۱۱ تیر ۱۳۹۳، ۱۴:۵۸
کد خبر: 81223563
T T
۰ نفر

الگوي تغذيه مناسب در ماه مبارك رمضان

۱۱ تیر ۱۳۹۳، ۱۴:۵۸
کد خبر: 81223563
الگوي تغذيه مناسب در ماه مبارك رمضان

اهواز - ايرنا - در ماه مبارك رمضان كه روزه داران ساعاتي از روز را از خوردن و آشاميدن اجتناب مي كنند بايد الگوي تغذيه اي مناسبي را براي حفظ سلامتي خود انتخاب نمايند.

از آنجايي كه بخشي از مزاياي بي شمار جسمي و رواني روزه داري مرتبط با تغذيه است پس روزه داري بايد با اصول صحيح تغذيه اي و استفاده از گروه هاي غذايي و آشاميدني مناسب در وعده سحري و افطار همراه باشد.

يك متخصص تغذيه چهارشنبه در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت: بسياري از آداب و رسوم كشور ما خوشبختانه به گونه اي است كه مشكلات ناشي از گرسنگي، تشنگي و يا كمبود مواد مغذي در حين روزه داري را به حداقل مي رساند اما برخي از افراد بنا به دلايلي، بخشي از اين اصول را رعايت نمي كنند.

دكتر 'مجيد كارانديش' افزود: روزه داري به ويژه در فصل گرم سال نبايد منجر به كم آبي بدن و عوارض آن شده و ضعف بيش از حد در طول روز ايجاد كند.

وي در زمينه اصول كلي مربوط به مصرف مواد غذايي و آشاميدني ها و انجام فعاليت هاي بدني در اين ماه گفت: روزه داري بدون سحري در اين ماه مشكلاتي ايجاد مي كند پس وعده سحري بايد حتما ميل شود.

دكتر كارانديش با اشاره به اين كه موقع افطار دستگاه گوارش بايد با ملايمت آماده پذيرش مواد غذايي شود تصريح كرد: افطاري را بهتر است با يك مايع ولرم همراه با يك قند طبيعي از جمله شير ولرم، آب ولرم يا چاي كم رنگ همراه با خرما شروع كنيم و پس از آن مصرف يك وعده افطاري بسيار مختصر مشابه صبحانه مختصر، مانند نان و پنير و انواع سبزيجات و گردو و پس از يك تا دو ساعت، وعده شام مصرف شود.

استاد دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز ادامه داد: در طول ساعات خوردن، لازم است مقدار كافي مايعات به ويژه آب و گروه سبزيجات و ميوه ها به اندازه لازم مصرف شود.

وي گفت: وعده سحري هم مي تواند به شكل وعده اصلي مانند ناهار و يا وعده مختصرتري مانند صبحانه مصرف شود.

دكتر كارانديش اظهارداشت: مهم اين است كه در وعده سحري غذاهاي پرادويه، تند، شور و غذاهاي با گوشت زياد به شكل سرخ شده در روغن يا كبابي پرهيز شود تا از تشنگي بيش از حد جلوگيري شود.

اين متخصص تغذيه خاطرنشان كرد: فعاليت بدني به اندازه كافي لازم است ولي بهتر است به يك الي دوساعت بعد از افطار يا شام موكول شود و همچنين در طول ساعات روزه داري از ورزش و يا فعاليت بدني سنگين خودداري شود.

استاد علوم تغذيه دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز نيز در اين خصوص اظهار داشت: در ماه مبارك رمضان بويژه در فصل گرم سال، مهم ترين اصل، تامين مايعات از افطار تا سحري است.

دكتر 'رضا اماني' افزود: در اين ماه بايد از غذاهاي مايع، نيمه مايع و نيمه جامد و به طور كلي غذاهاي با ميزان آب بيشتر استفاده كنيم.

وي تصريح كرد: ميوه ها وسبزيجات مي توانند از اين نظر مورد استفاده بيشتري قرار گيرند.

دكتر اماني افزود: افراد طبق عادت در وعده افطار به مصرف غذا روي مي آورند اما اقدام صحيح آن است كه اين وعده با يك نوشيدني مانند چاي رقيق شروع شده و بعد از آن غذاي سبك ميل شود.

استاد علوم تغذيه دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز اظهارداشت: هندوانه، خربزه و طالبي از جمله مواد غذايي هستند كه درصد آب بالاتري دارند و سبزي هايي از جمله كاهو بايد در گروه هاي غذايي افطار تا سحر گنجانده شود.

وي با اشاره به اين كه سالاد نيز مي تواند به عنوان يك منبع غذايي مهم استفاده شود اضافه كرد: روزه داران براي شروع افطار ممكن است به علت ناراحتي هاي گوارشي و يا سنگين شدن نتوانند سالاد مصرف نمايند پس بهتر است در ساعات پس از مصرف افطاري سبك(به صورت ترجيحي غذاهاي با مايعات بالا)، سالاد، ميوه و سبزيجات مصرف شود.

دكتر اماني با اشاره به اين كه در فصل تابستان دفع الكتروليت هاي بدن از راه تعريق بالاتر است گفت: لازم است غذاهاي حاوي پتاسيم مصرف شود كه اين غذاها ميوه ها، سبزيجات و لبنيات را شامل مي شود.

استاد علوم تغذيه دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز تصريح كرد: براي كاهش تشنگي روزه داران ضروري است غذاهاي پرسديم يا پرنمك، غذاهاي تجاري(كنسرو شده يا آماده)، بيسكوييت، كيك، كلوچه، سوپ هاي تجاري، گوشت هاي فرآينده شده از جمله سوسيس و كالباس، رب گوجه فرنگي و انواع سس تا حد ممكن در در ماه رمضان محدود تر شود.

وي افزود: افراد با غلظت خون بالا به طور حتم بايد مايعات را بيشتر و نمك را كمتر مصرف نمايند.

دكتر اماني در پاسخ به اين سوال كه مصرف چه غذاهايي در وعده سحري، گرسنگي را كاهش مي دهد گفت: برخي افراد كه نمي توانند در اين وعده غذاي كامل بخورند بايد بيشتر از غذاهاي مايع استفاده كنند و به طور كلي مصرف مايعات بسيار پراهميت است.

استاد علوم تغذيه دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز افزود: همچنين بايد غذاهاي با پروتئين بالا به علت سير كنندگي بيشتر مانند گوشت و تخم مرغ بدون نمك مصرف شود.

وي اظهارداشت: چاي پررنگ و قهوه به ويژه در وعده سحري نوشيده نشود چون قدرت دفع ادرار بالايي دارند.

دكتر اماني افزود: مصرف غذاهاي شيرين، كره و مربا در وعده سحري استفاده نشود اما مصرف غذاي شيرين در وعده افطار اشكالي ندارد.

استاد علوم تغذيه دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز تصريح كرد: در وعده سحري ميوه و كاهو نيز براي استفاده مناسب است.

وي خاطرنشان كرد: روزه داران همچنين از مصرف آب ميوه هاي تجاري، نوشابه ها و دوغ هاي گازدار اجتناب كنند.

دكتر اماني تاكيد كرد: آب ميوه هاي تجاري به علت داشتن شكر و غلظت بالا، تشنگي را بيشتر مي كنند و دوغ هاي گازدار نيز سديم بالايي دارند.

7157/641