۹ مرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۵۴
کد خبر: 82169026
T T
۰ نفر
بررسی مرگ مشكوك بیماران دیالیزی بیمارستان سینا  كارون در پزشكی قانونی و پلیس آگاهی

اهواز – ایرنا- در پی مرگ مشكوك سه بیمار دیالیزی در بیمارستان سینای شهرستان كارون، پرونده این بیماران به پلیس و پزشكی قانونی ارجاع شده است.

به گزارش ایرنا فعالان اجتماعی شهرستان كارون در روزهای اخیر از فوت چهار بیمار دیالیزی در بیمارستان سینای این شهرستان خبر داده و نسبت به عملكرد مسئولان این بیمارستان اعتراض كرده اند.
اظهارنظرهای متفاوتی درباره علت مرگ این بیماران در فضای مجازی منتشر شده اما مسئولان می گویند كه هنوز علت قطعی این حادثه مشخص نشده است.
رئیس بیمارستان سینای شهرستان كارون شنبه در گفت وگو با ایرنا فوت چهار بیمار دیالیزی در این بیمارستان را رد كرد و گفت: سه بیمار دیالیزی در این بیمارستان فوت كرده اند و پرونده آنها برای بررسی بیشتر و تشخیص علت فوت، به پزشكی قانونی ارجاع شده است.
سیدصاحب حسینی نژاد توضیح داد: در بررسی اولیه علت فوت این بیماران عفونت روده ای تشخیص داده شده است.
وی گفت: بخش دیالیز بیمارستان سینا 85 بیمار دیالیزی دارد كه این بیماران یك روز در میان تحت دیالیز سه تا چهار ساعت قرار می گیرند.
وی افزود: روز دوشنبه گذشته 50 بیمار در این بیمارستان دیالیز شده اند و همه با حال عمومی خوب از بیمارستان رفته اند و سه شنبه پنج نفر از این بیماران با علائم تب، تهوع، استفراغ و اسهال و بعضا اسهال خونی به اورژانس بیمارستان مراجعه كرده اند.
حسینی نژاد اضافه كرد: سه نفر از پنج بیمار دیالیزی كه مراجعه كرده بودند، در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه فوت كردند.
وی با بیان اینكه نتیجه بررسی ها حكایت از عفونت روده ای این بیماران داشته گفت: بررسی كامل بخش دیالیز از نظر آب، دستگاه و محلول انجام شده و از این بابت مشكلی وجود نداشته زیرا بخش دیالیز اخیرا نوسازی و بهسازی شده است.
این مقام مسئول اظهار كرد: با توجه به اینكه این بیماران از نقص سیستم ایمنی رنج می برند با كوچكترین آلودگی دچار مشكل می شوند.
حسینی نژاد افزود: غذای مصرفی بخش دیالیز شبیه سایر بخش ها بوده و در آن روز حدود 500 نفر از این غذا مصرف كرده اند كه هیچكدام دچار عارضه نشده اند بنابراین احتمالا رعایت نكردن بهداشت فردی نزد بیماران عامل این مشكل بوده است.
وی همچنین مصرف غذای نذری و مسمومیت با غذای نذری را تكذیب كرد و گفت: هیچگونه غذای نذری در بیمارستان توزیع نشده و حراست بیمارستان از توزیع هر گونه غذا به غیر از غذای بیمارستان جلوگیری می كند.

*ابهام در تعداد فوتی ها
گزارش ها حاكی است، علاوه بر پزشكی قانونی، این پرونده در نیروی انتظامی نیز در حال بررسی است.
به گفته یك منبع آگاه، مرگ مشكوك بیماران دیالیزی در پلیس آگاهی خوزستان مطرح شده است. البته هنوز این بررسی ها به نتیجه نرسیده است.
از سوی دیگر یكی از فعالان اجتماعی شهرستان كارون در این باره گفت: تا كنون حدود هفت نفر از بیماران دیالیزی بیمارستان سینا فوت كرده اند و چهار بیمار نیز به صورت همزمان در روزهای اخیر فوت كرده اند و همین عامل باعث شده است كه فعالان اجتماعی نسبت به علت حادثه مشكوك شده و این موضوع را در فضای اجتماعی مطرح كنند.
وی كه خواست نامش فاش نشود افزود: به اعتقاد فعالان اجتماعی این شهرستان دستگاه های دیالیز بیمارستان دارای مشكلات بهداشتی است و از مسئولان می خواهیم این مساله را بررسی كنند تا جان بیماران دیگر به خطر نیفتد.
وی با اظهار گلایه از نمایندگان مجلس گفت: یك ماه پیش به نماینده های اهواز و كارون در مجلس مشكلات بیمارستان سینا را انتقال دادیم و از آنها خواستیم از این بیمارستان بازدید كنند اما اهمیتی ندادند و امروز در پی فاجعه مرگ بیماران دیالیزی قرار است از بیمارستان دیدن كنند.
فعالان اجتماعی همچنین با انتشار نامه ای در فضای مجازی خواستار پیگیری این موضوع از سوی وزات بهداشت شده اند.
در این نامه كه در شبكه های اجتماعی منتشر شده ضمن تسلیت فوت همزمان چهار بیمار دیالیزی در بیمارستان سینا به مردم خوزستان بویژه اهالی شهرستان كارون تسلیت آمده است: این ضایعه روحیه شهروندان خوزستانی را آزرده و متالم كرده و موجب نگرانی مردم شده است، به همین جهت درخواست می شود كه در این خصوص، جناب آقای دكتر هاشمی وزیر محترم بهداشت و آقای دكتر غلامرضا شریعتی استاندار محترم خوزستان، موضوع را سریعا پیگیری و در صورت كم كاری مدیریت بیمارستان و یا نبود تجهیزات اقدامات لازم را انجام دهند.
در ادامه تاكید شده است كه مسئولیت فوت این چهار شهروند به طور همزمان و پیش از آن تعدادی دیگر از بیماران متوجه دانشگاه علوم پزشكی اهواز و مدیریت بیمارستان سینا است و لازم است مسئولانه علت این اتفاق ناگوار را بیان و با شفافیت كامل جزئیات این فاجعه را اعلام كنند.
7151/6064