در حال بهره برداري بوده و علاوه بر اينكه بخش عمده اي از مردم استان از نعمت آب شرب سالم بهره مند مي شوند آب شرب ساير استان هاي خوزستان، بوشهر، هرمزگان بخش هاي استان فارس از محل اين سدها تامين مي شود.
فيلي با بيان اينكه كهگيلويه و بويراحمد پيش از انقلاب فاقد شبكه جمع آوري فاضلاب بود، عنوان كرد: اكنون ۴۰ درصد شهرهاي استان به سيستم فاضلاب مجهز هستند و مابقي در دست اقدام هستند.
وي خاطرنشان كرد: در تعدادي از روستاهاي كهگيلويه و بويراحمد نيز شبكه فاضلاب اجرا شده است.
فيلي ابراز كرد: سد چم شير و تنگ سرخ از محل اعتبارات ملي احداث مي شوند و علاوه بر تامين بخشي از آب شرب و زراعت استان بخشي از نيازهاي استان هاي همجوار را نيز تامين مي كند.
معاون عمراني استاندار كهگيلويه و بويراحمد در بخش ديگري از سخنانش به سيماي سلامت استان اشاره كرد و گفت: در چهار دهه انقلاب اسلامي شاخص اميد به زندگي از ۵۰ سال به ۷۰ سال رسيده است.
وي بهبود شاخص مرگ و ميركودكان، مرگ مادران باردار، دفع بهداشتي زباله و فاضلاب روستايي را از جمله خدمات حوزه سلامت بعد از انقلاب عنوان كرد.
فيلي ارتقاي مراكز سلامت استان از ۲۳ مركز به ۸۷ مركز را از ديگر شاخص هاي بهداشتي استان برشمرد و گفت: قبل از انقلاب حتي يك مورد خانه بهداشت در استان وجود نداشت و اكنون به ۳۶۵ واحد رسيده است.
وي با تاكيد بر اينكه در واقعيت چيزي به نام هئيت علمي در حوزه سلامت در كهگيلويه و بويراحمد وجود نداشت، بيان كرد: اكنون تعداد ۱۷۸ عضو هيئت علمي در اين شاخه در استان مشغول به فعاليت هستند.
فيلي افزود: بعد از انقلاب تعداد دانشكده هاي حوزه بهداشت و درمان از صفر به ۵ دانشكده رسيده است.
وي با بيان اينكه قبل از انقلاب دانشجويي در اين حوزه نبود اما هم اينك ۲ هزار دانشجو در دانشگاه علوم پزشكي استان مشغول تحصيل هستند.
فيلي با اشاره به اينكه قبل از انقلاب تنها ۹۶ تخت بيمارستاني در استان وجود داشت، گفت: بعد از انقلاب اين آمار به يك هزار و ۱۵۰ تخت در دست بهره برداري رسيده است.
وي با بيان اينكه قبل از انقلاب ۵۰ پزشك در استان مشغول خدمت بودند، افزود: اكنون ۸۰۰ پزشك در مناطق مختلف استان به بيماران خدمت رساني مي كنند.
فيلي شاخص برخورداري استان از آمبولانس پيش از انقلاب را هشت دستگاه عنوان كرد و افزود: اكنون ۹۶ دستگاه در استان وجود دارد.
معاون عمراني استانداري برخورداري از دو فروند بالگرد، ۳۹ پايگاه اورژانس، ۱۷۰ داروخانه، ۶ كلينيك دندانپزشكي و ۷۸ تخت ويژه را از ديگر خدمات انقلاب به استان در حوزه سلامت عنوان كرد.
وي با بيان اينكه قبل از انقلاب تنها سه بيمارستان با ظرفيت محدود در كهگيلويه و بويراحمد وجود داشت، گفت: اكنون هشت بيمارستان در استان وجود دارد و در آستانه چهل سالگي انقلاب ۵ بيمارستان ديگر به اين ظرفيت افزوده مي شود.
معاون عمراني استاندار كهگيلويه و بويراحمد ابراز كرد: قبل از انقلاب فقط سه نقطه شهري در استان وجود داشت كه اكنون به ۱۷شهر ارتقا يافته است.
وي خاطرنشان كرد: قبل از انقلاب شهرهاي استان فاقد معابر، جداول و فضاي سبز بود ولي اكنون اقدامات خوبي در حوزه مبلمان شهري انجام شده است.
فيلي با اشاره به اينكه قبل از انقلاب روستاهاي استان فاقد برق بودند، تصريح كرد: اكنون ۵۶هزار و ۳۹۸ خانوار روستايي از نعمت برق بهره مند شدند.
وي با اشاره به اينكه قبل از انقلاب تنها ۱۸ روستا داراي آب بودند، عنوان كرد: اكنون يك هزار و ۴۷۲ روستا در استان از نعمت آب آشاميدني سالم برخوردارند.
معاون عمراني استاندار كهگيلويه و بويراحمد با بيان اينكه طرح هادي قبل از انقلاب در هيچ كدام از روستاهاي استان اجرا نشده بود، گفت: اكنون ۱۰۰۷ روستاي استان داراي طرح هادي هستند.
وي در خصوص شاخص سرانه فضاي ورزشي نيز افزود: قبل از انقلاب فقط سه سالن ورزشي وجود داشت و امروز ۱۱۷ فضاي ورزشي، استاديوم، زمين چمن طبيعي و مصنوعي و سالن هاي ورزشي در رشته هاي مختلف در اختيار مردم كهگيلويه و بويراحمد قرار دارد.
9868/1662